ماهواره تصویربرداری «هایپراسپکترال» هندوستان به فضا پرتاب شد

سازمان تحقیقات فضایی هندوستان، 31 ماهواره منجمله یک ماهواره تصویربرداری «هایپراسپکترال» را به فضا پرتاب کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز و به نقل از «www.space.com»،براساس گزارش رسانه های هندی، سازمان تحقیقات فضایی هندوستان، 31 ماهواره مذکور را از پایگاه فضایی «سریهاریکوتا» و توسط «راکت PSLV-C43» به مدار زمین فرستاده است.

اولین ماهواره تصویربرداری «هایپراسپکترال» هندوستان در بخشهای کشاورزی و نظامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گفته شد، 30 ماهواره دیگر به کشورهای دیگری تعلق دارند.

هندوستان سال گذشته از همین پایگاه 104 نانو ماهواره به مدار زمین فرستاده بود.

«هایپراسپکترال» یا «تَصویربَرداری فَراطِیفی» نوعی از تصویربرداری طیفی است که مانند سایر انواع تصویربرداری طیفی داده‌ها را از بخشی یا تمام طیف الکترومظناطیسی گردآوری و پردازش می‌کند. در حقیقت یک شیء در طول موج‌ها ی مربوط به رنج فراطیفی که بالاتر از طول موج‌های طیف مرئی هستند مورد تصویر برداری قرار می‌گیرد . هدف اصلی در تصویر برداری فرا طیفی, بدست آوردن محتوای طیفی یا به اصطلاح اثر طیفی یا امضای طیفی برای هر پیکسل از تصویر است .(مقصود تصویر شیئ مورد عکس برداری است ) . اثر طیفی مربوط به مواد مختلف منحصر به فرد است مانند اثر انگشت و در نتیجه بدست اوردن آن به شناسایی مواد کمک می‌کند . به‌طور مثال در عکس برداری با استفاده از ماهواره سنگ از خاک قابل تشخیص می‌شود یا در پزشکی سلول‌های سرطانی شناسایی می‌شوند. اثر طیفی معمولاً در یک نمودار دو بعدی نمایش داده می‌شود که در آن محور x طول موج یا فرکانس و محور y مقدار را برای یک پیکس از تصویر نشان می‌دهد.

برخلاف چشم انسان که تنها می‌تواند نور قابل دیدار در سه باند (قرمز, سبز و آبی) را ببیند، تصویربرداری فراطیفی دامنهٔ دید را به باندهای بسیار بیشتری گسترش می‌دهد .این نکته حائز اهمیت است که رنگ‌هایی که چشم انسان می بیند در واقع بازتاب طول موج‌های متفاوت در رنج طیف مرئی انسان است و وقتی که در مورد گسترش قدرت دید فرای این طیف مرئی صحبت می کنیم این تفاوت و برتری خود را به شکل اعداد به ما نشان می دهند و نه رنگ‌ها ! چون بالاخره چشم انسان رنج مرثی را می بیند . تفاوت ظاهری در این است که ثصاویر فراطیفی گرفته شده با به اصطلاح رنگ ساختگی آشکارسازی می‌شوند .

حیواناتی وجود دارند که این توانایی را در چشم‌های خود دارند مثلاً چشم‌های میگوی آخوندکی قادر به دیدن نور قابل روئیت به علاوه پرتوهای فرابنفش و فروسرخ است. میگوی آخوندکی قادر است انواع مرجان‌های دریایی، طعمه‌ها یا طعمه‌خواران را از هم بازبشناسد در صورتی که همه این‌ها ممکن است به چشم انسان به صورت هم‌رنگ دیده شوند.

انسان‌ها انواع حسگرها و سامانه‌های پردازشی با این توانایی ساخته‌اند و از کارکردهای آن‌ها در پزشکی, هوا فضا , کشاورزی، کانی‌شناسی، فیزیک و زمین شناسی بهره می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978203

وب گردی

وب گردی