دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند تعاملات پژوهشی با دانشگاه افغانستان دارد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: با توجه به نزدیکی به مرزهای شرقی کشور بخش تلفیق فعالیت‌های پژوهشی بین المللی را تقویت کردیم و با دانشگاه‌‌های افغانستان مذاکراتی داشتیم که در مرحله انعقاد قرارداد است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی واحد بیرجند انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر امید شریعتی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی، مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: در حال حاضر، در واحد بیرجند یک مرکز رشد داریم و در فاز انعقاد 4 مرکز اقماری در واحدهای استان هستیم و 4 هسته و واحد فناور در واحد بیرجند داریم که به محصول اولیه هم رسیده‌اند همچنین نانو افزودنی‌های فناوری بتن را تولید کردیم و در حد یک مرکز تحقیقات بتن هستیم که در ایران این تکنولوژی را علاوه بر دانشگاه امیرکبیر واحد بیرجند به خود اختصاص داده است همچنین تهیه نرم افزارهای محاسبه سازه و بارورسازی ابرها و چند محصول در قالب نانو ذرات در حوزه تصفیه آب داشتیم که کلیه این محصولات در مرحله تجاری سازی قرار دارند.

وی در ادامه درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد واحد بیرجند و کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌‌ای خاطر نشان کرد: یک مجموعه کاری را در حوزه تیرهای بتنی با شرکت‌های برق استان منعقد کردیم که به دنبال آن قراردادهای دیگری هم به ما پیشنهاد شد همچنین یکسری کار در حوزه مدیریت شهری با استانداری و شهرداری منطقه داشتیم و با توجه به نزدیکی به مرزهای شرقی کشور بخش تلفیق فعالیت‌های پژوهشی بین المللی را تقویت کردیم و با دانشگاه‌‌های افغانستان مذاکراتی در این زمینه داشتیم که در مرحله انعقاد قرارداد است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه خاطر نشان کرد: با برگزاری دوره‌های مهارتی و کوتاه مدت برای سازمان‌‌ها و ارگان‌‌های مختلف و خدماتی که از آزمایشگاه‌های خود به ویژه در زمینه بتن به ارگان‌‌‌‌های مختلف ارائه دادیم درآمدزایی قابل توجهی داشتیم و درصدد برگزاری دوره‌‌هایی در بحث تفاوت بازاریابی دانش بنیان و بازار‌‌یابی معمول هستیم که قطعا با استقبال زیادی مواجه می‌‌شود و درآمدزایی مناسبی برای ما خواهد داشت.

شریعتی تاکید کرد: بروکراسی ادارای و بخشنامه‌‌‌‌‌‌های مختلف یکی از عوامل مهم در ایجاد موانع پیشرفت کارهای پژوهشی در دانشگاه آزاد است که نیازمند توجه مسئولان امر است. بازاریابی محصولات دانش بنیان با بازاریابی معمول متفاوت است اگر بپذیریم که از هر 100 محصول دانش بنیان تنها 10 محصول شاید بتوانند به یک برند برای دانشگاه تبدیل شوند و ثمرات خوبی را به بار آورند قطعا در امر پژوهش و تولید محصولات دانش بنیان گام‌‌های موثری برداشتیم در همین راستا اگر یک شبکه منسجم بازاریابی و ایده‌یابی در بدنه دانشگاه آزاد برای تولید و خرید محصولات هر یک از واحدها توسط یکدیگر به وجود آید یک بازار داخلی ایجاد کردیم که هر یک از واحدهای دانشگاهی به تناسب توانمندی که دارد نیازهای موجود در دیگر واحدها را برآورده می‌‌کند.

وی متذکر شد: در استان خراسان جنوبی یک شبکه‌‌ای از نخبگان را با عنوان اتاق‌‌های تدبیر و اندیشه در واحد بیرجند ایجاد کردیم که شامل قسمت‌‌های مختلف و رشته‌‌های متفاوت بوده و هر کدام از این اتاق‌‌ها تحت مدیریت استادان دانشگاه آزاد است که افراد نخبه در این شبکه ایده‌های خود را ارائه می‌دهند تا بعد از پذیرش وارد هسته‌ها و واحدهای فناور شده و تبدیل به محصول شوند و هر زمان که نیازمند استادانی با تخصص‌‌های خاص بودیم با کمک این شبکه نخبگان بتوانیم افراد مورد نظر را بیابیم و از آنها در راستای توسعه ایده‌های دانش بنیان و انجام امور مختلف بهره‌مند شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 978081

وب گردی

وب گردی