افزایش همکاری های علمی و فناوری ایران و روسیه

رئیس دانشگاه تهران اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه را نشانه عزم جدی آموزش عالی دو کشور برای تداوم همکاری‌های علمی و فناورانه توصیف کرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دانشگاه تهران، دکتر محمود نیلی احمدآبادی گفت: ایران و روسیه به عنوان دو همسایه، سابقه همکاری بس طولانی و تاریخی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی داشته‌اند. بعد از انقلاب اسلامی این همکاری‌ها در حوزه‌های یاد شده توسعه و گسترش روز افزونی یافته است و در کنار آن حوزه‌های صنعتی، فرهنگی و توریسم نیز به آن افزوده شده است و شاید یکی از بارزترین حوزه‌ها آموزش عالی بوده که امروز با برگزاری این اجلاس جلوه مهمی از این همکاری را شاهد هستیم.

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: تفکر ما بر این است که همکاری‌های علمی و آکادمیک یکی از بارزترین و ماندگارترین جلوه‌های همکاری است، زیرا در این نوع همکاری دانشجویان و استادان که مدیران آینده کشور هستند می‌توانند همکاری‌های بلندمدتی را بین دو ملت برقرار کنند.

نیلی احمدآبادی با اشاره به میزان مراودات آکادمیک ایران و روسیه گفت: بیشتر همکاری طرفین در زمینه تبادل دانشجو بوده است و میزان کارهای مشترک علمی کمتر بوده است که باید زمینه را برای همکاری در ابعاد مختلف فراهم کنیم.

رئیس چهارمین اجلاس، زمینه‌های کنونی آموزشی در حوزه‌های مربوط به روسیه را در دانشگاه تهران ناکافی دانست وگفت: اولین زمینه همکاری آموزش زبان روسی بوده اما این همکاری در زمینه‌های دیگر نیز رو به گسترش است که از آن جمله مطالعات روسیه در دانشکده مطالعات جهان است.

وی در ادامه عنوان کرد: تشکیل دبیرخانه دائمی اتحادیه دانشگاه‌های ایران و روسیه و تاسیس شعبه ایرانی روسکی‌میر نمونه‌هایی از عزم دانشگاه تهران برای گسترش همکاری‌های مشترک با دانشگاه‌های روسی است که امیدواریم در آینده توسعه بیشتری داشته باشد.

رئیس دانشگاه تهران با یادآوری گستردگی شعب مختلف دانشگاه تهران در سراسر کشور گفت: این دانشگاه از شمال تا جنوب کشور با شعبه‌های اقماری خود گسترده است که به طور ویژه می‌خواهم به پردیس بین‌المللی کیش در جزیره زیبای کیش اشاره کنم که با برگزاری دوره‌های مختلف به زبان غیرفارسی، ماموریت فراهم کردن زمینه همکاری‌های بین‌المللی در جزیره کیش را بر عهده دارد، زیرا این جزیره یکی از توسعه‌یافته‌ترین زیرساخت‌ها را در ایران دارد و به دلیل منطقه آزاد بودن، فرایند ویزا در اینجا بسیار آسان است.

نیلی احمدآبادی با اشاره به نشست‌های بین دانشگاه‌های ایران و روسیه عنوان کرد: «این نشست‌ها اغلب یک‌روزه بوده به همین دلیل فرصت کافی برای بحث و بررسی همکاری‌ها فراهم نشده است. بنابراین پیشنهاد مشترک دانشگاه تهران و دانشگاه دولتی مسکو این بود که یک موضوع مشترک در دستور کار این اجلاس قرار گیرد به طوری که دانشگاه‌های مختلف رهنمودهای خود را ارائه دهند تا کارها به نحو مطلوب پیش برود».

وی افزود: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند همکاری‌ها را افزایش دهد، پروژه‌های مشترک است. طبیعتاً تجربه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها و همکاری دانشگاه‌های ایران و روسیه و رویکرد دانشگاه‌ها در حوزه پژوهش‌های کاربردی می‌تواند به بسط همکاری‌های بین دانشگاهی کمک کند.

