دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، شرکت تعاونی ایجاد می کند

معاون پژوهشی واحد بوشهر گفت: منع قانونی مشارکت دانشگاه به عنوان یک نهاد در بعضی مناقصات سبب شد تا یک شرکت تعاونی به نام «واحد بوشهر» ثبت شود که با وجود این شرکت در مناقصات حضور داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی واحد بوشهر انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر مجتبی نجفی معاون پژوهشی واحد بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی، مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: بیشتر دستاوردهای دانشگاه آزاد بوشهر در مراکز رشد در قالب هسته فناور و واحد فناور در بردارنده تولیداتی مربوط به برق و الکترونیک است که در زمینه محافظ برق و دستگاه محافظ ترانس محصولاتی را ارائه کردند. در حال حاضر یک مرکز رشد و 3 واحد فناور در واحد بوشهر داریم که ایده‌‌‌‌‌ها و طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به محصول تبدیل کرده و یکسری از این محصولات به مرحله تجاری سازی رسیده است.

وی افزود: در واحد بوشهر، امکانات لازم را در اختیار مراکز رشد قرار می‌‌دهیم و دانشگاه حمایت می‌‌کند تا این مراکز بتوانند به مرحله هسته و واحد فناور رسیده و بعد از آن به شرکت دانش بنیان تبدیل شده تا محصولات خود را به مرحله تجاری سازی برسانند؛ اما در حال حاضر، مراکز رشد واحد بوشهر درآمدزایی برای دانشگاه نداشته است و تا به امروز مورد حمایت دانشگاه قرار داشته تا بتوانند در مسیر تولیدات دانش بنیان و تجاری سازی محصولات آن قدم بردارند.

نجفی در ادامه درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد واحد بوشهر و کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌‌ای خاطر نشان کرد: در واحد بوشهر در راستای کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌ای، برگزاری دوره‌‌های کوتاه مدت آموزشی در سطح استان و چند طرح برون دانشگاهی به صورت مشارکتی با مجوز سازمان مرکزی همچنین طرح‌های برون دانشگاهی با اداره بنادر استان بوشهر منعقد کردیم که 68 میلیون تومان درآمدزایی داشت. یک طرح روان شناسی با اداره زندان‌‌ها و دو طرح با میراث فرهنگی استان داشتیم که هرکدام 20 میلیون تومان درآمدزایی داشتند.

معاون پژوهشی واحد بوشهر تاکید کرد: یکی از مهم‌‌ترین قراردادها در واحد بوشهر با منطقه پارس جنوبی در عسلویه است که دانشگاه آزاد بوشهر در آنجا کارگاه مشارکتی آموزشی برگزار می‌‌کند و اگر در قالب کلی مورد بهره برداری قرار گیرد نزدیک به 25 تا 30 میلیون یورو هزینه دارد که از توان دانشگاه آزاد خارج است و چیزی بیش از 10 کارگاه می‌‌شود؛ اما با توافقاتی که انجام دادیم دو کارگاه آموزشی چگونگی سقوط از هلی‌کوپتر و کارگاه کار در ارتفاع مدنظر بوده که احداث سوله و خرید تجهیزات با واحد بوشهر است و زمین و جمع آوری کارآموزان مربوط با خود مسئولان منطقه پارس جنوبی است تا این کارگاه‌ها که در جنوب کشور وجود ندارد احداث شود.

نجفی خاطر نشان کرد: تنها جایی در کشور که در آن این کارگاه‌‌‌های آموزشی مربوط وجود دارد محمود آباد شمال، اصفهان و اهواز است که کارآموزان منطقه پارس جنوبی اگر بخواهند طبق دستور وزیر نفت آموزش ببینند در صورت ایجاد این کارگاه‌‌ها در عسلویه اولویت با کارگاه‌‌های آموزشی در این منطقه است و این دوره‌ها باید دو سال یکبار تکرار شود که این یک دوره مستمر است و طی مدت 300 روز کارآموزان در این کارگاه‌ها آموزش می‌‌بینند که یک درآمد مستمر غیرشهریه‌ای را تا 20 سال آینده در اختیار ما می‌گذارد و مهم‌‌ترین هدف ما از برگزاری این کارگاه‌‌های آموزشی در منطقه پارس جنوبی که بیش از 3 میلیارد تومان برای دانشگاه هزینه دارد و این مبلغ بعد از یک سال چند برابر درآمدزایی خواهد داشت ایجاد زمینه‌هایی مناسب در جهت برگزاری دیگر دوره‌های کوتاه مدت برای کارآموزان این منطقه در این کارگاه‌های آموزشی است.

وی یاد آور شد: در حال حاضر، تولید برق از امواج دریا به میزان محدود یکی از دستاوردهای واحد بوشهر به شمار می‌‌رود که در حجم انبوه صرفه اقتصادی ندارد و نیازمند بررسی بیشتر است و برای دستیابی به این هدف این طرح در مرکز نوآوری واحد بوشهر مورد ارزیابی بیشتری قرار خواهد گرفت. تولید قیر یکی دیگر از طرح‌های برون دانشگاهی واحد بوشهر است که مهم‌‌ترین مزیت این طرح نبودن قیر در بوشهر است و برای کل امور راه سازی در بوشهر قیر خام را از عسلویه خریداری می‌‌‌‌کنند که به صورت آزمایشی مرکز ایجاد قیر را در شمال و جنوب استان در نظر گرفتیم و قبل از گرانی دلار هزینه ایجاد آن چیزی حدود 400 میلیون تومان بود که در حال حاضر حدود 1/5 میلیارد تومان هزینه دارد در واقع استان بوشهر تمرکز خود را بر روی دو اصل انرژی و پرورش آبزیان گذاشته و مزرعه‌‌‌های پرورش میگو را در سطح استان ایجاد خواهیم کرد که درآمدزایی مستمری را به دنبال دارد.

نجفی درباره مشکلات و چالش‌‌های پیش رو در دانشگاه آزاد استان بوشهر برای دستیابی به اهداف پژوهشی و ایجاد درآمد زایی متذکر شد: بروکراسی اداری و وجود برخی محدودیت‌ها در امور پژوهشی سبب شده تا متاسفانه در ایجاد دوره‌‌‌های کوتاه مدت که برای ارگان‌‌های مختلف برگزار می‌‌کنیم بسیاری از سازمان‌ها با خود دانشگاه قرارداد نبندند که تلاش کردیم این مشکلات را رفع کنیم و در حال حاضر چیزی حدود 25 تفاهم نامه همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف استان منعقد کردیم همچنین منع قانونی شرکت دانشگاه به عنوان یک نهاد در بعضی مناقصات یکی دیگر از معضلاتی است که با بعضی ارگان‌‌ها این مشکل را حل کردیم و قرار است یک شرکت تعاونی به نام واحد بوشهر ثبت شود که با این شرکت در مناقصات شرکت کنیم تا به این طریق با عبور از موانع موجود شرایط توسعه و پیشرفت و به دنبال آن درآمدزایی در دانشگاه آزاد استان بوشهر را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 977835

وب گردی

وب گردی