حکم شهردار تهران امروز صادر می‌شود

رییس دفتر رییس جمهور از صدور حکم شهردار تهران ظرف امروز خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت استعلام شهردار منتخب شورای اسلامی شهر تهران از سوی وزارت اطلاعات، خاطر نشان کرد: هماهنگی که قرار بود میان وزارت کشور و اطلاعات انجام شود، انجام شده است و امروز حکم آقای حناچی به عنوان شهردار تهران صادر می‌شود.

وی با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال 98 در هیات دولت، اظهار کرد: هفته‌ جاری در دولت هفته‌ بودجه بود؛ چرا که سه جلسه فوق‌العاده‌ درباره تبصره‌های لایحه بودجه سال آینده در این هفته‌ برگزار شد و خوشبختانه بررسی تا 95 درصد تبصره‌های این لایحه به پایان رسید.

وی با بیان این که امیدواریم بررسی تبصره‌های بودجه تا روز یکشنبه‌ در هیات دولت به جمع بندی برسد، خاطر نشان کرد: درباره مساله قیمت نفت و حجم تولید نفت گروه کارشناسی در حال‌ بررسی است و این موضوعات ان‌شاء‌الله تا روز تحویل لایحه به مجلس شورای اسلامی نهایی خواهد شد.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به ویژگی های لایحه بودجه سال 98، گفت‌: در بودجه سال آینده طبقات محروم جامعه ، وضعیت گرانی و وضعیت بازنشستگان و کارکنان دولت دیده شده و تلاش کرده‌ایم تا با همه محدودیت‌ها و فشارهایی که روی دولت است، به گونه‌ای بودجه را تدوین کنیم که فشار روی اقشار ضعیف و متوسط جامعه در سال آینده به مراتب کمتر باشد و بتوانیم از سال 98 به سلامتی عبور کنیم.

واعظی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که برای بودجه سال 98 نرخ حامل های انرژی چگونه پیش‌بینی شده است، خاطر نشان کرد: معمولا موضوعاتی از این دست و همچنین درآمدهای مالیاتی و کمرگی در روزهای آخر مهلت قانونی دولت برای تدوین لایحه بودجه قطعی می‌شود.

وی در ادامه‌ درباره طرح های مطرح شده برای کنترل وضعیت مصرف سوخت در کشور، گفت‌: درباره سوخت شش الی هفت طرح تاکنون مطرح شده است، اما اولویت نخست دولت برای رسیدگی به این طرح‌ها جلوگیری از قاچاق سوخت است که متاسفانه در روز رقم بسیار بالایی سوخت از کشور قاچاق می‌شود. خوشبختانه وزارت نفت اقدام بسیار خوبی انجام داده و در حال فعال سازی کارت های سوخت است تا از این طریق متوجه شویم که هر اتومبیل چه میزان سوخت مصرف می‌کند.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه‌ داد: از سوی دیگر بنا داریم که در کل استان‌های مرزی نوعی محدودیت برای جا به جایی کارت های سوخت قائل، تا مانع قاچاق سوخت از این مناطق شویم. در این زمینه از مردم عزیز خواهش می‌کنیم که حتما با وزارت نفت همکاری کنند تا تمام کسانی که اتومبیل شخصی دارند، کارت سوخت داشته باشند تا این وزارتخانه بتواند جلوی قاچاق سوخت را بگیرد.

واعظی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا یارانه نقدی در سال آینده افزایش می‌یابد، تاکید کرد: تاکنون بحثی در این باره مطرح نشده است. اما با روش های دیگر به دنبال آن هستیم تا به نوعی یارانه به مردم پرداخت کنیم. مشاهده می‌کنیم قیمت ارز برای همه اقلام حدود هفت هزار و 500 تومان پرداخت می‌شود و برای ارزاق و داروی مورد نیاز مردم ارز با قیمت چهار هزار و 200 تومان پیش‌بینی شده است. همچنین حدود 13 تا 15 میلیارد دلار فقط برای تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی برای رفع نیازمندی های روزمره مردم پیش‌بینی شده است که این نوعی یارانه است که دولت به مردم پرداخت می‌کند.

وی افزود: تلاش ما این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت به گونه‌ای عمل کند که از زمانی که ارز چهار هزار و 200 تومانی از دولت گرفته می‌شود تا زمانی که کالا به دست مردم می‌رسد شاهد افزایش قیمت نباشیم.

رییس دفتر رییس جمهوری در ادامه‌ در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا بسته حمایتی کالاهای معیشتی برای سال 98 نیز پیش‌بینی شده است؟ خاطر نشان کرد: ارائه این بسته حمایتی به وضعیت بازار بستگی دارد. اگر قیمت ها بخواهد افزایش یابد، در حالی که در تلاش هستیم این اتفاق رخ ندهد یا این که وضعیت قشر فقیر و متوسط جامعه به گونه‌ای باشد که نیازمند دریافت این حمایت باشند، ان‌شاء‌الله این اتفاق خواهد افتاد.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره طرح موضوع استیضاح وزیر امور خارجه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: به نظر رییس جمهوری اعضای هیات دولت و من، آقای ظریف یکی از وزرای خارجه بسیار موفق جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند و اقدامات بسیار خوبی تاکنون انجام داده‌اند.

