نخستین دستگاه شبیه‌ساز کنترل فوران چاه‌های نفت ساخت داخل رونمایی شد

همزمان با دهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان، نخستین دستگاه شبیه‌ساز قابل حمل کنترل فوران چاه‌های نفت ساخت داخل کشور رونمایی شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، سید عبدالله موسوی، روز جمعه (دوم آذرماه) در حاشیه دهمین نمایشگاه صنعت نفت و حفاری خوزستان با قدردانی از متخصصان و کارشناسان شرکت ملی حفاری برای توجه به ساخت داخل و استفاده از ظرفیت‌های مراکز علمی و پژوهشی، ساخت تجهیزات را بسیار با اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد فرآیند بومی‌سازی قطعات و تجهیزات کاربردی در صنعت حفاری با شتابی مضاعف دنبال شود.

سید محمدحسین جزایری، سرپرست آموزش حفاری اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی حفاری ایران نیز گفت: یکی از حوادث در حین کار، حفاری فوران چاه است که در ۱۰۰ سال گذشته بارها در میدان‌های مختلف خشکی و دریایی کشورهای نفت‌خیز جهان به‌وقوع پیوسته است.

وی افزود: عوامل اصلی فوران در سه مقوله نداشتن اطلاعات کافی از مخزن، خطای انسانی و عملکرد نامناسب تجهیزات قابل بررسی است.

جزایری تصریح کرد: هنگامی که یک چاه فوران می‌کند، افزون بر خطرات جانی برای کارکنان مستقر در منطقه عملیاتی، آلودگی‌‌های زیست محیطی و ضرر و زیان‌های مالی در پی خواهد داشت، بنابراین برای پیشگیری از بروز این خسارت باید با به کارگیری تدابیر مناسب از خارج شدن چاه از کنترل جلوگیری کرد.

سرپرست آموزش حفاری اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: در این خصوص آموزش نیروی انسانی و به کارگیری فناوری‌های مرتبط در عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز از اهمیت بسزایی برخوردار است و یکی از تجهیزات کاربردی در آموزش منابع انسانی متخصص و کار آمد استفاده از دستگاه‌‌های شبیه‌ساز کنترل فوران برای آموزش کارآموزان و نیروهای عملیات حفاری است.

وی ادامه داد: لزوم استفاده از دستگاه‌‌های شبیه‌ساز حفاری به دلیل ایجاد محیطی مجازی و هزینه کم برای آموزش کارآموزان و متخصصان رشته حفاری بر کسی پوشیده نیست، زیرا در شرایط واقعی عملیاتی، جایی برای آزمون و خطا وجود ندارد و کوچک‌ترین اشتباه در تشخیص، تصمیم‌گیری و عملکرد مناسب، موجب فوران چاه و آسیب‌های جانی و مالی جدی می‌شود.

جزایری عنوان کرد: اهمیت این بحث تا جایی است که به این منظور استانداردهای خاصی در جهان توسط انجمن‌های حفاران تدوین و اجرا شده که یکی از این شاخص‌ها گذراندن دوره‌های آموزشی بین‌المللی کنترل فوران است.

سرپرست آموزش حفاری اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی حفاری ایران گفت: بر اساس استاندارد، همه افرادی که در عملیات حفاری نقش کلیدی دارند باید هر دو سال یک بار با استفاده از دستگاه شبیه‌‌ساز آموزش ببینند و تمرین کنترل فوران انجام دهند. در همین ارتباط دانشجویان مهندسی نفت و حفاری نیز که امکان تجربه واقعی بسیاری از رخدادهای فوران چاه‌‌ها را ندارند می‌‌توانند از طریق کار با این دستگاه، آموزش‌‌های لازم را فرا بگیرند.

وی آموزش پیشگیری از حوادث احتمالی و ریسک‌های عملیاتی، بهبود هماهنگی، نظم عملیات و ایمنی، آموزش به‌منظور پیشگیری از بروز خسارت زیست محیطی، عملکرد مطلوب و حرفه‌ای کارکنان و مدیریت و انتقال دانش را مزایای استفاده از دستگاه شبیه‌ساز عنوان کرد.

جزایری تصریح کرد: با توجه به تخصصی بودن مبحث کنترل فوران و هزینه‌های بالای شبیه‌سازهای خارجی و لزوم ارائه آموزش تخصصی به کارکنان عملیاتی، ضرورت بومی‌سازی شبیه‌ساز کنترل فوران در داخل کشور بیش از پیش احساس می‌شد، از این رو موضوع ساخت این تجهیز به دنبال پیگیری اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی در دستور کار مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران قرار گرفت.

سرپرست آموزش حفاری اداره آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی حفاری ایران عنوان کرد: پروسه اجرای این پروژه شامل شناخت سیستم شبیه‌ساز حفاری و نیازمندی‌های آن، طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزار شبیه‌ساز حفاری، ساخت نرم‌افزار، ارتقای سخت‌افزار سیستم موجود و ایجاد ارتباط با نرم‌افزار و ساخت سخت‌افزار شبیه‌ساز قابل حمل بود که با کمک گروهی متشکل از استادان و دانش آموختگان دانشگاه شهید چمران و چند دانشگاه دیگر و همچنین تعدادی از متخصصان مجرب شرکت با ۱۰ درصد قیمت یک دستگاه شبیه‌ساز خارجی تحقق یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 977630

وب گردی

وب گردی