افضلی: صدور خدمات فنی و مهندسی تأثیر بسزایی در اشتغال فارغ التحصیلان دارد

عضو کمیسیون عمران گفت: علی رغم ظرفیت و پتانسیل بالا در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، متاسفانه کشور ما در این حوزه عملکرد نسبتا ضعیفی داشته است. در صورتی که ما می توانیم از این طریق، سالانه حدود نصف درآمد نفت کشور را به دست آوریم.

سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: متاسفانه موضوع اشتغال فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی به دلیل تعدد داوطلبان و ورودی این رشته ها در دانشگاه های مختلف کشور با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل این که رشته های فنی و مهندسی در مقایسه با رشته های پزشکی، به تجهیزات و امکانات کمتری نیاز دارند، اکثر دانشگاه‌ها در مناطق مختلف کشور در این رشته‌ها جذب دانشجوی بیشتری نسبت به رشته های علوم پزشکی دارند.

افضلی افزود: علاوه بر این، به دلیل اینکه در چند سال اخیر، رشته های فنی و مهندسی و محیط های شغلی آن جاذبه های بیشتری برای قشر جوان ما داشته است، پذیرش دانشگاه ها نیز در این رشته ها افزایش یافت تا جایی که تعادل و توازن بین تعداد فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و مهندسی به هم خورد و موجب شد تا مشکلاتی در زمینه اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی هم در دانشگاه های دولتی و هم در دانشگاه های غیردولتی ایجاد گردد.

وی تصریح کرد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که علی رغم ظرفیت و پتانسیل بالا در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، متاسفانه کشور ما در این حوزه عملکرد نسبتا ضعیفی داشته است. در صورتی که ما می توانیم از این طریق، سالانه حدود نصف درآمد نفت کشور را به دست آوریم؛ اما به دلیل این که برنامه و سیاست درست و جامعی در این خصوص نداشته ایم، نتوانستیم دستاورد خاصی در این زمینه داشته باشیم.

نماینده مردم اقلید در ادامه گفت: در واقع چالش های موجود در حوزه رشته های فنی و مهندسی را می توانیم از دو دیدگاه مختلف بررسی کنیم، اولین دیدگاه در رابطه با مهارت آموزی درست و تخصصی دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته هاست و دیدگاه دوم را می توان مشکلات و نواقصی که در بازار کار و اشتغال این افراد وجود دارد دانست که هر کدام در جای خود اهمیت ویژه ای دارد.

افضلی بیان کرد: ورود به حوزه نظام مهندسی یک موضوع کاملا تخصصی است؛ زیرا کسی که از رشته های مختلف فنی و مهندسی فارغ التحصیل می شود را نمی توان صرفا یک مهندس و متخصص خوب دانست، در واقع ما باید بتوانیم شرایطی را برای این افراد ایجاد کنیم تا در کنار تحصیل خود مهارت های لازم را از مهندسان مجرب و کاربلدی که در حوزه تخصصی آن ها وجود دارد، کسب کنند.

وی افزود: در این راستا لازم است در حوزه نظام مهندسی یک سری اصلاحات انجام شود و دولت و مجلس نیز باید با برنامه ریزی و سیاست‌گذاری مدون‌تر و بهتر بر این موضوع تمرکز کنند تا هم در خصوص تسهیل خدمات و امور عموم مردم و هم در بحث ایجاد اشتغال در رشته های مهندسی و همچنین صنایع مربوط به آن به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

افضلی در پایان تاکید کرد: کمیسیون عمران هم چندین جلسه در خصوص بررسی و اصلاح آیین نامه ها و مقررات نظام مهندسی داشته است، در این راستا قرار شد دولت هم طرح های خود را اعلام کند که با دخالت و پیگیری هایی که مجلس داشت و همچنین جلسه ای هم در خصوص صدور خدمات مهندسی و راهکارهایی که در این حوزه وجود دارد با حضور وزیر امور خارجه داشته ایم. اگر چه اخیرا مسائل اقتصادی در کند پیش رفتن این برنامه ها نقش موثری داشته است؛ اما اگر موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی به نتیجه مثبتی برسد قطعا تاثیر بسزایی در اشتغال فارغ التحصیلان رشته های مختلف مهندسی و صنعتی خواهد داشت که در این زمینه دولت، مجلس و حتی مسئولین مربوطه در جامعه علمی و دانشگاهی نیز باید اهتمام لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 977900

وب گردی

وب گردی