از اعتراض دانشجویی تا «اشتباه دبیرخانه‌ای»/ حاشیه‌‌ای بر جشنواره نشریات

سومین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حالی به ایستگاه پایانی رسید که حواشی هم داشت . از اعتراض جمعی از مدیران مسئول نشریات دانشجویی تا نامه به دکتر ولایتی و یک حاشیه دیگر.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، اختتامیه سومین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی فردا در واحد شهرکرد با حضور مقامات دانشگاه آزاد اسلامی و بیش از صد دانشجو برگزار می‌شود. تشویق دانشجویان در پرداختن به موضوعاتی نظیر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی- ایرانی، تبیین کار تمیز و آتش ‌به ‌اختیار در عرصه فرهنگی بخشی از اهداف برگزاری این جشنواره اعلام شده است. جشنواره‌ای که بیش از دو هزار اثر را به خود راه داده و در نهایت 115 اثر در بخش کشوری و 570 اثر در بخش واحدی را به عنوان آثار برگزیده معرفی کرده است.

حدود 10 روز پیش از برگزاری اختتامیه این جشنواره، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال نامه‌ای به تمام واحدها ضمن اعلام اسامی صاحبان آثار برگزیده، از کاهش 50 درصدی جوایز جشنواره خبر داد. اعلام این خبر باعث شد فعالان نشریات دانشجویی تمام انتقادات خود را نسبت به رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در قالب یک نامه با دکتر ولایتی در میان بگذارند. البته برخی هم ترجیح دادند انتقادات خود را از طریق صفحه رسمی رئیس هیات امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در اینستاگرام مطرح کنند تا شاید زودتر به نتایج مطلوب خود برسند.

در نهایت یک روز پیش از برگزاری اختتامیه معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تصمیم می‌گیرد جوایز برگزیدگان کشوری را به طور کامل، یعنی به همان میزان قید شده در آیین‌نامه اهدا کند؛ اما در بخش واحدی بنا به درخواست واحدها میزان جوایز اهدایی حداقل 50 درصد نسبت به آنچه در آیین‌نامه آمده کاهش خواهند داشت.

همی وعده دهی امروز و فردا (به روایت تصویر)

دلیل کاهش 50 درصدی جوایز جشنواره در بخش واحدها

جدول زیر یکی از جداول میزان جوایزی است که در آیین‌نامه برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی آمده است و جوایز نفرات برگزیده می‌بایست مطابق این جدول‌ها اهدا شود:

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دکتر کلانتری 27 آبان در نامه‌ای به تمام واحدها، ضمن اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره در هشتمین بند این نامه کاهش 50 درصدی جوایز جشنواره را اعلام می‌کند. در این بند آمده است: «بنا به درخواست برخی از واحدها و وضعیت موجود مالی دانشگاه، اعطای جوایز به منتخبان اعم از سراسری و واحدی حداکثر 50 درصد مبالغ اشاره شده در هریک از جداول پرداخت هدایا مطابق با دستورالعمل‌های بخشنامه شماره 11/2642 مورخ 1 دی 94 خواهد بود.»

اعلام این تصمیم با واکنش برگزیدگان جشنواره روبرو شد که در نهایت منجر به ارسال نامه سرگشاده‌ای از طرف 37 نفر از مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی به دکتر ولایتی رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس این دانشگاه شد. در بخشی از این نامه آمده است: «مسئولین واحدها در حالی اظهار بر مشکلات مالی دارند که خود حاضر نیستند به هیچ عنوان مسافت‌های کوتاه را جز با هواپیما طی کنند و یا حتی همایش‌ها و برنامه‌های غیر سودمند و ناکارآمد همچنان طبق روال در واحدها در حال برگزاری است».

حجت‌الاسلام کلانتری معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص اتخاذ تصمیم این معاونت مبنی بر کاهش میزان جوایز این جشنواره گفت: به دلیل کسری بودجه دانشگاه آزاد اسلامی در سال 97 باید به صورت جدی صرفه‌جویی داشته باشیم. در همه بخش‌ها این رویکرد اتخاذ شده و بازنگری صورت گرفته است. حتی در جشنواره‌های قرآنی هم 50 درصد بودجه کم شده تا دانشگاه از عهده کار بربیاید و به تعطیلی کار نینجامد. این معنایش این نیست که بخواهیم نشریات را تضعیف کنیم. نشریات فعال با پشتیبانی دانشگاه‌ها منتشر می‌شوند؛ اما در خصوص جوایز جشنواره قطعاً شرایط دانشگاه به‌گونه‌ای است که باید با دقت بیشتری عمل کند تا از این شرایط عبور کند.

