دکتر احمد مهربان معاون پژوهشی واحد زاهدان در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تغییر سیستم آموزشی به پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تغییر سیستم آموزشی به پژوهشی نگاهی نو و سازنده است که نیازمند تغییری اساسی و بستر سازی مناسب میباشد. در حال حاضر، با توجه به پیشرفتهای چشمگیر در امور مختلف دانشگاه آزاد به مرحله رشد پژوهشی رسیده که میتواند الگوسازی مناسبی ایجاد کند. قطعا با وجود تمام پیشرفتها باید انگیزههای لازم برای پژوهش در دانشگاه آزاد ایجاد شود که استادان و پژوهشگران حتی در صورت شکست بتوانند از حمایت لازم برخوردار شوند و با اطمینان از هر آزمون و خطایی گامهای موثری را در جهت رشد و توسعه پژوهش به تناسب نیاز دانشگاه و کشور برداشته و سبب تعالی پژوهش شوند.
وی افزود: بحث آموزش نیز اهمیت خودش را دارد؛ اما باید به رشتههایی مجوز آموزشی دهیم که بیشتر حالت پژوهشی دارند و محصول آنها امور پژوهشی بوده و در قالب تامین نیازهای منطقهای و کشور در صنایع و امور مختلف کاربرد داشته باشند، البته پژوهش صرف تنها منجر به تولید علم میشود؛ بنابراین باید تمرکز بیشتر بر روی پژوهشهای کاربردی باشد تا جایی که علاوه بر تولید علم منجر به ثروت آفرینی شود و ریشه تحول بنیادین در توسعه و تعالی علم شده که مهمترین ثمره آن برای هر دانشگاهی درآمدزایی خواهد بود.
معاون پژوهشی واحد زاهدان در ادامه خاطر نشان کرد: مهمترین موانع در توسعه سیستم پژوهشی پایهگذاری امور بر سیستم آموزشی در دانشگاههاست که متاسفانه تا به امروز سیستم آموزشی به پژوهشی در دانشگاه آزاد غالب بوده است؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی باید در ایجاد دانشگاههای نسل سوم که همان دانشگاه های پژوهش محور است تلاش بیشتری داشته باشد تا به این طریق در مسیر پژوهش محوری حرکت کرده و در کنار تربیت دانشجو، پژوهشهایی انجام شود که نقشی تعیین کننده در تامین نیازهای دانشگاه و کشور داشته باشد.
مهربان در پایان تاکید کرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در سایه اهمیت به پژوهش در دانشگاهها و مراکز آموزشی خود توانستهاند به پیشرفتهای علمی چشمگیر در سراسر دنیا دست یابند؛ بنابراین دانشگاه آزاد هم اگر میخواهد در جایگاه نخست آموزش عالی کشور قرار گیرد باید اهمیت ویژهای برای امر پژوهش قائل شود که این امر در سایه جذب نخبگان پژوهشی و فراهم کردن امکانات لازم در امر پژوهش محقق خواهد شد و جایگزینی سیستم پژوهشی به آموزشی آغازی برای توسعه علمی کشور است.
انتهای پیام/