گفت‌‌وگوی دینی راهکار مؤثری برای اتخاذ مواضع مشترک است

ابراهیمی‌ترکمان در دیدار مسئول امور گفت‌وگوی ادیان اتریش با اشاره به برگزاری هشتمین دور گفت‌وگوی دینی بین ایران و اتریش گفت: گفت‌‌وگوی دینی راهکار مؤثری برای اتخاذ مواضع مشترک است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، استفان هامر، مسئول امور گفت‌وگوی ادیان اتریش در جریان سفر خود به تهران که به منظور رایزنی در خصوص برگزاری دور هشتم گفت‌وگوی دینی بین جمهوری اسلامی ایران و اتریش انجام شد، پیش از ظهر امروز (5 آذرماه) با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ابراهیمی‎‌ترکمان در سخنان آغازین خود، با تأکید بر تقویت و تداوم گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش گفت: گفت‌وگوی دینی بین ایران و اتریش را از سال‌های دور آغاز شده و خوشبختانه گفت‌وگوهای موفق و تأثیرگذاری بوده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به برگزاری و مشارکت در 10 دور گفت‌وگوی دینی با شورای پاپی گفتگوی ادیان واتیکان، گفت‌وگو با کلیسای ارتدکس روسیه، دعوت از رهبران دینی آفریقا، برگزاری و مشارکت در گفت‌وگو با بودیسم و اسلام و هندوئیزم اشاره کرد و گفت: تاکنون این دور از گفت‌وگوها برای ما فواید بسیار زیادی داشته است و همواره نسبت به تداوم آن تأکید داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در برگزاری این گفت‌وگوها به یک نکته مهمی پی بردیم و آن هم، بد فهمی عمیق بین ادیان بود. همه ادیان ابراهیمی در اصول با هم مشترک هستند که این نقاط مشترک می‌تواند تکیه‌گاه خوبی برای تنظیم کردن روابط آینده آنها باشد.

وی همچنین، اظهار کرد: اگر روی این نقاط تأکید بیشتری شود، بسیاری از مشکلاتی که امروز ریشه در ادیان دارد، مرتفع خواهند شد و امیدواریم این ایده‌ها را جاری و ساری کنیم.

ارتقای گفت‌وگوی دینی موجب بیداری افراد می‌شود

استفان هامر، مسئول امور گفت‌وگوی ادیان اتریش هم در سخنانی، به برگزاری هشتمین دور گفت‌وگوی دینی بین جمهوری اسلامی ایران و اتریش در مهرماه سال آینده در وین اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم معیارهای کیفی این دور از گفت‌وگوها را ارتقاء دهیم و برای اتفاق این مهم، راهکاری هم پیدا کردیم.

وی افزود: نقاط مشترک بین ادیان بسیار عمیق است و نکته مهمی که باید در شرایط جاری جامعه بدان توجه شود، موضوع سوء تفاهمات بین سنت‌های مختلف ادیان به لحاظ تفکر و رویکردی که در قبال نقش دین در جامعه جهانی وجود دارد، است.

وی ادامه داد: در گفت‌وگوی بین ادیان دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد و این نشان دهنده اهمیت دین در جامعه است. بنابراین ارتقای گفت‌وگوی دینی که به معنای گفتمان است، موجب بیداری افراد می‌شود.

هامر همچنین خواستار انتشار کتابی برگرفته از مقالات ارایه شده در هفت دور گفت‌وگوهای دینی پیشین به زبان انگلیسی شد و تأکید کرد: گفت‌وگوی دینی کمک به مشخص شدن تصویر واقعی از دین در جهان و ارتقای گفت‌وگو بین تمدن‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 977887

وب گردی

وب گردی