ثبت بیش از 400 اعتراض نسبت به داوری آثار

یکی دیگر از انتقادهای مسئولان نشریات متخصص نبودن داوران انتخابی جشنواره در حوزه نشریات بود. آن‌ها در این باره می‌گویند: «تاکنون نه تنها لیست هیئت‌داوران به رؤیت دانشجویان نرسیده بلکه لیست نمرات دانشجویان هم به آن‌ها داده نشده که مبادا همانند سال گذشته نقایص احتمالی صدای دانشجویان را درآورد و یا دانشجویان متوجه شوند رزومه هیچ یک از داروان با رسته‌های مقالات علوم پزشکی، طنز، عکس، کاریکاتور و مقالات علمی تناسبی ندارد.»

ولی‌الله ولی پور رئیس اداره نشریات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که با حکم دکتر رضا نصیری خردادماه 97 به عنوان نماینده تام‌الاختیار اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی در برگزاری سومین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد، در گفت‌وگو با ایسکانیوز گفت: از 2 هزار و 179 آثار رسیده، بیش از 430 مورد اعتراض به دبیرخانه ارسال شد که توسط داور سوم در 2 روز رسیدگی شد و پاسخ از طریق سامانه به اطلاع شرکت‌کنندگان رسید.

وی در پاسخ به این سؤال که تغییری در برگزیده‌های جشنواره پس از داوری نهایی صورت گرفته یا خیر، گفت: در برگزیده‌های کشوری حدود 6 تغییر داشتیم. چند برگزیده اضافه شدند و چند رتبه نیز جابجا شدند. در برگزیده‌ها حذفی نداشتیم و این خودش نشان‌دهنده صحت کار نهایی است.

حجت‌الاسلام کلانتری از احتمال معرفی داوران جشنواره در روز اختتامیه جشنواره خبر داد و درباره داوران جشنواره به خبرنگار ایسکانیوز گفت: تلاش ما بر این بوده که داوران جشنواره، دانشگاهی باشند، فضای نشریات را بشناسند، در حوزه رسانه‌های مکتوب متخصص باشند و انسان‌های منصفی باشند تا بی‌طرفانه داوری کنند. شاید در دوره اول به این صورت نبوده اما در دوره‌های دوم و سوم همه این موارد لحاظ شده است. برخی شرکت‌کنندگان متوقع کسب امتیاز هستند، چون در داوری منصفانه این اتفاق نمی‌افتد دست به اعتراض می‌زنند. برای ما فرقی نمی‌کند کدام نشریات برگزیده شوند. داوران انسان‌های منصف دانشگاه شناس و نشریه شناسی هستند که کار داوری را انجام می‌دهند.

یک «اشتباه»

چند روز پیش از برگزاری اختتامیه، ولی‌الله ولی پور عزیزی رئیس اداره نشریات فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در تماسی با معاون فرهنگی واحد مراغه از اشتباه دبیرخانه جشنواره در اعلام یکی از برگزیدگان این واحد خبر می‌دهد.

دکتر مظلوم معاون فرهنگی واحد مراغه در گفت‌وگو با ایسکانیوز در رابطه با این تماس تلفنی می‌گوید: آقای عزیزی با بنده مستقیماً صحبت کردند و گفتند دبیرخانه نشریات اشتباه کرده و این دانشجو جزو منتخبین جشنواره نبوده‌ است.

دانشجویی که به زعم ولی پور عزیزی به اشتباه نامش در لیست برگزیدگان اعلام‌شده کیست؟ او دانشجوی کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه است. دانشجویی که مقام نخست جشنواره «تیتر ده» در رشته مقالات علمی تخصصی علوم پزشکی در سال 96 به دست آورده و حالا مدیرمسئول و سردبیر مجله علمی تخصصی علوم پزشکی «ایمپالس» واحد مراغه است.

این دانشجو حذف نامش از لیست برگزیدگان را ناشی از اشتباه دبیرخانه نمی‌داند و به خبرنگار ایسکانیوز از دلایل حذفش از جشنواره می‌گوید: در یکی از گروه‌های مربوط به جشنواره در فضای مجازی که آقای ولی پور عزیزی هم حضور داشتند نسبت به کاهش 50 درصدی جوایز انتقاد کردم و گفتم این کاهش جوایز غیرقانونی و غیرمنصفانه‌ است.

مدت کوتاهی پس از انتقاد این دانشجو نسبت به نحوه برگزاری جشنواره و کاهش میزان جوایز آن، پیامکی از دبیرخانه جشنواره دریافت می‌کند که خبر از رد شدن اثر وی در جشنواره می‌دهد و در اقدامی تأمل‌برانگیز آرشیو نشریه وی از سامانه نشریات دانشگاه آزاد حذف و اجازه ورود به سامانه نیز از وی سلب می‌شود.

اما ولی‌الله ولی پور عزیزی که پیش از این به خبرنگار ایسکانیوز گفته بود پس از داوری نهایی در برگزیده‌ها حذفی نداشتیم در این مورد می‌گوید: آن فرد جزو برگزیدگان ما نبود. اشتباه دبیرخانه‌ای صورت گرفته که به او هم اطلاع داده شده است.

کد خبر: 977857

وب گردی

وب گردی