طراحی دموی ارز دیجیتال سوخت توسط یک شرکت استارت آپ / توزیع عادلانه  یارانه‌ انرژی با استفاده از فناوری‌های نوین

کارشناسان معتقدند با استفاده نوآورنه از قابلیت ها و کارکردهای اثبات شده پلتفرم بلاک چین، ضمن یکپارچه سازی زنجیره از تولید تا مصرف کننده نهایی و اتصال سامانه هوشمند سوخت به سامانه دیسپچینگ، زمینه ای فراهم می شود تا استارت آپ های مختلف بتوانند سرویس ها و خدمات متنوع و خلاقانه ای را در این بستر به شهروندان ارائه کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ورود استارتاپ‌ها به عرصه سوخت و انرژی آن هم در کشوری که مقوله استارت آپ در آن هنوز نوپا به حساب می‌آید بسیار مهم است. استارت آپ‌های انرژی در دنیا موفق به یافتن راه‌حل مناسب برای بسیاری از مشکلات مربوط به عرصه انرژی با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا از قبیل بلاک چین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا شده‌اند. راه‌حل‌هایی که به کاهش و بهینه‌سازی مصرف انرژی، کاهش آلایندگی‌های ناشی از مصرف سوخت، کاهش یا توقف قاچاق سوخت منجر شده است.

در شرایطی که کشور ما با مسائلی مانند قاچاق سوخت، افزایش بی‌رویه مصرف سوخت و انرژی و افزایش آلودگی در اثر آن روبرو است، راه حل های استارت آپی می تواند، راهگشا و موثر باشند. بخش انرژی به عنوان یکی از صنایع مهم در جهان، نیاز به حضور بیشتر استارت آپ‌ها و شتابدهنده‌ها دارد و در دنیا چنین اتفاقی افتاده است.

امیر عابدپور مسئول یک شرکت استارت آپ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در خصوص نقش استارت آپ در حوزه انرژی به ویژه در بخش کارت سوخت، اظهار کرد: در حال حاضر در زنجیره تولید و توزیع یا به عبارتی از تولید تا مصرف شاهد این هستیم که حاکمیت نقش رگلاتوری را ایفا می کند. بنابراین بایستی زیرساختی در کشور فراهم شود که امکان ورود برای سایر بازیگران در حوزه استارت آپ فناورانه مهیا شود.

وی تصریح کرد: سامانه کارت سوخت در کشور نماد تصدی‌گری است که فرآیند عملیاتی را در زنجیره انجام می دهد. اگر از اول بنای سامانه، کارت سوخت را براین گذاشته بودند که بخش خصوصی بتواند در این حوزه ورود پیدا کنند به طور یقین سامانه کارت سوخت توسعه پیدا می کرد. اگر حاکمیت زیرساخت را برای حضور استارت آپ‌های فناورانه فراهم کنند به طور یقین با این روش می توانیم جلوی بسیاری از معضلات از جمله قاچاق، مصرف بی رویه سوخت، نوع تخصیص سمیه بندی بنزین گرفته شود.

استارت آپ ها برگرفته از پلتفرم های تکنولوژی نوین و فناوری جدید است که در واقع بعضا پاسخ های جدی برای حل این چالش ها ارائه می دهد. ما در این استارت آپ سعی کردیم با بهره مندی از تکنولوژی های نوین تک تک مشکلات را رفع کنیم.

مسئول شتاب دهنده تخصصی انرژی آی تک اضافه کرد: استارتاپ انرکوین با همراهی تیمی از کارشناسان باتجربه حوزه های مختلف، از تیرماه امسال فعالیت های خود را آغاز کرده است. انرکوین با استفاده نوآورنه از قابلیت ها و کارکردهای اثبات شده پلتفرم بلاک چین، ضمن یکپارچه سازی زنجیره از تولید تا مصرف کننده نهایی و اتصال سامانه هوشمند سوخت به سامانه دیسپچینگ، زمینه ای فراهم می آورد تا استارت آپ های مختلف بتوانند سرویس ها و خدمات متنوع و خلاقانه ای را در این بستر به شهروندان ارائه نمایند که یکی از خدمات امکان انتقال و فروش سهمیه سوخت است.

عملکرد این نوع از استارت آپ ها، قابلیت‌های متعددی برای اجرای سیاست‌های مختلف دارد و می‌تواند ضمن بهره‌گیری از جدیدترین دستاوردهای فناورانه در حوزه آی تی، بستر مناسبی برای عادلانه‌تر کردن توزیع یارانه‌های انرژی فراهم کند.

می توان گفت؛ این استارت آپ می تواند جایگزین کارت سوخت شود و بجای تخصیص سهمیه یا شارژ کارت سوخت دارنندگان خودرو از ابزار ارز دیجیتال استفاده کنیم و ارز دیجیتال یا کیف پول قابل لینک شدن با کارت ملی هوشمند افراد را دارد. ما در واقع به جای اینکه از کارت سوخت استفاده کنیم می توانیم ماهانه کارت ملی هوشمند را شارژ کنیم.

لازم به ذکر است که دموی طراحی شده ارز دیجیتال سوخت در کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش‌ مجلس و در کلان دولت و وزارتخانه‌های نفت، سازمان برنامه و بودجه و معاونت علم و فناوری اطلاعات و و وزارت ارتباطات مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است. هم‌اکنون منتظر تاییدیه نهایی هستیم تا به سمت اجرایی شدن آن حرکت کنیم.

گفتنی است در پی افزایش بی سابقه مصرف سوخت در کشور، علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس از پیشنهاد اختصاص ماهانه ۳۰ لیتر بنزین به هر ایرانی خبر داده بود و معتقد است شهروندان می توانند مازاد بنزین خود را از طریق استارت آپ ها تا ۵ هزار تومان به فروش برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978047

وب گردی

وب گردی