بحرین، ایران را به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات متهم کرد

بحرین مدعی شد، ایران محل ارسال چهل هزار نامه الکترونیک برای شهروندان بحرینی بوده و هدف از آن، تلاش برای اثرگذاری منفی بر انتخابات جاری در این کشور است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مرکز موسوم به «اداره کل مبارزه با فساد و امنیت اقتصادی و الکترونیک» در بحرین، مدعی شد ایران منبع چهل هزار نامه الکترونیک است که هدفش تأثیر منفی بر روند انتخابات پارلمان و شوراهای شهر در بحرین است.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، مدیر کل این اداره بحرینی در این خصوص گفته، «در تکمیل اعلام عدم صحت نامه‌های الکترونیک که برای برخی شهروندان فرستاده شده و در آن به شهروندان گفته شده که اسامی‌شان از لیست انتخابات حذف شده، روشن شد که چه شماره تلفن‌هایی برای ارسال این پیام‌های ساختگی به کار گرفته شده است. تحقیقات و پیگیری‌ها نشان داد که چه کسی پشت این شماره‌هاست».

این مسئول بحرینی ایران را متهم کرد و ادعا کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که افرادی که اقدام به این کار کرده‌اند در ایران هستند و برای اجرای این عملیات به چند سِرور نفوذ کرده‌اند و اقدامات قانونی برای ارجاع آنان به دادستانی در جریان است.

مدیر این اداره بحرینی برای اثبات ادعای خود مدرکی به رسانه‌ها ارائه نکرده است. طبق ادعای او، منبع چهل هزار نامه الکترونیک ایران بوده تا بر روند انتخابات تاثیر منفی بر جای بگذارد.

اولین بار نیست بحرین ایران را به دخالت در امور خود متهم می‌کند. تاکنون مقامات بحرین ده‌ها نفر را در این کشور بازداشت کرده‌اند و مدعی شده‌اند که با ایران در ارتباط بوده‌اند اما تا کنون سندی برای اثبات ادعای خود به رسانه‌ها ارائه نکرده‌اند.

انتخابات پارلمانی و شورای شهر بحرین صبح روز شنبه (25 نوامبر) در حالی آغاز شد که مخالفان حکومت آل خلیفه از جمله طرفداران جمعیت ملی-اسلامی الوفاق، به عنوان بزرگ‌ترین جمعیت معارض سیاسی در بحرین، این انتخابات را تحریم کرده‌اند.

در مقابل دولت بحرین نیز به اعمال مجازات علیه تحریم‌کنندگان انتخابات تهدید کرده است. دادستانی کل بحرین اخیرا در راستای سرکوب مخالفان، حبس «علی العشیری» نماینده سابق پارلمان از فراکسیون الوفاق را به دلیل تحریم انتخابات، به مدت ۱۰ روز دیگر تمدید کرد.

اهالی منطقه «کرانه» در بیانیه‌ای بر تحریم انتخابات تأکید کرده و گفتند که با موضع علماء مبنی بر عدم یاری ظالم و حمایت از مظلومین و ستمدیدگان موافق بوده و تحریم این انتخابات صوری را اعلام می‌کنیم.

اهالی منطقه «بوری» نیز مخالفت خود با برگزاری آنچه «نمایش کُمدی انتخابات» خواندند، اعلام کرده و گفتند که به تهدیدات دولت نیز اعتنایی ندارند.

هم‌زمان با اعتراض‌های مردمی در بحرین، «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه بحرین در پیامی برگزاری انتخابات را «دستاوردی عظیم در روز ملی» و حضور رأی‌دهندگان را «اقبال وسیع» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری بحرین (بنا)، حمد بن عیسی گفت، «اقبال گسترده به انتخابات پارلمانی و شورای شهر، درصد بالای مشارکت را رقم زد و دستاوردی مشهود از دستاوردهای ملت بحرین است».

همزمان با این اظهارنظر شبکه خبری بی.بی.سی عربی در وبسایت خود گزارشی از انتخابات منتشر و ضمن بیان اینکه مطبوعات بحرین حضور مردم را پای صندوق‌های رأی بی‌سابقه توصیف کردند، این سوال را مطرح کرد که انتخابات بحرین «جشن انتخاباتی بود یا جشن خانوادگی (خاندان حاکم)؟». بی‌.بی.سی عربی افزود که سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به انتخابات بحرین، درباره انتشار گزارش‌هایی از بازداشت و ارعاب مخالفان دولت، هشدار داده است.

پس از ازسرگیری روند پارلمانی در بحرین، این پنجمین انتخابات پارلمانی و شوراهای شهری در بحرین است که از سال 2011 به این سو با مخالفت و بایکوت معارضانی روبه‌رو شده است که یا سرکوب می‌شوند یا سلب تابعیت یا زندانی. شیخ عیسی قاسم به عنوان رهبر معنوی معترضان در بحرین، هم‌اکنون سلب تابعیت شده و قبل از آنکه برای درمان به انگلیس برود، ما‌ه‌های طولانی در محاصره امنیتی و حبس خانگی به سر برد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 977703

وب گردی

وب گردی