کانال مالی تهران-بروکسل احتمالاً فروش نفت ایران را پوشش نخواهد داد

رویترز در گزارشی نوشت آلمان و فرانسه در تلاش هستند تا کانال مالی تهران-بروکسل را میزبانی کنند، اما شمار معدودی معتقدند این سازوکار شامل فروش نفت ایران نیز خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت آلمان و فرانسه در تلاش هستند تا کانال مالی تهران-بروکسل را میزبانی کنند تا احتمال مجازات های آمریکا (علیه نهادهایی که به تجارت با ایران ادامه می دهند) را به حداقل برسانند، اما آینده فروش نفت ایران در هاله ای از ابهام قرار دارد و تعداد معدودی معتقدند این سازوکار صادرات نفت ایران را نیز پوشش خواهد داد. به این ترتیب، نگرانی ها بابت آینده توافق تاریخی هسته‌ای بین المللی ایران رو به افزایش است.

در ادامه گزارش رویترز آمده است دیپلمات ها می گویند میزبانی مشترک آلمان-فرانسه از این کانال مالی یک اقدام تاکتیکی از سوی این دو کشور برای گردهم آوردن قدرتشان است تا به این ترتیب از عدم تمایل نهادهای اروپایی برای میزبانی این سازوکار به دلیل ترس از تحریم های ضدایرانی آمریکا، کاسته شود. در ادامه گزارش رویترز به نقل از این دیپلمات ها آمده است علی رغم این تلاش ها، تهدیدهای آمریکا مبنی بر اینکه مجازات های این کشور علیه کسانی که تحریم های ایران را نقض کنند بسیار سخت خواهد بود، به نظر می رسد ابعاد این سازوکار جدید تنها به تجارت کالاهای بشردوستانه و محصولات غذایی که از حساسیت بالایی برخوردار نیستند، محدود شود.

یک دیپلمات ارشد فرانسوی نیز در گفتگو با رویترز تصریح کرد اس پی وی (وسیله هدف-ویژه) مهم است، اما برای ایرانی ها از آن مهم تر این موضوع است که از ادامه صادرات نفتی خود در بلندمدت اطمینان حاصل کنند.

مقامات اتحادیه اروپا در حالی از تلاش های بروکسل برای حفظ برجام سخن می‌گویند که تاکنون هیچ اقدام ملموسی را برای حفظ این توافق و تأمین منافع اقتصادی ایران طبق مفاد برجام، انجام نداده‌اند و وعده های آنها تا به امروز در حد حرف باقی مانده است.

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، در چند روز اخیر طی مصاحبه های خود با رسانه های غربی، به اتحادیه اروپا هشدار داده است که کاسه صبر ایران در خصوص وعده این اتحادیه به تداوم تجارت نفتی با تهران علی رغم تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، در حال لبریز شدن است. صالحی همچنین هشدار داد اگر ایران از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای ایران و قدرت های جهانی سود نبرد، غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را از سر خواهد گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری رویترز، اعلام کرد: اگر نتوانیم نفت خود را به فروش برسانیم و یا مبادلات مالی (را در سطح بین المللی) انجام دهیم، آنوقت تصور نمی کنم حفظ این توافق به نفع ما باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 978173

وب گردی

وب گردی