جلسه هم‌اندیشی «سواد رسانه‌ای» در واحد اراک برگزار شد

جلسه هم‌اندیشی با موضوع سواد رسانه‌ای به همت دفتر هم اندیشی اساتید و کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اراک با حضور اعضای هیأت علمی این واحد برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید استان مرکزی با اشاره به ضرورت پرداختن به سواد رسانه‌ای افزود: اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود صحت آن به میزان سواد رسانه ای افراد بازمی‌گردد، این که این اطلاعات از چه منبعی و چگونه انتشار می‌یابد.

وی با بیان اینکه ترکیبی از میزان دریافت ، آگاهی و برداشت اطلاعات از یک موضوع است سواد رسانه‌ای را شکل می‌دهد خاطر نشان کرد: سواد رسانه‌ای درک متکی بر مهارت برای تمییز دادن انواع رسانه‌ها از یکدیگر به شمار می رود که جزء مهم‌ترین مطالب سواد رسانه‌ای محسوب می گردد.

کریمی با بیان اینکه سواد رسانه ای سبب تلفیق و شناسایی انواع رسانه‌ها از یکدیگر می شود تاکید کرد: سواد رسانه‌ای مجموعه مهارت‌هایی است که به مخاطب این امکان را می‌دهد علاوه بر درستی و خلق انواع پیام‌های ارتباطی به انگیزه‌ها و ارزش‌های موجود در پیام‌ها دسترسی پیدا کند و با رویکردی انتقادی به انواع پیام‌های ارتباطی بپردازد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک افزود: برخی رسانه ها با بهره گیری از اصول و قوانین سواد رسانه‌ای سعی می‌کنند با روش ماهرانه‌، آن چیزی را که دوست دارند به مخاطب القا کنند که تمیز درست یا غلط بودن آن به سوادرسانه‌ای فرد برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود صحت آن به میزان سواد رسانه ای افراد بازمی‌گردد تصریح کرد: سواد رسانه‌ای، زمینه‌ای نو در فعالیت‌های پرورشی و مقابله با جنگ نرم دشمن می باشد این در حالیست که یکی از محورهای کلیدی به شمار می آید که بسیج در دستور کار خود قرار داده ‌است.

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید دانشگاه های استان مرکزی اظهار کرد: در بحث سواد رسانه‌ای با دو دسته مخاطب مواجه هستیم، دسته نخست مخاطبان منفعل و دسته دوم مخاطبان فعال می باشند.

وی اضافه کرد: مخاطبان منفعل آن دسته‌ از مخاطبان هستند که هر آنچه را در اختیارشان قرار می‌دهند قبول می‌کنند و کار آنها نشر اطلاعات بدون تامل و تفکر است و مخاطبان فعال مخاطبانی هستند که در برابر خبری که می‌خوانند یا می‌شنوند واکنش نشان می‌دهند و حتی انتقاد می‌کنند.

کریمی بر فعال نمودن مخاطبان منفعل، تبدیل مخاطبان فعال به مخاطبان هوشمند و ایجاد تولید کنندگان خلاق تاکید کرد و گفت: در نظریه پردازی ارتباطات ۶ عنصر کلان ارتباطی شامل فرستنده، پیام، دریافت، تماس، بافت و گیرنده معرفی شده است.

وی ادامه داد: فرستنده و هدف به دنبال این است که چه کسی پیام را تولید و چرا پیام استفاده‌شده است، این در حالیست که پیام به دنبال این است که چه سبکی از زندگی، ارزش‌ها و نظریات در این پیام ارائه یا از آن حذف‌شده است ، دریافت نیز به این نکته اشاره دارد که،از چه غالب و فنونی برای جلب مخاطب استفاده‌شده است می‌پردازد و در نهایت گیرنده، به این مطلب که چطور افراد مختلف این پیام را متفاوت دریافت کنند می‌پردازد.

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید دانشگاه های استان مرکزی با اشاره به اینکه توجه به آموزش سوادرسانه‌ای موجب می شود تلفات کمتری در جنگ نرم داشته باشیم افزود: شایعات نقش مهمی در فضای مجازی ایفا می کنند، به طوری که انتشار شایعات موجب بر هم خوردن آرامش روانی جامعه می‌شود، به همین سبب باید در فضای مجازی مسئولیت‌پذیر باشیم.

کریمی ادامه داد: در سال ۹۵ ، ۲۵ میلیون کاربر متصل به اینترنت گزارش شده است در حالِ که پایان سال ۹۶ و ابتدای ۹۷ ، ۴۸ میلیون کاربر اتصال به اینترنت از طریق موبایل گزارش شده است.

معاون علمی پژوهشی سازمان بسیج اساتید دانشگاه های استان مرکزی خاطر نشان کرد: کارکرد شبکه‌های اجتماعی در هر کشور متناسب با فرهنگ، نیاز و سیاست آن کشور است.

وی با اشاره به اینکه در مکان‌هایی که رمز وای فای وجود ندارد به راحتی اطلاعات هک می‌شوند گفت: اگر چه سواد رسانه ای از اهمیت بالایی برخوردار است که از طریق آن می‌توانیم پیام‌های آشکار و پنهان تولیدات رسانه را درک کنیم.ولی در ایران هیچ متولی مشخصی ندارد چرا که پایگاه مشخصی نداشته وارگان های متولی این امر نتوانسته اند به این موضوع به خوبی ورود پیدا کنند.

کد خبر: 978148

وب گردی

وب گردی