تغییر مدار مغز با تدریس فشرده

دانشمندان طی سلسله تحقیقاتی روی کودکان دارای اختلالات خواندن اعلام کردند که تدریس فشرده باعث تغییرمدار مغزی افراد و تنها راه بهبود آن هاست.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سال های اول زندگی زمانیست که بیشترین رشد مغز در شکل گیری شبکه های عصبی (که راه را برای چگونگی بیان احساس کودک نشان می دهد) شروع وظایف و یادگیری مهارت ها و مفاهیم جدید انجام می گیرد.

دانشمندان به صورت تئوری تعیین کرده اند که ساختار تشریحی ارتباطات عصبی، چگونگی تشخیص حروف و کلمات را توسط کودکان نشان می دهد. به عبارت دیگر، معماری مغز می تواند نشان دهد که کدام کودک در خواندن به مشکل بر خواهد خورد. مطالعات جدید می تواند این مسئله را تغییر دهد.

ارتباط بیشتر، خواندن بهتر

محققان با استفاده از تصاویر MRI نشان دادند که ارتباطات عصبی مغز در افراد دارای اختلالات خواندن قویتر شده و پس از هشت هفته برنامه آموزشی تخصصی، عملکرد خواندن آن ها بهبود می یابد.

در این تحقیق به برسی شبکه های عصبی افراد در طول یک آموزش فشرده و پیوند یادگیری کودکان با انعطاف مغز آنان پرداختند.

«جیسون یاتمن»، استادیار دانشکده علوم و موسسه یادگیری و علوم مغز (I-LABS) در دانشگاه واشنگتن گفت« فرآیند آموزش کودک به لحاظ جسمی تغییر مغز او است»

یاتمن اظهار داشت که تنها طی چند هفته از شروع برنامه های فشرده، تغییرات در ارتباطات مغز تشخیص داده شد.

وی افزود:« معلمان مانند مهندسان مغز هستند که به کودکان کمک می کنند تا مدارهای مغز خود را بر پایه مهارت های علمی مهم مانند خواندن تغییر دهند.»

این مطالعه بر روی سه ناحیه از شبکه عصبی تمرکز می کند که غنی از پیوندهای عصبی است و مناطق مغز مرتبط با زبان و دید را به هم پیوند می دهد.

«الیزابت هوبر»، یکی از محققین دوره پسادکترا، اظهار داشت که در واقع تجارب مختلف می توانند مغز را در راه توسعه شکل دهند.

پس از هشت هفته تدریس فشرده به افرادی که دچار اختلالات خواندن بودند، در دو مورد از این سه ناحیه شواهدی از تغییرات ساختاری و تراکم بیشتری از شبکه عصبی دیده شد. در واقع شبکه های عصبی در واکنش به تجربیات کودکان در کلاس درس، سازماندهی می شوند.

مقابله با نارساخوانی

نارساخوانی، یک اختلال یادگیری بوده که بر توانایی خواندن و تلفظ عبارات تاثیر می گذارد و رایج ترین اختلال یادگیری مربوط به زبان است.

در حالی که تخمین ها متفاوت هستند، بین 10 تا 20 درصد جمعیت، دارای برخی از انواع نارساخوانی هستند.

در مورد این اختلال هیچ درمانی جز تدریس فشرده وجود ندارد زیرا افراد مبتلا به این اختلال در طول دوران مدرسه نسبت به یادگیری مقاومت می کنند.

این تحقیق بر روی کودکانی که اختلالات خواندن داشتند، اجرا شد و یک تست خواندن قبل و بعد از اجرای این پروژه و یک MRI قبل در طول و بعد از پایان 8 هفته از آن ها گرفته شد.

نتایج بعد از 8 هفته نشان داد که مهارت های خواندن در افرادی که در برنامه تدریس شرکت کردند، بهبود یافته است.

دانشمندان اعلام کردند که احتمالا با این نوع آموزش نوع خاصی از سلول ها که بر تقویت شبکه های عصبی تاثیر می گذارند، افزایش یا تقویت می گردند که نوع این بافت ها برای تحقیقات دیگر باید مورد بررسی قرار گیرد.

یاتمن اظهار داشت، کودکان شرکت داده شده در آموزش فشرده در بافت های مغز خود دچار رشد قابل توجهی شدند.

وی معتقد است یافته ها می توانند به مدارس گسترش یابد زیرا معلمان صرف نظر از این که آیا آن ها منابع را برای ارائه آموزش فردی برای هر دانش آموز در اختیار دارند یا نه، توانایی کمک به رشد مغز افراد را دارند.

این تحقیقات نگرانی های بسیاری از والدین را که فکر می کنند اختلالات در خواندن ناشی از نارسایی مغزی است، بر طرف کرده و نشان می دهد که برنامه های خواندن نه تنها منجر به بهبود قابل ملاحظه ای در این مهارت می شوند، بلکه مدار مغز را نیز تغییر می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977629

وب گردی

وب گردی