شیخ عطار: واحد آکسفورد دانشگاه آزاد، واحد پشتیبان می‌شود/ فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت نتیجه مفیدی نداشته است

مدیرکل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد برخلاف گذشته که دانشجوی ایرانی هم داشتند درحال حاضر، صرفا دانشجوی غیرایرانی یا ایرانیان مهاجر نسل دوم را پذیرش می کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توسعه روابط بین المللی و تبادلات علمی با دانشگاه‌های خارج از کشور گام‌‌های موثری برداشته تا جایی که علاوه بر جذب دانشجوی خارجی به کشور، توافقات دو جانبه‌ای در زمینه تبادل استاد و دانشجو داشته است؛ همچنین شعبه‌‌هایی از دانشگاه آزاد در کشورهای همسایه و دیگر کشورها تاسیس شده است که منجر به ایجاد تبادلات علمی و فرهنگی میان دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر دانشگاه‌های جهان شده است که یک دیپلماسی علمی را پدید آورده و مهم‌ترین دستاورد آن صلح و نزدیکی فرهنگی میان ملت‌‌‌ها و رشد علم در کشور است در همین راستا گفت‌و‌‌گویی با علیرضا شیخ عطار مدیرکل بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی انجام دادیم که مشروح آن به شرح زیر است:

تبادلات بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی با دیگر دانشگاه‌ها به چه صورت است؟

سیاست هیات رئیسه جدید دانشگاه بر توجه ویژه در توسعه بین‌المللی دانشگاه آزاد است. در حال حاضر، 10 هزار دانشجوی غیر ایرانی داریم که دانشگاه آزاد با توجه به توانمندی بالای علمی در سطح منطقه قطعا پتانسیل بیشتری برای جذب دانشجوی خارجی در مقایسه با دانشگاه‌‌های کشورهای اطراف دارد. جذب دانشجوی غیرایرانی به دانشگاه آزاد به عنوان یک راهبرد در توسعه امور بین الملل تصویب شده است که شامل رسیدگی به کلیه امور دانشجویان خارجی در جهت تامین نیازهای مرتبط آنها به لحاظ تامین خوابگاه و دیگر نیازهای اساسی است که همه این موارد را با توجه به واحد محل تحصیل آنها باید مورد توجه قرار دهیم.

چه تعداد واحدهای دانشگاه آزاد جذب دانشجوی غیرایرانی داشتند و فعالیت این واحدها به چه صورت است؟

حدود 28 واحد از مجموعه واحدهای دانشگاه آزاد را برای جذب دانشجوی غیرایرانی مشخص کردیم و در همه اینها دستور العملی ابلاغ کردیم که دفتر جذب و هدایت دانشجو برای رسیدگی به مشکلات رفاهی و کنسولی دانشجویان غیرایرانی داشته باشند که خدمات ویژه به این دانشجویان ارائه دهند. بحث احترام و آشنایی با فرهنگ ایرانی و اسلامی از دیگر اولویت‌های ما برای جذب دانشجوی خارجی است و برخلاف کشورهای خارجی که مهم‌ترین هدف آنها از پذیرش دانشجوی خارجی ایجاد یک نوع نفوذ نرم است. بزرگ‌ترین هدف ما در کنار توجه و توسعه امور علمی آشنایی با فرهنگ ایرانی و اسلامی برای دیگر ملت‌هاست.

تعداد دانشجوی غیر ایرانی دانشگاه آزاد در کشور به چه میزان خواهد رسید، فعالیت واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد به چه صورت است؟

درصددیم تا در آینده تعداد دانشجوی غیر ایرانی را به بیش از ده درصد برسانیم و در حال حاضر چهار واحد در کشورهای امارات، افغانستان، آکسفورد انگلیس و لبنان داریم که متاسفانه در سال‌‌های گذشته این واحدهای بین‌‌‌المللی دانشجویان ایرانی که در کنکور قبول نمی‌‌شدند را به عنوان دانشجو در این واحدها پذیرش می‌‌‌‌کردند که برخلاف شأن دانشگاه آزاد اسلامی بود و با اهداف عالیه تاسیس این دانشگاه بزرگ کشور مغایرت داشت، به همین جهت دستورالعملی برای واحدهای برون مرزی تهیه کردیم که واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد صرفا دانشجوی غیر ایرانی یا ایرانیان مهاجری که از نسل دوم بوده یا به صورت دائم در خارج از کشور اقامت دارند را پذیرش کنند و در حال برنامه‌ریزی لازم برای اجرایی شدن این برنامه‌ها هستیم.

