منبت کاری ، زیلو و حوله بافی ایران  بر قله صنایع‌دستی دنیا نشست/دو شهر و یک روستای ایران ثبت جهانی شد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از ثبت جهانی دو شهر آباده و میبد و روستای خراشاد از جمهوری اسلامی ایران در شورای جهانی صنایع‌دستی خبر داد.

به‌گزارش ایسکانیوز، علی‌اصغر مونسان با اعلام این خبرگفت: بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی، بعد از بررسی های انجام گرفته، شهر آباده از استان فارس به عنوان شهر جهانی منبت، شهر میبد از استان یزد به عنوان شهر جهانی زیلو و روستای خراشاد از خراسان جنوبی به عنوان روستای توبافی (حوله بافی) ثبت جهانی شدند.

وی در تشریح روند ثبت دو شهر و یک روستای ایران در شورای جهانی صنایع دستی ادامه داد: ثبت شهرهای جهانی از سال 2014 در دنیا از طریق شورای جهانی صنایع دستی شکل گرفته است که به صورت هر ساله از طریق مناطق پنجگانه صنایع دستی به وسیله ارزیابی از سوی داوران بین المللی در دنیا شکل می گیرد.

مونسان گفت: ایران در منطقه آسیا اقیانوسیه این شورا قرار دارد و از سال 1394 با ثبت شهر تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دست باف، و شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی به این اتفاق بزرگ در حوزه صنایع دستی پیوسته است.

مونسان با بیان این که در حال حاضر 28 شهر در دنیا به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی ثبت شده است افزود: «امسال نیز ارزیابان بین المللی شورای جهانی صنایع دستی از کشور های هند، کویت، عمان و یک ارزیاب از ایران از سه استان فارس، یزد و خراسان جنوبی بازدید کردند و بازدیدهایی از مناطق مختلف بر اساس شاخص های بین المللی به عمل آوردند.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: ارزیابان بین المللی بر اساس شاخص هایی نظیر تعداد کارگاه ها، میزان فروش و صادرات، مراکز عرضه و فروش و سایر شاخص های کیفی و کمی در 2 آبان امسال از استان فارس و شهر آباده سفر خود را آغاز کردند و بعد از آن از میبد بازدید کردند و در نهایت به روستای خراشاد در خراسان جنوبی رفتند و از این روستا نیز بازدید به عمل آوردند.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: پرونده‌ها پس از ثبت ملی در کشورمان از طریق استان ها آماده شده و سپس پرونده های این مناطق در دفتر منطقه غرب آسیا ویرایش، ترجمه و اصلاح نهایی شده و برای شورای جهانی صنایع دستی ارسال می شود تا توسط این اطلاعات ارزیابان بین المللی برای سفر به ایران و ارزیابی این شهر ها حضور یابند.

مونسان در ادامه گفت: بعد از حضور ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در ایران و بازدید از آباده، میبد و روستای خراشاد، ظرفیت های بالا و جاذبه های صنایع دستی در دو شهر و یک روستای ایران، منجر شد آباده به عنوان شهر جهانی منبت، میبد به عنوان شهر جهانی زیلو و روستای خراشاد به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله بافی)، ثبت جهانی شود و خوشبختانه لوح ثبت جهانی آباده، میبد و خراشاد به ایران ارسال شده است.

وی در پایان صحبت های خود ضمن تشکر از حسن توجه ارزیابان و داوران شورای جهانی صنایع دستی و قدردانی از تلاش های همکاران معاونت صنایع دستی در تهیه این پرونده ها و تبریک ویژه این انتخاب به همه مردم ایران خصوصا مردم و هنرمندان استان های فارس، یزد و خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ایران با 8 شهر و 2 روستای جهانی، در مقام اول جهان از لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 977858

وب گردی

وب گردی