وقتی حماسه ناوچه پیکان در خلیج فارس  جاودانه شد

7 آذر 1359 روزی است که نیروی دریایی ارتش توانست با از بین بردن دو سکوی نفتی عراق ضربه سختی به دشمن میهن اسلامی در هشت سال دفاع، وارد کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛حمله عراق علیه ایران جنگی 8 ساله را در پی داشت که سرتاسر آن پر از حماسه هایی است که توسط رزمندگان اسلام آفریده شده و حالا باید برای نسل حاضر کشور آن را به تصویر کشید. در این جنگ که بیش از 30کشور به حمایت از عراق پا به عرصه نبرد گذاشته بودند ایران دست خالی و به مشقت توانست پشت دشمنش را بر زمین زند و ثابت کند هر ملتی که برای خدا قیام کند قطع به یقین خود پرودگار جهان از آنها در برابر شدائد زمان دفاع خواهد کرد.

هشت سال دفاع مقدس برای ما ایرانی ها چون بوم نقاشی پر از تصاویر حماسی است. در این جنگ تمامی کشور بسیج شدند تا از خاک اجدادی در برابر حمله خصم دفاع کنند. دفاعی که در زمین، آسمان و دریا صورت گرفت. این دفاع برای ما ایرانی ها بیش از 200 هزار شهید داشت. شهدایی که هر کدام چون قدیسانی پاک سیرت تنشان به خون گلگون گشت اما نگذاشتند یک وجب از خاک میهن به دست دشمنان ایران اسلامی بیافتد.

هر روز از تاریخ دفاع مقدس آمیخته با ایثار مردمی است که در هر عرصه ای برای حفظ کشورشان به پا خواستند. در این بین حماسه نیروی دریایی ارتش در 7 آذر 1359 شنیدنی است.

نیرویی که در طول هشت سال دفاع مقدس با محافظتی که از کشتی های تجاری و نفت کش های ایرانی داشت، ثابت کرد ایران دارای اقتداری از جنس دریا هم هست. این محافظت برای 10هزار کشتی تجاری و نفت کش انجام شد. این اقدام در طول دفاع مقدس برای ایران از لحاظ اقتصادی مهم بود. زیرا باعث می شد تجارت ایران همچنان از راه دریا ادامه داشته باشد و اقتصاد کشورمان لنگ نزند.

اما ماجرای 7آذر1359 چه بود؟

7آذر 1359 نیروی دریایی ارتش ایران چنان حماسه ای آفرید که تا مدتها رژیم بعث عراق زخم آن را به تن داشت. اقدام نیروی دریایی ارتش توسط ناو پیکان انجام شد و پنچر شدن چرخ اقتصاد عراق را در پی داشت.

در همان روزهای آغازین جنگ، نیروی دریایی برای بالا بردن روحیه رزمندگان در دیگر جبهه ها و برای زدن چند ضربه مهلک بر پیکره اقتصادی عراق، عملیات مهم و بزرگ «مروارید» را اجرا کرد. یکی از اهداف اصلی این عملیات، تسخیر دو سکوی مهم نفتی عراق یعنی سکوی البَکر و اَلْاُمیّه و انهدام تأسیسات بسیار مهم این دو سکو بود.

صدام به لطف مشاوران غربی خود که مدت‌ها در ایران مستشار بودند از توان رزمی کشورمان به خصوص در دریا با خبر بود و می‌دانست ایران توان نابودی ناوگان و سکو‌های نفتی کشورش را دارد و قادر است عراق را از لحاظ اقتصادی فلج کند؛ پس برای دو سکوی استراتژیک خود یعنی سکو‌های «البکر» و «الامیه» ناوگان حفاظتی در نظر گرفت تا مانع حمله ایران شود، اما متوجه نبود که ناوگان به اصطلاح پیشرفته‌اش توان ایستادگی در برابر جوانان مومن و مخلص انقلاب را ندارد و در نتیجه در ۷ آذر ۱۳۵۹ قلب اقتصادی صدام ایستاد.

زدن البکر و الامیه

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سحرگاه ششم آذر ۱۳۵۹ و در بهت و تعجب حامیان عراق با طرح «عملیات مروارید» تکاوران خود را برای تصرف سکو‌های نفتی البکر و الامیه از طریق هوا و بالگرد وارد عملیات کرد و برای پشتیبانی از نیرو‌های عمل‌کننده و نابودی کامل این سکو‌ها و بندر ام‌القصر که از مسیر‌های مواصلاتی و لجستیکی عراق بودند ناوچه‌های پیکان و جوشن به منطقه اعزام شدند و نیروی هوایی با هواپیما‌های اف ۱۴ و اف ۴ نیز وارد عمل شد؛ پس از درگیری تکاوران با نیرو‌های بعثی مستقر بر روی سکوی البکر؛ قسمت جنوبی به تصرف درآمد و پرچم ایران بر فراز بلندترین دکل نصب شد و ناوچه «پیکان» توانست برای پشتیبانی از تکاوران پهلوگیری کند. نتیجه این عملیات نابودی سکوهای نفتی البکر و الامیه بود. این اقدام باعث شد تا عراق در اقتصاد با مشکلات زیادی مواجه شود.

اما در هنگام بازگشت، ناوچه پیکان مورد اصابت چند موشک عراقی قرار گرفت و سربازان اسلام در اعماق آب‌های نیلگون خلیج فارس، آرام گرفتند. آن سبک‌بالان گرچه از این دنیای فانی رخت سفر بربستند، اما نام و یادشان تا ابد در خاطر مردمان این دیار ماندگار شد.

عراق با انجام مروارید به قدرت واقعی قوای مسلح ایران پی برد، اما دیگر دیر شده بود چرا که در حین این عملیات و در درگیر‌های هوایی و دریایی ۱۲ فروند شناور عراقی منهدم و ۳ فروند صدمات جدی دیدند و ایران توانسته بود دو سوم قدرت دریایی دشمن بعثی را از کار بیاندازد، اما مهم‌تر این که مابقی شناور‌های عراقی‌ها بعد از این عملیات دیگر جرات ظاهر شدن در خلیج فارس را نداشتند و فقط در محدوده خور عبدالله گشت می‌زدند.

راهبردجدید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

حماسه آفرینی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران باعث شد تا امام خمینی (ع)روز7 آذر را به نام روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری کنند. اما خالی از لطف نیست بدانیم زمانی که رژیم بعث به ایران حمله کرد اگر حماسه 34 روزه رزمندگان اسلام به خصوص تکاوران نیروی دریایی نبود شاید دشمن دژخیم می توانست به همان خواسته خود که فتح یک هفته ای کشور بود، برسد. ولی 34 روز مقاومت رزمندگان اسلام حتی خیال چنین کاری را از دشمنان میهن اسلامی گرفت و مانع بزرگی بر سر راهشان به وجود آورد.

اما این حماسه سازی ها هنوز ادامه دارد. نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروزه از مدیرترانه گرفته تا تنگه باب المندب و اقیانوس هند حضور پر رنگی دارد و از منافع ملی در آب های بین المللی دفاع می کند.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروزه با ساخت انواع ناوشکن ها و زیردریایی ها و حتی تجهیزات دریایی روز به روز به اقتدار دریایی ایران افزوده و کاری کرده که میهن اسلامی مان امروز در عرصه دریا حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای خبر/

کد خبر: 977844

وب گردی

وب گردی