روشی جدید برای تبدیل عامل آلودگی هوا به مواد مفید

محققان دانشگاه راتگرز به تازگی کاتالیست هایی را به وجود آورده اند که به وسیله آنها می توان دی اکسید کربن را که یکی از عوامل اصلی گرم شدن زمین و تغییرات و آلودگی آب وهوایی است، به محصولات مفید و لازم برای زندگی همانند رزین ، پلاستیک ، پارچه و سایر مواد مفید تبدیل کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، الکتروکاتالیست ها اولین موادی هستند که گذشته از آنزیم ها که می توانند آب و دی اکسید کربن را به بلاک های یکی، دوتایی، سه تایی یا چهارتایی اتم های کربن تبدیل کنند که بیشتر آنها معمولا تا 99 درصد مفید فایده هستند. دو تا از این محصولات ( متیل گلیواکسال و فوراندیول ) می تواند در پروسه تولید پلاستیک ها و داروها به کار رود. فرمالدئیدهای سمی می توانند جایگزین ( متیل گلیواکسال ها شوند ) که کم خطرترند. این کشف که بر اساس شیمی فتوسنتز مصنوعی انجام شده، به صورت مشروح در عکس زیر توضیح داده شده است.

پیشتر دانشمندان نشان دادند که دی اکسید کربن می تواند به صورت الکتروشیمیایی به متانول ، اتانول، متان و اتیلن با بازدهی بالا تبدیل شود اما چنین محصولاتی چندان مفید نبوده و به لحاظ اقتصادی نیز بسیار گران هستند. بنابراین در این روش با استفاده از 5 کاتالیستی که از فسفر و نیکل تهیه می شود و ارزان و فراوان هستند، به راحتی می توان مواد بسیار مفید و به صرفه تری تهیه کرد.

انتخاب نوع کاتالیست ها و سایر شرایط موجود، تعیین می کند که چند اتم می توانند به هم متصل شوند تا تشکیل مولکول ها را بدهند و یا حتی پلیمرهای بلندتری را تولید کنند. در کل هر چه زنجیره کربن بلندتر باشد، محصولات باارزش تری به وجود خواهند آمد.

قدم بعدی این است که واکنش های شیمیایی اساسی در این مورد بیشتر مورد شناسایی قرار بگیرند تا بتوانند محصولات مفیدتر و با ارزش تری مانند دیول ها که در صنعت پلیمر بسیار مورد استفاده هستند یا هیدروکربن ها که برای بازیابی سوخت ها مورد استفاده است به دست بیایند. در این طرح محققان در پی به دست آوردن راهی به صرفه و اقتصادی برای اسفاده از این طرح هستند. بر اساس این طرح محققان مذکور موفق شده اند مجوزهایی را برای راه اندازی یک شرکت استارت آپ در رابطه با الکتروکاتالیست ها و شکل دادن به فرم جدید دی اکسید کربن کسب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977852

وب گردی

وب گردی