مشقت‌های ایرانی‌ها در آمریکا برای دیدار با نزدیکانشان به دلیل سیاست‌های ترامپ

ایرانی‌های ساکن آمریکا به دلیل سیاست‌های ضدمهاجرتی دولت این کشور با سختی‌های زیادی برای دیدار با خانواده‌هایشان رو به رو هستند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، یک رسانه انگلیسی در گزارشی به وضعیت دشوار ایرانی‌های ساکن آمریکا برای دیدار با خانواده‌هایشان پرداخته و نوشته بعد از صدور حکم منع سفر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، کتابخانه کوچکی در مرز کانادا-آمریکا به محل ملاقات خانواده‌های ایرانی تبدیل شده است.

خبرگزاری رویترز این گزارش را با شرح وضعیت یک دانشجوی ایرانی در آمریکا آغاز کرده و نوشته «شیرین اصطهباناتی»، تمام ۶ ساعتی را که سوار بر ماشین در حال حرکت از شهر نیویورک به سمت شهر کوچکی در شمال ورمونت بود به این فکر می‌کرد که قرار است پدرش را برای اولین بار در سه سال گذشته ملاقات کند و اشک می‌ریخت. پدر شیرین بعد از آخرین ملاقاتشان دچار حمله قلبی شده بود و او جرأت نکرده بود برای قوت قلب دادن به پدرش، آمریکا را ترک کند.

اصطهباناتی مانند بسیاری از دانشجویان ایرانی در آمریکا ویزای یکبار ورود به آمریکا دارد و در صورتی که آمریکا را ترک کند، ممکن است اجازه بازگشت نداشته باشد. قانون منع مهاجرتی که ترامپ صادر کرده باعث می‌شود پدر و مادر او هم نتوانند برای دیدار با او به آمریکا سفر کنند.

او برای رفع این مشکل، قرار گذاشته ساعت ۹ صبح با خانواده‌اش در ساختمان مجموعه کتابخانه‌ی آزاد هاسکل، واقع در مرز کانادا و آمریکا دیدار کند. این کتابخانه در ماه‌های گذشته نقشی غیرمعمول پیدا کرده و به محل ملاقات خانواده‌هایی تبدیل شده که سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ انها را از هم جدا کرده است.

این دانشجوی ۳۱ ساله خودرویش را پارک کرد و با هیجان وارد ساختمان کتابخانه شد. اما دو ساعت بعد، هنوز خبری از والدین و خواهرش که قرار بود از سوی کانادایی کتابخانه وارد شوند، نبود.

اما دو ساعت بعد، آنها را دید. ساخت و سازهای نزدیک کتابخانه باعث شده بود دستگاه جی‌پی‌اس آنها را اشتباهاً به سمت درب ورودی کتابخانه در بخش آمریکایی آن هدایت کند. والدین او ویزای آمریکا نداشتند و مرزبان‌های آمریکایی آنها را دستگیر کرده بودند. بعد از حدود دو ساعت آنها آزاد شدند و اجازه پیدا کردند داخل کتابخانه با فرزندشان دیدار کنند.

طبق گزارش رویترز، شمار زیادی از خانواده‌های ایرانی برای داشتن یک فرصت دیدار چند ساعته با عزیزانشان، سفرهای پردردسر و پرهزینه‌ای به این کتابخانه که نیمی از ساختمان آن در شهر دربی‌لاین (Derby Line ) آمریکا و نیمی دیگر در استنسید (Stansead ) کانادا قرار دارد، انجام داده‌اند.

با آنکه چند نفر از ایرانی‌ها می‌گویند مسئولان امور مهاجرتی در اینجا مانعی برایشان ایجاد نکرده‌اند عده دیگری می‌گویند مأموران مرزبانی بارها آنها را دست‌کم برای چند ساعت بازداشت کرده‌اند، از ورودشان به کتابخانه جلوگیری کرده‌اند، به آنها گفته‌اند نباید با یکدیگر دیدار کنند و یا اینکه باید ملاقات‌هایشان را به چند دقیقه محدود کنند. یکی از کارکنان کتابخانه می‌گوید مقام‌های آمریکا و کانادا تهدید کرده‌اند که ممکن است به دلیل این دیدارها کتابخانه را تعطیل کنند.

«سینا دادستان»، یک ایرانی ساکن کانادا که برای دیدار با خواهرش به این کتابخانه آمده می‌گوید: «اینکه منطقه خنثی است ولی دولت آمریکا این وضعیت را نمی‌پذیرد و فشار زیادی به ما تحمیل می‌کند.»

فرمان منع مسافرتی دولت ترامپ شهروندان کشورهای ایران، لیبی، کره شمالی، سومالی، سوریه، یمن و برخی از شهروندان ونزوئلا را از ورود به خاک آمریکا منع می‌کند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 978172

وب گردی

وب گردی