آمریکا صدور ویزاهای دانشجویی برای ایرانیان را کاهش داده است

صدور ویزای دانشجویی برای ایرانیان در ماه‌های مارس و اکتبر 2018، نسبت به دوره مشابه سال قبل آن، 23 درصد کاهش داشته است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، اطلاعات وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهد که صدور ویزای دانشجویی برای ایرانیان در ماه‌های مارس و اکتبر 2018، نسبت به دوره مشابه سال قبل آن، 23 درصد کاهش داشته است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی که آن را با شرح وضعیت یک دانشجوی ایرانی متقاضی تحصیل در آمریکا شروع کرده، می‌نویسد: اطلاعات موسسه آموزش بین‌الملل که دانشجویان خارجی در آمریکا را رصد می‌کند، نشان می‌دهد که تعداد ایرانیان مشغول به تحصیل در آمریکا به رقم 12800 رسیده که در دهه‌های گذشته بالاترین رقم است؛ اما نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد که این روند رو به کاهش است.

بنابر گزارش فوق، داده‌های وزارت خارجه آمریکا نشان می‌دهند که در دوره مارس - اکتبر سال جاری میلادی، 355 ویزای کمتر از دوره مشابه سال قبل به دانشجویان ایرانی داده شده و این در حالی بوده که کاهش کلی اعطای ویزا به دانشجویان خارجی در دوره مشابه 5 درصد بوده است.

در سه سال تحصیلی گذشته، تعداد ویزای اعطا شده به دانشجویان ایرانی و بستگان آنها در آمریکا رو به کاهش بوده است. با این حال، برخی دانشگاه‌های اروپایی گفته‌اند که تعداد دانشجویان ایرانی آنها افزایش یافته است.

رویترز توانسته بیش از بیست مورد را بیابد که در آنها ویزاهای اعطایی به دانشجویان ایرانی برای تحصیل در آمریکا با تاخیر مواجه شده است. رویترز در این خصوص از وزارت خارجه آمریکا سوال کرده، اما پاسخ این بوده که «امنیت مساله بسیار مهمی است.»

این کاهش صدور ویزا در حالی رخ داده که دانشجویان از دستور منع سفر ترامپ در سال 2017 که کشورهای ایران، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه و یمن را در برمی‌گرفت، معاف هستند.

یک مقام دانشگاه اوکلاهما، به رویترز گفته است که 15 ایرانی متقاضی تحصیل در این دانشگاه در فصل پاییز، با تاخیر در صدور ویزا مواجه بوده‌اند.

«رژینا هنری»، هماهنگ‌کننده مهاجرت در دفتر دانشجویان خارجی دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید وی با نگارش نامه‌هایی به این 15 نفر مجوز داده تا دو هفته دیرتر بر سر کلاس‌های درس خود حاضر شوند. اما این پنجره دو هفته‌ای برای هیچ‌کدام از آن 15 دانشجوی ایرانی کافی نبوده است. در هر نیم‌سال تحصیلی، هنری حداکثر مجبور می‌شد 5 نامه از این دست صادر کند.

وی به رویترز گفته: «این اولین بار بود که مجبور بودم این همه نامه صادر کنم، همه هم ایرانی بودند.»

با توجه به مشکلات مربوط به اخذ روادید، برخی روسای دانشکده‌ها در دانشگاه مزبور دیگر تمایل چندانی به اعطای سمت «دستیار استاد» (دانشجویان رده‌بالاتر که به آموزش دانشجویان رده‌پایین‌تر کمک می‌کنند) به دانشجویان ایرانی ندارند، حتی اگر گزینه اول آنها باشند.

رویترز این موضوع را با یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در دفتر امور کنسولی در میان گذاشته است. وی که خواسته تا نامش فاش نشود، می‌گوید در هنگام بررسی درخواست‌های روادید، امنیت اولویت اول است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 977847

وب گردی

وب گردی