تخریب DNA با ذرات معلق هوای تهران

پژوهشگران کشور در طرحی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی تعیین میزان تخریب DNAو اثر التهابی ناشی از ذرات معلق هوای شهر تهران را انجام دادند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ارزیابی تخریب DNA و اثرالتهابی ریوی ناشی از ذرات معلق هوای شهر تهران در شرایط آزمایشگاهی in-vitroپژوهشی است که توسط محققان کشور در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران و پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران انجام شد.

هدف این طرح تعیین میزان تخریب DNAناشی از ذرات جمع آوری شده مجاور خیابان پرتردد وسایل نقلیه موتوری(urban) است. درباره اهمیت این پژوهش نیز باید بیان کرد که شهر تهران دارای جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر است و ذرات معلق به عنوان آلاینده اصلی در این شهر اثرات سو بر سلامتی می گذارند. با در نظر گرفتن این نکته که در حال حاضر علاوه بر آلاینده ها و ذرات معلق انسان ساخت و آلاینده های محلی، این شهر درگیر با پدیده گرد وغبار نیز است بنابراین نتایج این مطالعه می‌توان داده‌ها و شواهد لازم جهت ارائه استانداردهای مبتنی بر سلامت را برای مسئولان نظام سلامت فراهم کرد.

درک بهتر ترکیبات سمی هوا، سم شناسی ذرات به ما اجازه می دهد که راه های پایش و کنترل آلودگی هوا را همچنان که اثرات بهداشتی آنها روی قلب و ریه را کاهش می دهیم بهتر فرموله کنیم. علی رغم برخی محدودیت ها روش های آزمایشگاهی سلولی همچنان به عنوان یک روش در زمینه درک مکانیزم عمل آلاینده های هوا در بدن است.

با شناسایی اثرات بیولوژیکی و ارتباط آن با مشخصات و ترکیبات ذرات می توان روش های کنترل آلودگی هوا را اولویت بندی کرد و چنین اطلاعاتی ممکن است در طولانی مدت منجر به بهبود استراتژی های کاهش عناصر بحرانی ذرات آلودگی هوا شود. در واقع این روش ها درک بهتری برای رسیدن به مدل های بیماری ناشی از ذرات، استعداد ابتلا به بیماری و توسعه بیومارکرها برای رسیدن به اوت کام های مواجهه با ذرات و توسعه مداخلات درمانی وکاهش اثرات مواجهه با این ذرات را ارایه می دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977585

وب گردی

وب گردی