19 نکته در خصوص ایستگاه فضایی بین المللی

ایستگاه فضایی بین المللی که با سرمایه گذاری 16 کشور جهان برای تحقیقات فضایی ساخته شده، بیش از 20 سال است که در مدار زمین در حال انجام ماموریت بوده و دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری روزنامه الیوم السابع، ایستگاه فضایی بین المللی از بیش از 20 سال گذشته یعنی 20 نوامبر 1988 آغاز به کار نموده و جایگزین ایستگاه فضایی روسیه شده است و نظارت بر آن به صورت بین المللی انجام می شود و هدف آن آماده سازی انسان برای گذران طولانی اوقات خود در فضا و اجرای آزمایشات خارج از محدوده جاذبه زمین است. این ایستگاه فضایی بر اساس یک همکاری بین المللی به رهبری آمریکا و روسیه و تامین مالی کشورهای کانادا، ژاپن و 10 کشور دیگر ساخته شده است که در ذیل به برخی از ویژگی های آن اشاره خواهد شد.

1- 16 کشور در ساخت این ایستگاه فضایی مشارکت کرده اند که عبارتند از: آمریکا، روسیه، کانادا، ژاپن، بلژیک، برزیل، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد، سوئیس و انگلیس.

2- انجام بیش از 136 سفر فضایی با 7 نوع مختلف فضاپیما برای رساندن تجهیزات به مهندسان و همچنین قطعات بزرگ در 42 سفر فضایی که 37 مورد آن توسط شاتل های آمریکایی و 5 مورد آن با موشک های پروتون روسی و سایوز ارسال شده است.

3- طول ایستگاه به 357 فوت می رسد.

4- وزن ایستگاه فضایی 419725 کیلوگرم بوده و این اندازه به همراه وزن وسایل نقیله فضایی است که هر کدام از آنها می توانند 6 نفر را با خود حمل کند.

5- این ایستگاه گران ترین ایستگاه فضایی بوده و قیمت آن 93.4 میلیارد پوند است.

6- این ایستگاه شب ها پس از کره ماه و ستاره زهره، درخشان ترین شیء در آسمان است.

7- ایستگاه فضایی بین المللی با سرعتی معادل 4.791 مایل بر ثانیه حرکت می کند که این سرعت برای رفت و برگشت به کره ماه در یک روز کافی است.

8- با چنین سرعتی ایستگاه فضایی تقریبا هر 90 دقیقه یک بار به دور زمین می چرخد و در هر 24 ساعت 16 بار این گردش تکرار می شود و این به معنای آن است که ایستگاه فضایی هر روز 16 بار طلوع و غروب خورشید را تجربه می کند.

9- مساحت زندگی در ایستگاه فضایی بیش از یک خانه دارای 6 اتاق خواب است، این ایستگاه 6 محل برای خواب، سالن ورزشی و یک پنجره بزرگ 360 درجه و تنها دو حمام دارد.

10- از نوامبر سال 2000 تاکنون 230 نفر از 18 کشور به این ایستگاه وارد شده و به فعالیت در آن پرداخته اند.

11- پگی ویتسون رکورد طولانی ترین اقامت در فضا با 665 روز کار در خارج از اتمسفر را در میان فضانوردان آمریکا در این ایستگاه از آن خود کرد.

12- فضانوردان ساکن در این ایستگاه فضایی 205 عملیات پیاده روی در فضا را از سال 1988 برای ساخت، نگهداری و اصلاح ایستگاه انجام داده اند.

13- کار در فضا مشکلات جسمی زیادی را برای فضانوردان به دنبال دارد و برای کاهش این خسارات می بایست روزانه به مدت 2 ساعت در سالن ورزش به تمرینات جسمی بپردازند تا دچار پوکی استخوان و از دست دادن توده های عضلانی نشده و از سلامتی بدن خود حفاظت نمایند.

14- 4 سفینه فضایی برای ارسال غذا و دیگر تجهیزات اختصاص داده شده است که عبارتند از: Orgital ATK’s Cygnus، و SpaceX’s Dragon، و JAXA’s HTV و Russian Progress.

15- سیستم بازیافت آب در ایستگاه فضایی مصرف فضانوردان از ذخیره اصلی آب را تا 65 درصد کاهش داده است.

16- تولید اکسیژن در ایستگاه فضایی از طریق عملیات الکترولیزه انجام می شود و از جریان برق تولید شده از صفحات خورشیدی ایستگاه برای تجزیه مولکول های هیدروژن و اکسیژن آب استفاده می شود.

17- فضای داخلی ایستگاه 32333 فوت مکعب است که این مقدار تقریباً مساوی با فضای داخلی یک هواپیمای بوئینگ 747 است.

18- ایستگاه فضایی به گونه ای برنامه ریزی شده است که 350 هزار حسگر سلامتی کادر مشغول در آن را کنترل می کند، همچنین در این ایستگاه از 50 دستگاه رایانه و 8 مایل سیم استفاده شده است که معادل محیط سنترال پارک نیویورک است.

19- ایستگاه فضایی بین المللی اولین موزیک ویدئوی فیلمبرداری شده در خارج از اتسمفر را ارائه کرده است، کریس هادفیلد در می 2013 اقدام به ساخت فیلمی کوتاه با عنوان «عجایب فضا» برای دیوید بوی نمود.

انتهای پیام/

کد خبر: 977655

وب گردی

وب گردی