علم بهتر است یا سیگار؟

استفاده از دخانیات امروزه به معضل بزرگی تبدیل شده است و باید با فرهنگ سازی این عادت را در جامعه دانشگاهی ترک داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در چند سال اخیر آمار مصرف دخانیات در میان جوانان و نوجوانان رشد چشمگیری داشته و خیلی از دانش آموزان و دانشجویان در زمان هایی برای گذراندن زمان و تفریح از دخانیات استفاده می کنند.

سوالی همیشگی درمیان جوانان وجود دارد که علم بهتر است یا ثروت؟ اما امروزه باید پرسید علم بهتر است یا سیگار؟

استفاده از دخانیات امروزه به معضل بزرگی تبدیل شده است و باید با فرهنگ سازی این عادت را ترک داد.

در زمان هایی شده، دانشجویانی که درخوابگاه حضور دارند از طریق دخانیات با مواد مخدر هم آشنا شده اند و به طور کلی مسیر زندگیشان تغییر کرده است و برای آگاهی بیشتر دانشجویان اطلاع رسانی به موقع و جامعی درخصوص معضلات دخانیات انجام شود.

به همین خاطر با پرسش در میان دانشجویان پرسشی را با عنوان علم بهتر است یا سیگار اعلام کردیم تا نظرات آنها را جویا شویم که ماحصل آن به شرح زیر است:

محمد.ک لیسانس معماری در این خصوص گفت: به نظرم باید این موضوع را از چند زاویه نگاه کنید. سیگار برای بدن ضرر دارد؛ ولی کسی که سیگار را دوست دارد و یا به آن عادت کرده از دخانیات استفاده می کند.

باید از تمام زوایا نگاه کرد و نظر شخصی خودم این است که علم بدون سیگار بهتر است.

م.ص دانشجوی کارشناسی مدیریت در این خصوص گفت: بحث علم و سیگار از یکدیگر جداست. با استفاده از علم در آینده می‌توان درآمدزایی کرد؛ اما استفاده از دخانیات مقوله ای جداست.

زمانی که در خوابگاه دانشجویی بودم با دوستانم سیگار می کشیدم؛ اما الان مصرف دخانیات را کاهش داده ام و علاقه چندانی به دخانیات ندارم.

پورحسین: دسترسی به دخانیات خیلی راحت است

شکور پورحسین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص مصرف دخانیات میان دانشجویان و دانش آموزان گفت: آمار دقیقی از بالا رفتن مصرف مواد مخدر در میان دانشجویان و دانش آموزان ندارم؛ اما این مشکل در تمام دنیا وجود دارد. مبارزه با مواد مخدر در سازمان‌های بین‌المللی در دنیا و کشور‌ها با شکست مواجه شده است.

وی افزود: کشور‌ها سیاست‌گذاری کردند و مقدار دوز مواد مخدر را قانونی اعلام کردند تا کسانی که نیازمند هستند در چهارچوب خاص در دسترس‌شان قرار گیرد. بیماران، افراد سالمند و غیره با مقدار سهمیه ای در برخی از کشور ها دوز خاصی از مواد مخدر را استفاده می کنند .هزینه مبارزه با مواد مخدر زیاد بوده و دولت ها با قانونی کردن دوز خاصی از مواد مخدر به دنبال چند هدف هستند.

پورحسین ادامه داد: در ایران مواد مخدر با کیفیتی که وجود دارد مبارزه با آن خیلی سخت است حتی چندین جلسه هم با متولیان امر برگزار کردیم و این موضوع همه را مستأصل کرده است. این سیاست ها نیازمند تقویت است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد دسترسی راحت مواد مخدر اظهار داشت: دسترسی آسان به مواد مخدر در مدارس ،پارک ها، آدم های ناباب به وفور در دبیرستان ها یافت می شود. متاسفانه معضلات مصرف دخانیات از سوی دانشجویان و دانش آموزان است.

وی در پایان تصریح کرد: خانواده نقش زیادی برای مشاوره به فرزندان دارد. خانواده متلاشی، فرزندان متلاشی به بار می آورد. باید بنیان خانواده تقویت شود تا فرزندان در سن های پایین سرخورده نشوند.

مصرف 18 میلیارد نخ سیگار در ایران

ابراهیم نصراللهی معاون بازاریابی و فروش شرکت دخانیات ایران گفت: میزان مصرف سیگار درسال 1387 در کشور 52 میلیارد نخ بود که امروز 18 میلیارد نخ افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته قبح مصرف دخانیات به ویژه در میان بانوان کم شده است.به نحوی که امروز در خانواده ها، محافل عمومی و پارک ها به صورت جمعی اقدام به استفاده از قلیان می‌کنند.
وی تاکید کرد: براساس آمارها سن مصرف دخانیات در کشور به 12 تا 13 سال پایین آمده و این زنگ خطری برای خانواده ها به شمار می رود.

کاهش سنی مصرف دخانیات در ایران/ جوانان و نوجوانان در صدر

میزان مصرف تنباکو در ایران به طور کلی کمتر از میانگین منطقه و میانگین جهانی است؛ اما آنچه در ایران خطرناک است، میزان شیوع مصرف تنباکو در گروه‌های سنی نوجوان و کاهش سن مصرف است که سیاست‌های کنترل مصرف تنباکو را با چالش مواجه می‌کند. در سال ۲۰۱۷، ۲۰.۸ درصد مردان ایرانی و ۰.۹ درصد زنان ایرانی، در کل ۱۱% بزرگسالان، سیگار یا قلیان مصرف می‌کرده‌اند. در همین سال در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال ۷.۵ درصد پسران و ۴.۲ درصد دختران، در کل ۵.۹% نوجوانان ایرانی سیگار یا قلیان مصرف می‌کرده‌اند.

میزان مصرف سیگار و قلیان در ایران بالاتر از میانگین منطقه‌ای

بیشترین نرخ مصرف تنباکو در میان مردان در اقیانوسیه و اروپا، و بیشترین نرخ مصرف سیگار در میان زنان در اروپا و آمریکا مشاهده می‌شود؛ اما کشورهای این منطقه توانسته‌اند به تدریج از میزان مصرف آن بکاهند. منطقه شرق مدیترانه، منطقه‌ای که طبق دسته‌بندی سازمان جهانی بهداشت ایران در آن قرار می‌گیرد، تنها منطقه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود نرخ مصرف سیگار در آن افزایش یابد. با این حال روندهای مشاهده شده در ایران همسو با روندی نیست که در کل منطقه شاهد آن هستیم.

اما در مورد نرخ مصرف سیگار در گروه‌های سنی پایین‌تر قضیه تا حد زیادی متفاوت است و به نظر می‌رسد در ایران میزان مصرف سیگار و قلیان بالاتر از میانگین منطقه‌ای خود قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978028

وب گردی

وب گردی