تشخیص اخبار جعلی را به کودکان بیاموزیم

دانشمندان دانشگاه داندی طی تحقیق تازه منتشر شده ای اعلام کردند که برای آموزش کودکان جهت تشخیص اخبار جعلی از واقعی، باید آن ها را به خواندن کتاب های چالش برانگیز ترغیب کنیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیق جدیدی از سوی دانشمندان انگلیس نشان داد که ایجاد چالش در مطالعه متون ادبی برای کودکان می تواند به ساختن جامعه آگاه کمک کند.

«کیت تاپینگ»، استاد آموزش و تحقیقات اجتماعی در دانشگاه داندی، نزدیک به یک میلیون دانش آموز از 4364 مدرسه در انگلستان را مورد بررسی قرار داد.

اگر چه در کل، این افراد بیش از 18 میلیون کتاب را از 2016 تا 2017 مورد مطالعه قرار دادند اما تاپینگ اعلام کرد که دانش آموزان دبیرستانی به اندازه کافی کتاب های چالش برانگیز مطالعه نکرده اند.

او هشدار داد که این امر می تواند مشکلاتی را برای سطوح درک آنها به وجود آورد.

مشکل از دوران دبیرستان آغاز می شود و برخلاف مدرسه ابتدایی، که در آن کودکان کتاب هایی را می خوانند که آنها را به چالش می کشد، در دوره دبیرستان افراد کتاب هایی را می خوانند که توسط سال پایینی ها مطالعه می شود.

داده های به دست آمده توسط تاپینگ نشان داد خلاف این که برخی از کتاب ها برای خواندن مشکل هستند، اما دانش آموزان توانایی فهم آنان را دارند.

از نظر این محقق، انگیزه می تواند مهمترین فاکتور باشد و یک فرد هر چه بیشتر کتابی را دوست داشته باشد، تلاش می کند تا آن را بهتر درک کند.

تاپینگ معتقد است که این مسئله تلاشی تحسین برانگیز است زیرا همانطور که شخص به سوی فرد بالغ شدن پیش می رود، داشتن سطح بالایی از درک، باعث می شود که به عنوان یک شهروند، آگاه تر باشد.

تحقیقات نشان می دهد که چگونه دانش آموزان در تشخیص اخبار جعلی از اخبار قابل اعتماد شکست می خورند.

یک مطالعه توسط محققین دانشگاه استنفورد در سال 2016 روی دانش آموزان متوسطه اول، متوسطه دوم و کالج ها در 12 ایالت آمریکا نشان داد که دانش آموزان در ارزیابی صحت اطلاعات ( حتی برخی موارد ساده مانند تشخیص مقاله از تبلیغات) گیج شده بودند.

برای مثال در حادثه تیراندازی خونین در مدرسه پارکلند آمریکا، افراد بازمانده از این حادثه با درک اخبار خود به فعالانی در زمینه مشکلات آزادی اسلحه در آمریکا تبدیل شدند که همه این فعالیت ها به درک درست از اتفاقات و اخبار باز خواهد گشت.

با خواندن کتاب های سخت تر کودکان و نوجوانان می توان جامعه بهتری برای تشخیص اخبار جعلی از واقعی داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 977968

وب گردی

وب گردی