پیمانکاران سلف دانشگاه، در دانشجو سیری کاذب ایجاد می کنند/ میوه و سبزی به برنامه غذایی دانشجویان اضافه شود

کارشناس تغذیه گفت: بسیاری از پیمانکاران سلف‌های دانشجویی سعی می کنند به اکثر غذاهایی که طبخ می شود با روغن زیاد، طعم و مزه بدهند و در دانشجو، سیری کاذب ایجاد کنند.

انسیه قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اعتراض برخی از دانشجویان به کیفیت غذاهای خوابگاه‌ها و سلف‌های دانشگاه‌ها اظهار داشت: دانشجویان همیشه به این موضوع معترض بوده اند چون کیفیت غذاها در سال های گذشته نیز با مشکلات زیادی مواجه بوده است. غذاهای دانشجویان به هیچ عنوان مطلوب نیست و باید مسئولان مربوط به صورت جدی به این موضوع رسیدگی کنند.

وی با اشاره به دانشجویانی که با رتبه بالا وارد دانشگاه می شوند؛ اما کیفیت بد غذاها روی روحیه و ذهنیت‌شان تأثیر می‌گذارد، ادامه داد: سلف های دانشجویی حالت پیمانکاری دارند. دانشگاه ها با افرادی قرارداد می بندند تا غذا تهیه کنند و در اختیار دانشجویان قرار دهند. شرکت های خصوصی بیشتر به دنبال سود خود هستند و طبیعتا این اتفاق روی کیفیت غذاها تأثیر منفی می گذارد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: پیمانکاران احتمالا مواد اولیه باکیفیت و مرغوبی تهیه نمی کنند، روغن زیادی می ریزند یا از وزن غذا کم می کنند. بالاخره در شرکت های پیمانکاری چنین اتفاقاتی دیده می شود چون آنها به دنبال این هستند که سود بیشتری به دست بیاورند. سعی می کنند به اکثر غذاهایی که طبخ می شود با روغن زیاد، طعم و مزه بدهند و در دانشجو، سیری کاذب ایجاد کنند.

قاسمی در خصوص مواد غذایی مورد نیاز برای دانشجویان خاطرنشان کرد: میوه و سبزیجات باید در برنامه غذایی دانشجویان به صورت ثابت حضور داشته باشد. حدود 90 درصد مردم ایران مصرف میوه و سبزی بسیار کمی دارند و کمتر از 5 سهم در روز مصرف می کنند. در واقع اکثر مردم به این موضوع اهمیتی نمی دهند، نهار یا شام را هم فست‌فود می خورند ولی برای مواد غذایی سالم اهمیتی قائل نیستند. این مسئله در میان دانشجویان به شکل جدی تری دیده می شود، در حالی که تغذیه دانشجو به دلیل فعالیت های ذهنی و همچنین دوری از خانواده باید مورد توجه ویژه تری قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: الان وضعیت به گونه ای است که بودجه مردم اجازه نمی دهد مواد غذایی مورد نیاز بدن‌شان را تهیه کنند. بهتر است دانشگاه ها سبزیجاتی مانند کاهو یا سبزی خوردن را کنار غذای دانشجویان قرار دهند. البته در شست و شوی سبزیجات باید دقت زیادی صورت گیرد چون احتمال آلودگی، زیاد است و اگر دقت کافی انجام نشود، امکان مسمومیت وجود دارد. فکر می کنم میوه از نظر مالی برای دانشگاه هزینه‌بر باشد؛ ولی می توانند سبزی را در وعده های غذایی دانشجویان بگنجانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977737

وب گردی

وب گردی