سلاح‌های نوین و جنگ های مدرن؛ نقض حقوق اولیه انسان‌ها برای زنده ماندن

گسترش و توسعه سلاح‌های نوین مانند هر پدیده ای مزایا و معایبی دارد که باید ابعاد مختلف آن را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار علم وفناوری ایسکانیوز، توسعه سلاح های نوین مانند سایر مظاهر تکنولوژی بیشتر به نفع کشورهای قطب این صنعت است که از طریق فروش تسلیحات به سایر کشورها سود‌های کلان به دست می آورند. در این میان اقتصاد برخی از کشورهای ضعیف زیر چرخ های این بازار متلاشی می شود و به محلی برای آزمایش سلاح های جدید برای کشورهای تولید کننده آن تبدیل می شوند.

نمونه هایی از سلاح های جدید: حشرات جاسوس(Spy Insects)

دستگاه هوا میکرو(mav) یا حشرات پرواز کننده میکرومکانیکی(mfi) برای مشاهده مناطق عملیاتی، ایجاد شبکه های ارتباطی و جاسوسی استفاده می شوند.

متوقف کننده پرسنل (PHASR)

تفنگ لیزر غیر مرگبار نمونه‌ای است که توسط وزارت نیروی آمریکا تهیه شده است. این اسلحه به جای گلوله از دو لیزر با طول امواج مختلف بهره می‌برد که امواجی غیرمرگبار؛ اما با قدرت بالا تولید می‌کند و فقط باعث کوری و بی‌هوشی مقطعی دشمن می‌شود.

اسلحه لیزری(Laser Weapon System XN-1 LaWS)

تفنگ LaWs یک لیزر ۳۰ کیلوواتی که توسط وزارت دفاع آمریکا طراحی شده است. به نظر تولیدکنندگان آن، Laws موقعیت خوبی برای موفقیت در میدان های جنگ به وجود می آورد. این سلاح؛ انرژی، نیاز به تولید، حمل و نقل، ذخیره، تعمیر و نگهداری سلاح های پرتابی را از بین می برد و یک نقطه نگرانی شدید برای کشتی های نظامی است.

ایکس۴۷بی(Northrop Grumman X-47B)

هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت نورثروپ گرومن آمریکا است. این هواپیما برای نیروی دریایی آمریکا سفارش داده شده ‌است. در ماه اوت 2014، نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که X-47B عملیات سوختگیری در هنگام پرواز توسط هواپیماهای حامل را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

موازنه نظامی2018 (the military balance 2018)

موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن، موسسه ای است که سالانه یک ارزیابی از توان نظامی، اقتصادی و دفاعی از 171 کشور را انجام می دهد؛ که شامل لیست نیروهای نظامی، تعداد پرسنل، موجودی تجهیزات و داده های مهم اقتصادی دفاعی هر کشور می شود.

کتاب «موازنه نظامی» به ارائه یک رتبه‌بندی از میزان هزینه های انجام شده نظامی توسط کشورها دست زده است. به گزارش این کتاب آمریکا مانند سال های گذشته در رتبه یک هزینه های نظامی در جهان قرار دارد. چین، عربستان سعودی و روسیه در رتبه های بعدی جای گرفته اند. میزان هزینه این کشورها پیشتاز به این ترتیب است: آمریکا ۶۰۲.۸ میلیارد دلار، چین ۱۵۰.۵میلیارد دلار، عربستان۷۶.۷میلیارد دلار، روسیه ۶۱.۲میلیارد دلار.

کتاب« موازنه نظامی» در 10 فصل و 520 صفحه در فوریه 2018 منتشر شده است.

این کتاب در گزارش خود کل هزینه های نظامی جهان را 1580 میلیار دلار تخمین زده است. هزینه های نظامی آمریکا نیز در سال2017، چهار برابر چین و نزدیک به 10 برابر روسیه و 12 برابر بریتانیا بوده است. در این میان عربستان سعودی از جمله کشور هایی است که در رتبه بندی هزینه های نظامی نسبت به سال گذشته یک پله بالاتر قرار گرفته است و ۴.۹ درصد کل هزینه های نظامی جهان را به خود اختصاص داده است.

