وقتی پول امضای حمله به دانشمندان می شود

این مستند بررسی می کند که شعار آزادی بیان حتی در زمینه های علمی نیز دروغی بیش نیست.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه هیسپان تی وی، در اوایل دهه نود میلادی شرکت مونسانتو محصولات کشاورزی ژنتیکی را روانه بازار کرد و ادعا کرد که دیگر همه مشکلات مربوط به کشاورزی و محصولات غذایی را حل نموده است. اما در این میان چند دانشمند معروف در حوزه بیوتکنولوژی به دیده تردید در این ادعا نگریستند.
کارگردان این مستند در ادامه به سراغ آرپاد پوسزتای از انگلیس و ایگنوسیا چاپلا ازآمریکا می رود که علی رغم سابقه علمی و پژوهشی بسیار درخشانشان، بعد از اعلام نتایج تحقیق خود مبنی بر ضرر داشتن محصولات ژنتیکی این شرکت، از ادامه فعالیت های خود منع و به دادگاهی شدن محکوم می شوند.
این مستند حول این دو شخصیت محوری می چرخد و در کنار دیگر مصاحبه های انجام شده با دانشمندان دیگر و نیز بررسی رویدادهای مشابه مشخص می شود که شعار آزادی بیان حتی در زمینه های علمی نیز دروغی بیش نیست. این مستند نشان می دهد که چگونه دانشمندان تراز اول دنیا به خاطر اعلام یافته های خود با انواع محدودیت ها روبرو شده اند صرفا به خاطر اینکه یافته هایشان با منافع شرکت های بزرگ و برخی سیاستمدارن در تضاد است.
مستند «حمله به دانشمندان: علم در میدان مغناطیسی پول» (Scientists under Attack: Science in the magnetic field of money) محصول سال 2009 و به کارگردانی برترام ورهاگ در چهار قسمت 25 دقیقه ای از فردا سه شنبه ساعت 8:30 از هیسپان تی وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 همان وز بازپخش خواهد شد.

کد خبر: 977823

وب گردی

وب گردی