چه برنامه‌‌‌ای برای افزایش واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی دارید؟

درحال حاضر به دنبال افزایش واحدهای برون مرزی هستیم و مذاکرات رسمی را با واحدهای سوریه و عراق انجام دادیم و درصدد ایجاد شعبه‌‌هایی از دانشگاه آزاد در این کشورها هستیم همچنین مطالعاتی را برای ایجاد شعبه در کشورهای همسایه از جمله روسیه انجام دادیم و در نظر داریم تا واحد آکسفورد انگلستان را به عنوان واحد پشتیبان دیگر واحدهای بین الملل در نظر گرفته تا از استادان و امکانات تحقیقی که در آکسفورد وجود دارد برای خدمت به واحدهای برون مرزی که ایجاد کردیم استفاده کنیم؛ همچنین یک همکاری را با دانشگاه تورینگن آلمان داریم و با توافقاتی که داشتیم این دو واحد بین المللی به عنوان واحد پشتیبان برای دیگر واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد عمل خواهد کرد که در نهایت سبب ارتقای سطح بین‌‌‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی می‌‌شود.

همکاری واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان‌‌های بین المللی به چه صورت است؟

در دنیا مجموعه‌‌هایی وجود دارند که اعضای آن دانشگاه‌‌های دنیا هستند که همکاری‌های جمعی و تبادل فکر و نظر دارند و به صورت دوره‌‌ای اجلاسی را برگزار می‌‌کنند. دانشگاه آزاد اسلامی هم در سال جاری میزبان دو اجلاس بین المللی است و اولین اجلاس مربوط به مجمع آساهیل است که در تاریخ 22 آذرماه 97 در واحد قزوین برگزار خواهد شد که مربوط به مجمع دانشگاه‌‌‌های آسیاست، البته تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌‌‌های اروپا هم در این مجمع عضو هستند و ریاست دوره‌‌‌ای این مجمع با دانشگاه آزاد است که امسال به پایان می‌‌رسد و یک مجمع روسای دانشگاه‌‌های جهان هم در اسفندماه در اصفهان برگزار می‌‌‌شود که نشان دهنده سیاست خارجی فعال و تبادلات بین المللی جاری دانشگاه آزاد اسلامی است.

جلب همکاری‌‌های تحقیقاتی و آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی درعرصه بین‌الملل به چه صورت است؟

در گذشته همکاری تحقیقاتی و آموزشی فقط در ایجاد فرصت‌‌های مطالعاتی در کشورهای غربی خلاصه می‌‌‌شد؛ اما در حال حاضر، دانشگاه آزاد عرضه کننده فرصت‌‌های مطالعاتی و برنامه‌‌های پژوهشی مشترک است و تمرکز ما صرفا روی کشورهای اروپایی نیست بلکه کشورهایی که به عنوان قدرت‌‌های نو خاسته در آسیا هستند هم در نظر می‌گیریم و فقط گیرنده نخواهیم بود و دانشگاه آزاد اسلامی نیز عرضه کننده امور تحقیقاتی و آموزشی در جهت فرصت‌‌های مطالعاتی به دیگر کشورها خواهد بود.

دیپلماسی علمی و تبادلات علمی میان دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌ها چه فواید و مضراتی دارد؟

نگاه ما به تبادلات علمی در دانشگاه آزاد با توجه به مدیریت دکتر ولایتی بر این دانشگاه که سال‌‌‌‌‌ها در عرصه سیاست خارجی فعالیت داشتند متفاوت است و مبنای همکاری علمی ما یک کار دوجانبه است و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت هم نتایج مفیدی نداشته است و جاسوسی علمی هم زمانی اتفاق می‌‌افتد که تنها خودمان را گیرنده علم دیگر کشورها تصور کنیم و این امر سبب می‌‌شود تا از این عدم اعتماد به نفس ما سوء استفاده کنند درحالی که ایران به عنوان یک کشور پیشروی علم در دنیا مطرح است و مهم ترین دستاورد دیپلماسی علمی علاوه بر توسعه علمی کشور ایجاد صلح و دوستی میان ملت‌‌‌ها و شناساندن فرهنگ ایرانی و اسلامی به دیگر نقاط دنیاست.

انتهای پیام/

کد خبر: 977649

وب گردی

وب گردی