جنگ های سرد نوین

یکی از کشور هایی که موازنه نظامی را ایجاد کرده و توان تسلیحاتی ابر قدرت های جهانی را به چالش کشیده، چین است. طبق گزارش این کتاب چین؛ برنامه نوسازی، تجهیز، توسعه نظامی و تسلیحاتی ارتش و نیروهای نظامی خود را با جدیت کامل دنبال می کند و هرساله در حال دگرگونی و پیشرفت است. این کشور در بیشتر موارد نظامی و سلاح های ساخته شده اش، انحصار آمریکا را در این حوزه به چالش کشیده است.

به عنوان مثال تولید موشک هوا به هوای دور برد 300 کیلومتری و مجهز به پیشرفته ترین رادار های فعال که دراختیار کشورهای معدودی است. از طرفی قرار دادن جنگده‌ای به نام«چنگدو جی_20» تا سال2020 در خط مقدم خود که پیوستن این جنگده به نیروی هوایی چین، انحصار آمریکا را از نظر جنگنده های عملیاتی پنهان کار از بین خواهد برد. در بین این کشورها هم جنگ کلاسیک روسیه با آمریکا و کشور های اروپایی عضو ناتو نیز در هزینه های نظامی این کشورها تاثیر داشته است.

روسیه به عنوان یکی از ابر قدرت های نظامی با توجه به دگرگونی های سیاسی و تنش هایی که نسبت به کشورهای اروپای شرقی با این کشور شکل گرفته، نوک پیکان موشک های خود را به طرف این کشورها نشانه رفته و سامانه مختلف موشکی را به طرف این کشورها راه اندازی کرده است. در مقابل این اقدامات روسیه و توان اطلاعاتی و حمله های سایبری این کشور به سایر کشورها، اروپایی ها نیز سامانه پدافند دفاعی و موشکی خود را تقویت کرده اند. به گزارش کتاب «موازنه نظامی»، در سال 2017 هزینه دفاعی اروپا به میزان ۳.۶ درصد نسبت به سال 2016 افزایش یافته است.

نگاهی متفاوت،سلاح های نوین؛ نقض حقوق اولیه انسان ها برای زنده ماندن

اولین بمباران هواپیمایی سه سال قبل از شروع جنگ جهانی اول در جنگ ایتالیا و ترکیه رخ داد و در جنگ جهانی نیز نبرد های سختی با استفاده از آن شکل گرفت. کمی بیشتر از یک قرن از اختراع هواپیما، هواپیما‌های بدون سرنشین در فاصله هزار کیلومتری زمین پرواز کرده و بمب های مرگبار خود را بر سر مردم افغانستان، عراق و یمن می انداختند تا جایی که به این هواپیماها امکان داده شد تا ظرفیت خود را هنگام استفاده از سلاح ها تعیین کنند.

در سال های اخیر، طیف وسیعی از فناوری های جدید وارد میدان جنگ مدرن شده اند و به ابزار و روش های جدیدی از جنگ، مانند حملات سایبری، هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و روبات ها در جدیدترین مرحله ورود تکنولوژی به عرصه جنگ، منجر شده است.

با تمام سرعتی که تکنولوژی در حال تغییر چهره جنگ و تسلیحات جنگی است آیا قوانین بین المللی بشر دوستانه نیز پا به پای این پیشرفت ها حرکت می کند و قدرت برخورد با استفاده کننده های آن را دارد؟ آیا این قوانین توانسته جلوی کشتار مردم افغانستان و عراق را در حمله آمریکا بگیرد؟ آیا این قوانین در حال حاضر توانسته جلوی قتل عام مردم یمن توسط عربستان سعودی را با سلاح های پیشرفته و هواپیماهای بدون سرنشین و موشک های خود که توسط قطب های تسلیحاتی در جهان مسلح شده است را بگیرد؟ قطعا کشورهایی مانند آمریکا که تولید کننده این نوع تسلیحات هستند مانعی برای شکل گیری هر گونه ائتلاف برای عدم استفاده از سلاح و کشتار مردم بی گناه هستند؛ چرا که بیشترین درآمد چنین کشورهایی از راه قاچاق اسلحه و تسلیحات جنگی است.

منابع:

https://www.iiss.org/search?query=the military balance 2018 -

http://e-brief.icrc.org/issue/new-technologies-and-the-modern-battlefield-humanitarian-perspectives/introduction -

https://rooziato.com/139689381 -

انتهای پیام/

کد خبر: 977994

وب گردی

وب گردی