یکی از پرکاربردترین صنایع لیزر را بشناسیم

یکی از کاربردهای صنعتی لیزر که در دنیا بسیار پرطرفدار است و به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه است، برش لیزری است، برش لیزری در صنعت به علت سرعت بسیار بالا و کیفیت بالای کاری بی‌رقیب است، به نحوی که می‌توان گفت، هیچ‌یک از تکنولوژی‌های رایج به لحاظ سرعت و مزیت اقتصادی نمی‌توانند با لیزر رقابت کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بعد از برش لیزری که شروع توسعه‌اش از سال‌ها قبل در کشور آغازشده است، لیزر حکاکی یعنی برش و حکاکی لیزری نیز راه توسعه خود را پیدا کرد. اما کاربردهای دیگر لیزر مانند جوشکاری لیزری و پوشش دهی لیزری همچنان توسعه‌نیافته باقی‌مانده‌اند. از جوشکاری لیزری برای ترمیم و تعمیر قالب‌های صنعتی و پره‌های توربین‌ها استفاده می‌شود که تا پیش‌ از این در کشور به‌صورت عملی به کار نمی‌رفت و این شرکت در جهت توسعه آن قدم برداشته و نتایج خوبی هم‌کسب کرده است.


تکنولوژی پردازش مواد با لیزر در کشور در حال رشد است و بسیاری از افراد به دنبال تولید تجهیزات نوین هستند که قطعاً در ساخت آن‌ها از لیزر استفاده می‌شود. صنعت کشور ما نسبت به کشورهای تراز اول عقب است و لیزر نفوذی چندانی در صنایع کشور ندارد. به‌عنوان‌ مثال اساتید رشته‌های مختلف مانند مواد، مکانیک و ... می‌بینند در مراحل ساخت و تولید برخی کارخانه‌های تولیدی همانند رادیاتورسازی، تجهیزات مخابراتی و ... روش‌های قدیمی استفاده می‌شود، درحالی‌که در بسیاری از کشورهای دنیا روش‌های تولید، پیشرفته و مبتنی بر لیزر است، بنابراین با توجه به دغدغه‌ای که دارند، پروژه‌های صنعتی بر مبنای لیزر برای دانشجو تعریف می‌کند.


تعمیر قالب‌های صنعتی و پره‌های توربین‌ها در کشور
جوشکاری لیزری برای ترمیم و تعمیر قالب‌های صنعتی و پره‌های توربین‌ها استفاده می‌شود، که تا پیش‌ازاین در کشور به‌صورت عملی به کار نمی‌رفت، اکنون توانسته‌ایم با تلاش محققان داخلی، با ایجاد بسترهای دانش و تکنولوژی، گام های مثبت بزرگی برداریم.
محققان داخلی، با ساخت قطعه‌ای‌ که درزمینه جوشکاری لیزری کاربرد دارد، توانسته‌اند برای ترمیم و تعمیر قالب‌های صنعتی و پره‌های توربین‌ها استفاده می‌کنند، این قطعه ازلحاظ استحکام و دوام و تحمل فشار، دما و .... کاملاً بررسی‌شده و بهینه‌سازی شده‌اند و همواره از ابتدای ارائه محصول تا خدمات پس از فروش با خریدار ارتباط نزدیک برقرار می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977809

وب گردی

وب گردی