حمایت وزارت راه و شهرسازی از شرکت‌های حمل و نقل ترکیبی

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: از همه فعالان اقتصادی تقاضا می‌کنیم در جهت تکمیل کریدور شمال – جنوب و ایجاد ظرفیت‌هایی که در توسعه موثر باشند اهتمام نشان دهند و با حمایتی که ما در وزارت راه و شهرسازی از آن‌ها داریم این ظرفیت‌ها را شکل و توسعه دهند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی امروز پنجم آبان ماه در سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی که در هتل المپیک تهران برگزار شد و به مدت سه روز دایر است، گفت: یکی از پیام های مشترک این نوع نشست‌ها بودن در مسیر توسعه و اندازه گیری پیشرفت‌هاست و قاعدتا یکی از خروجی‌های آن باید ایجاد میثاق مجدد، هماهنگی و همدلی گسترده تر برای طی مسیر پیش رو و شتاب بخشیدن به برنامه‌های توسعه باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه سخنرانی‌های افتتاحیه سیزدهمین همایش بیانگر نشاط و بیداری در حوزه دریا و دریانوردی است، افزود: ایران با برخورداری از دسترسی به دریاهای آزاد که یکی از بزرگ ترین موهبت‌های الهی است و قرار گرفتن در یک نقطه استراتژیک در جهان، همواره مورد توجه کشورهای منطقه و البته دنیا قرار دارد. به همین دلیل همواره باید به اقتصاد دریامحور توجه ویژه‌ای نشان دهد و توسعه دریایی را به عنوان پیشران در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: ما به رغم برخورداری از این ثروت آن طور که بایسته است در حوزه دریا رشد نکرده ایم در عین حال اما باید امروز باید خدا را شاکر باشیم که به این باور مشترک رسیده ایم که توسعه دریایی را در اولویت‌های جدی خود قرار دهیم و می‌دانیم برای تحقق توسعه ایران این مهم ضرورت دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین تاکید کرد: برای تحقق توسعه ایران رشد و نمو شرکت‌های دانش بنیان و توسعه خودباوری با تکیه بر اقتصاد ملی مورد توجه ما قرار دارد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اعلام اینکه دشمن جمهوری اسلامی ایران امروز در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شدیدترین تحریم های ظالمانه را نسبت به ایران اعمال کرده است، گفت: دشمن باید بداند که عمر تاریخی این کشور (آمریکا) از عمر جوانترین بناهای تاریخی ما کمتر است چه برسد به ثروت عظیم انسانی و دانش ایران. دشمن باید بداند که ایرانیان بودند که کانال سوئز را به وجود آوردند و بنابراین با کشور مهم تاریخی مواجه هستند.

اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های ایران برگرفته از روابط آمایشی است و ایران همواره به عنوان قدرت تاثیرگذار در جهان مطرح بوده و خواهد بود. ایران همواره در مقابل این تحرکات ظالمانه منفعل نخواهد بود و با اتحاد مسیر توسعه را به سمت شکوفایی ادامه می‌دهد.

عضو کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد: موضوع اثربخشی که باید در توسعه دریایی مورد توجه قرار دهیم این است که باید در ارتباط با ایجاد ظرفیت‌های دریایی تلاش مضاعفی داشته باشیم. ما هم در صنایع کشتی‌سازی و هم در صنایع پشتیبان و هم در خدماتی که در دریا به وجود آید و به ویژه ایجاد شرکت های حمل و نقل ترکیبی که بتواند قدرت ایران را به جهان نشان دهد باید تلاش بیشتری کنیم و به موضوع ترانزیت و پاسخگویی آن در منطقه باید ظرفیت‌های مناسب را ایجاد نماییم.

اسلامی با اشاره به اینکه امروز کشورهای منطقه تاکید جدی در تکمیل کریدورشمال – جنوب دارند، گفت: در حال حاضر تاکید فراوانی در تکمیل کریدور شمال – جنوب وجود دارد. به همین دلیل ایران باید در ایجاد نقش پایدار خود برای ظرفیت‌سازی و پاسخگویی به این نیاز جدیت و اهتمام ویژه به خرج دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در کریدور شمال و جنوب بنادر جنوبی ایران توسعه مناسب و قابل توجهی دارند، اظهار داشت: اتصال اقیانوس هند به قفقاز مورد مطالبه کشورهای پیرامون به ویژه هندوستان است. علاقه‌مندی کشورهای پیرامون از جمله هند و روسیه برای استفاده از کریدور شمال – جنوب خوشبختانه تبدیل به پروتکل شده است. به همین دلیل باید تلاش کنیم تا ظرفیت‌سازی‌ها افزایش یابد.

این مقام مسئول همچنین یادآور شد: چیزی که امروز در دستور کار داریم بحث شرکت‌ها و ظرفیت‌هایی است که بتوانند تعهد ایران را در تکمیل کریدور شمال – جنوب نشان دهند و به همین منظور پارک‌های لجستیکی که در طرح حمل و نقل پیش‌بینی شده همچنین توسعه ریلی به منظور اتصال ایران به کشورهای همجوار از جمله ظرفیت‌های مکملی هستند که می‌توانند نقش توسعه اقتصادی را ایفا کنند که بدون شرکت‌های کارآمد محقق نمی‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: از همه فعالان اقتصادی تقاضا می‌کنیم در جهت تکمیل کریدور شمال – جنوب و ایجاد ظرفیت‌هایی که در توسعه موثر باشند اهتمام نشان دهند و با حمایتی که ما در وزارت راه و شهرسازی از آن‌ها داریم این ظرفیت‌ها را شکل و توسعه دهند.

وی موضوع مهم‌تر مورد بحث خود را منابع انسانی و ثروت‌های انسانی برشمرد و گفت: رشته‌ها و مراکز آموزشی دریایی مستلزم ثروت انسانی و برای آن که نیروهای انسانی کارآمدتری را آموزش دهیم باید در این زمینه نیز برنامه های مدونی را داشته باشیم تا در مدار فعالیت و بهره‌برداری قرار گیرند.

اسلامی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی جامعه کشور شرایطی است که باید تمامی حرکت‌ها پرسرعت‌تر باشد و پیش‌بینی آینده‌ای که از ایران وجود دارد و سهم آن در منطقه به سمت حداکثری برسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977772

وب گردی

وب گردی