تا زمانی که ایران به برجام پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز به آن وفادار می‌ماند

رئیس کمیسیون اروپا امروز ضمن تأکید بر اهمیت برجام برای برقراری صلح در منطقه، افزود تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز به آن وفادار می‌ماند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در گفتگوی اختصاصی با وبگاه «ترف‌پانکت یوروپا» (Treffpunkteuropa)، ضمن تأکید بر اهمیت برجام برای ایجاد صلح در منطقه، افزود تا زمانی که ایران به این توافق پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز به آن وفادار می‌ماند.

مجری از یونکر پرسید: سال 2015 میلادی، ایران با نظارت بین المللی بر برنامه هسته‌ای‌اش موافقت کرد. این توافق به عنوان نقطه تحولی در روابط ایران و غرب به شمار می رود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تهدید کرده است که این توافق را در شکل کنونی لغو خواهد کرد. آیا اتحادیه اروپا قادر است پس از خروج آمریکا از این توافق، آن را حفظ کند؟

یونکر در پاسخ گفت: قابلیت اعتماد چیزی است که باعث ثبات جهان می شود. به همین دلیل است که اروپا پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) همچنان بر موضع خود در قبال آن باقی مانده است. شاید این توافق بی‌نقص نباشد، اما یک گام مهم در جهت تأمین صلح در منطقه (خاورمیانه) و در جهان محسوب می شود. تا زمانی که ایران به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز به عنوان یکی از معماران این توافق به خاطر صلح و امنیت (جهان) به آن وفادار می‌ماند.

رئیس کمیسیون اروپا افزود: به همین دلیل است که اتحادیه اروپا می خواهد روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران را –به عنوان یکی از نتایج توافق هسته‌ای– که پیش از این به حال عادی بازگشته است، حفظ کند. به همین منظور، ما قانون مسدود‌کننده (یا بلوکه‌کردن تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا) را به روزرسانی و اجرا کردیم! یونکر در ادامه مدعی شد: ما با استفاده از این قانون می توانیم تأثیر تحریم های (ضدایرانی) آمریکا را علیه شرکت های متعلق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا که به طور قانونی با ایران تجارت دارند، کاهش دهیم!

رئیس کمیسیون اروپا در ادامه افزود: افزون بر این، اتحادیه اروپا در حال همکاری نزدیک با کشورهای عضو و دیگر شرکای خود است تا تمهیدات محکم و ملموسی برای حفظ همکاری ها با ایران در بخش های مهم اقتصادی حاصل شود. یونکر با اشاره به بسته حمایتی 18 میلیون یورویی ماه اوت سال جاری میلادی به منظور حمایت از پروژه های اقتصادی و اجتماعی در ایران، افزود 8 میلیون یورو برای بخش خصوصی ذخیره شده است و قرار است از آن برای حمایت از شرکت های کوچک و متوسط با پتانسیل بالا استفاده شود.

مقامات اتحادیه اروپا در حالی از تلاش های بروکسل برای حفظ برجام سخن می‌گویند که تاکنون هیچ اقدام ملموسی را برای حفظ این توافق و تأمین منافع اقتصادی ایران طبق مفاد برجام، انجام نداده‌اند. تا جایی که علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، در چند روز اخیر طی مصاحبه های خود با رسانه های غربی، به اتحادیه اروپا هشدار داده است که: کاسه صبر ایران در خصوص وعده این اتحادیه به تداوم تجارت نفتی با تهران علی رغم تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، در حال لبریز شدن است. صالحی همچنین هشدار داد اگر ایران از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای ایران و قدرت های جهانی سود نبرد، غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را از سر خواهد گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری رویترز، هشدار داد: اگر نتوانیم نفت خود را به فروش برسانیم و یا مبادلات مالی (را در سطح بین المللی) انجام دهیم، آنوقت تصور نمی کنم حفظ این توافق به نفع ما باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 978174

وب گردی

وب گردی