رئیس اجلاس در ادامه به اهمیت موضوع رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: امروز یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها، رتبه‌بندی‌های جهانی است، هرچند اعتراضاتی نسبت به نحوه انجام آنها وجود دارد، اما باید بپذیریم که اکثر استادان و دانشجویان به این رتبه‌بندی توجه می‌کنند. لذا باید دانشگاه‌ها هم به این رتبه‌بندی‌ها توجه کنند.

نیلی احمدآبادی داشتن اطلاع از هم و گسترش شبکه اطلاع‌رسانی را مهم برشمرد و گفت: در همین چهار سال گذشته دانشگاه‌های روسیه و ایران از طریق اجلاس‌های خود اطلاعات بسیار خوبی درباره هم تبادل کردند. اگر هر یک از این دانشگاه‌ها به دانشگاه‌هایی در سطح بین‌الملل متصل باشند، به این معناست که هر یک از دانشگاه‌ها به چندصد دانشگاه متصل می‌شوند.

وی افزود: به عنوان مثال، دانشگاه تهران که عضو اتحادیه بین‌المللی آی ای یو است که یکی از بزرگ‌ترین اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های جهان است که بیش از ۷۰۰ عضو دارد و دانشگاه تهران عضو بورد این اتحادیه است، می‌تواند در بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های ایران و روسیه، با توجه به ارتباطاتی که وجود دارد، کمک کند. حضور فعال در این شبکه ما را به بیش از ۷۰۰ دانشگاه جهان متصل خواهد کرد.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه تاکید کرد: از طرفی هم دانشگاه تهران از امسال رئیس اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و پاسیفیک است که بیش از ۱۵۰ دانشگاه عضو دارد. باز این امکان برای دانشگاه‌های ایرانی و روسی وجود دارد که ارتباطات بین‌المللی خود را گسترش دهند.

نیلی احمدآبادی برخورداری از مقالات مشترک بین دانشگاه‌های مختلف را یکی از شاخص‌های ارتقای رتبه دانشگاه‌ها ذکر کرد و از استادان و دانشجویان دانشگاه‌های ایران و روسیه خواست که به تولید مقالات مشترک توجه داشته باشند زیرا موضوعات مشترک زیادی برای تولید این نوع مقالات وجود دارد.

وی موضوع دیگر را تعداد دانشجو و استاد خارجی در یک دانشگاه عنوان کرد و از دانشگاه‌های ایرانی و روسی خواست که از این ظرفیت نیز استفاده کنند.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت پارک‌های علم و فناوری خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران اولین پارک دانشگاهی علم و فناوری را در ایران راه‌اندازی کرد تا تولیدات علمی را به محصولات صنعتی تبدیل کند. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران امروز یکی از واحدهای فعال و موثر این دانشگاه است که با طرح توسعه دانشگاه در آینده نزدیک، اهمیت بیشتری خواهد یافت.

در ادامه، دکتر ویکتور آنتونوویچ سادونیچی، رئیس دانشگاه ام گ او لامانوسوف و رئیس اتحادیه روسای دانشگاه‌های روسیه فدراتیو به تشریح روند توسعه دانشگاه‌های روسیه پرداخت.

وی توجه به پیشرفت و توسعه دانشگاه‌های روسیه را یکی از اولویت‌های سیاستگذاری ملی این کشور ذکر کرد و به مقایسه آماری این پیشرفت در طول سالیان تا به امروز پرداخت و با ذکر مواردی از اجلاس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های این کشور، عزم روسیه به حرکت به سمت توسعه دانشگاه‌ها و گسترش ابعاد فعالیت بین‌المللی آنها را جدی توصیف کرد.

در ادامه پیام دکتر مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه قرائت شد و دکتر لوان جاگاریان، سفیر روسیه فدراتیو در ایران در سخنان کوتاهی ضمن استقبال از این نشست‌ها اظهار امیدواری کرد که این ارتباطات و گسترش فعالیت‌های مشترک بتواند به ارتقای علم و دانش در دو کشور کمک کند.

چهارمین اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه ۳ آذر ۱۳۹۷ به میزبانی دانشگاه تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی منطقه آزاد کیش برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977688

وب گردی

وب گردی