وی ادامه‌ داد: عده ای مشخص نشان دار که از روز اول با اقدامات سیاست خارجی دولت مخالفت داشتند و به دنبال فرصت‌هایی بودند تا به مسئول سیاست خارجی کشور و همچنین دولت فشار آورند، بالاخره از یک مصاحبه آقای ظریف در راستای ذهنیت خود استفاده کردند. این‌ در حالی است که آن چه که ظریف درباره پولشویی گفت‌، موضوعی صحیح و موضع دولت است. بعد از بیان این مطالب از سوی ظریف مشاهده کردیم که شخصیت‌های مختلفی در این باره صحبت کردند و هیچ کدام نیز پولشویی را منکر نشدند.

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: این که می‌گویند ظریف نهاد، ارکان یا دستگاهی را متهم کرده است موضوع صحیحی نیست و در صحبت‌های او چنین گفته ای مشاهده نمی‌شود. شائبه یک کار سیاسی و استیضاح سیاسی به جای موضوع تخصصی در مورد طرح استیضاح آقای ظریف مطرح است. 10 محور برای استیضاح وزیر امور خارجه مطرح شده است که تنها یکی از آنها مربوط به پولشویی است. در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که اگر 9 محور دیگر وجود داشته چرا تاکنون مطرح نشده است.

واعظی اضافه کرد: به‌ هر حال فکر می‌کنیم برخی از آن گروهی که طی پنج و نیم سال قبل حتما از این کارها انجام داده‌اند، امروز نیز به دنبال فشار روی مردم هستند ولی مطمئن هستم که مردم و مجلس شورای اسلامی قدر زحمات و تلاش‌های ظریف را می دانند و حتما برخورد بسیار مثبتی خواهند داشت. دولت نیز با همه وجود از ظریف حمایت می‌کند.

وی گفت: نه مجلس شورای اسلامی و نه دولت هیچ کدام اجازه نمی‌دهند که در این شرایط خاص که ما بیش از هر زمانی نیاز به حمایت از فرمانده دیپلماسی کشور داریم و او در حال انجام ماموریت خود در شرایط تحریم است و مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان امکانات خود را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده‌اند ، ظریف از انجام ماموریت خود باز بماند.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به این که طرح استیضاح ظریف به عنوان اولین وزیر امورخارجه که استیضاح می‌شود یک بی سلیقگی، گفت: اگر گروهی با دولت اختلاف سلیقه دارند، نباید زمانی که بیش از هر زمان به حمایت نیاز داریم، وارد چنین وادی شوند. قطعا با مطرح شدن استیضاح، حرف‌هایی مطرح می‌شود که منجر به تضعیف وزارت امور خارجه و وزیر آن می‌شود که به هیچ وجه به مصلحت منافع کشور نیست.

به‌ گزارش ‌ایسنا، واعظی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت کارگران کارخانه هفت تپه، با تاکید بر این که دولت در روز نخست اعلام کرد که از کارگران عزیز حمایت می‌کند، گفت‌: موضوع تولید به ویژه‌ تولید داخل یکی از سیاست های محوری دولت دوازدهم است و باید به نوعی این موضوع پیگیری شود تا کارگران با آرامش به آینده خود امیدوار باشند.

وی همچنین با تاکید بر این که دولت به هر صورت که بتواند از کارگران حمایت می‌کند، افزود: آن چه که در کارخانه نیشکر هفت تپه اتفاق افتاد از چند جهت قابل بررسی است؛ از یک طرف دولت به دنبال واگذاری کارخانجات و بنگاه های در اختیار خود است و از طرف دیگر برخی ازواگذاری‌ها به بخش خصوصی مانند آن چه که درباره شرکت نیشکر هفت تپه اتفاق افتاد با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

رییس دفتر رییس جمهوری به مشکلات اخیر کارخانه نیشکر هفت تپه اشاره کرد و گفت‌: دولت بلافاصله بعد از بروز مشکلاتی در کارخانه نیشکر هفت تپه به استاندار خوزستان و وزرای کار و اقتصاد ماموریت داد تا هم به وضعیت کارگران این کارخانه رسیدگی کنند و هم کارخانه بتواند روی پای خود بایستد.

واعظی در ادامه‌ در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بازنشستگی مسئولان دولتی و طرح برخی از اظهارات مبنی بر این که در این زمینه عجولانه عمل شده است، اظهار کرد: دولت قانونی را که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده بود، اجرا کرد و تلاش داشت که این قانون به صورت کامل اجرایی شود. در این زمینه طبیعی است که از طرفی باید به قانون احترام گذاشته شود و از سوی دیگر باید به دنبال آن باشیم تا با اجرای این قانون دولت ضرر کمتری را متحمل شود.

وی ادامه‌ داد: در مدت آغاز اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان دستگاه‌های مختلف تلاش بسیاری کردند تا هم جوانگرایی کنند و هم به گونه‌ای عمل کنند که با جایگزین شدن افراد جدید به آن مجموعه لطمه زیادی وارد نشود. با این حال دولت این مسیر را ادامه‌ خواهد داد؛ چرا که معتقد است نیروهای جوان را باید به مجموعه خود بیاورد تا بتوانند دولت را تحویل نسل آینده دهند.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که برای به کارگیری بازنشستگان در برخی از مناصب به جز مسعود کرباسیان آیا دولت برای افراد دیگری نیز از رهبری اذن گرفته است، اظهار کرد: تا جایی که من مطلع هستم در کل مجموعه دولت ممکن است این اذن برای افراد به تعداد کمتر از انگشتان یک دست اخذ شده باشد و آن چه که در برخی از رسانه‌ها درباره این که این تعداد 55 نفر است، مطرح می‌شود به هیچ وجه صحت ندارد.

کد خبر: 978082

وب گردی

وب گردی