انسجام پایان نامه ها و جهت دهی امور پژوهشی از دستاوردهای طرح پایش دانشگاه آزاد است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرزگفت: طرح پایش دانشگاه آزاد منجر به  انسجام پایان نامه‌ها شده و دیگر هیچ استادی نمی‌تواند خارج از سامانه، پایان‌‌نامه خود را به فروش برساند. در این طرح تمام پایان‌نامه‌‌ها بررسی می شوند.

دکتر محمدحسن برهانی‌فر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ایجاد طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی و دستاوردهای آن گفت: با راه اندازی سامانه پایش در دانشگاه آزاد اسلامی تسهیلات خوبی در زمینه امور تحقیقاتی و جهت دهی امر پژوهش در کشور به وجود می‌آید و دانشگاه آزاد با تکیه بر این منبع اطلاعاتی غنی در امور پژوهشی و مراکز تحقیقاتی پیشگام در انسجام بخشی و رشد پژوهش در کشور خواهد شد. طرح پایش دانشگاه آزاد در انسجام پایان نامه‌ها و در راستای حل مسائل جامعه قرار گرفته و مشکلات پیش رو را رفع خواهد کرد. با توجه به این طرح دیگر هیچ استادی نمی‌تواند خارج از سامانه پایان‌‌نامه خود را به فروش برساند. در این طرح تمام پایان‌نامه‌‌ها بررسی می‌‌شوند.

وی افزود: درحال حاضر، دانشگاه آزاد جلوتر از دانشگا‌‌ه‌‌‌‌‌های دولتی در طرح پایش ورود کرده که منجر به جهش و پیشرفتی چشمگیر میان این دانشگاه و دیگر دانشگاه‌‌های کشور خواهد شد و از طرفی باعث می‌‌‌شود دانشگاه ماموریت خود را به خوبی انجام دهد و جوانان نا‍‌امید از فعالیت و پژوهش با بهره‌‌‌‌مندی از این شبکه منسجم و گسترده تحقیقاتی بتوانند با امید و انسجام بیشتری قدم در این راه بگذارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در ادامه درباره قطب‌‌بندی واحدهای دانشگاهی یادآور شد: هنوز واحد کرج تبدیل به قطب نشده؛ اما تلاش ما بر این است که با توجه به توانمندی استان البرز و تحقیقات میدانی گسترده همچنین بررسی طرح‌های مختلف اقتصادی و دانش بنیان بدانیم در کدام مورد می‌توانیم تبدیل به قطب شویم تا سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم. استان البرز یک استان صنعتی است و با توجه به ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌هایی که وجود دارد در حال بررسی موارد مختلفی هستیم تا ببینیم در کدام بخش از صنعت می‌‌توانیم فعالیت داشته و خدمات خود را ارائه دهیم.

برهانی‌فر درباره فواید طرح آمایش تاکید کرد: اجرای طرح آمایش منجر به شناسایی و توانمندی منطقه‌‌‌ای هریک از واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزش عالی می‌شود که با توجه به ظرفیت‌‌ها، علاقه‌مندی و امکانات در مسیر تولید علم و حل مسائل کشور قرار می‌‌‌گیرد. در حال حاضر، چون آمایش صورت نگرفته در بسیاری از موارد نتیجه‌ای که خواستیم را کسب نکردیم و اگر این طرح عملی شود منجر به حل مشکلات جامعه، پیشرفت علم و تکنیک شده و ایران به دستاوردهای پژوهشی چشمگیری در عرصه بین المللی دست می‌‌یابد.

گفتنی است، روز دوشنبه ششم آذر ماه 97 طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر ولایتی رئیس هیأت امنا و هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از مدیران، روسای استان‌ها، استادان و پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد. در طرح پایش ۵۰ چالش جزیی کشور، ۹۴۴ برنامه پژوهشی، ۸ برنامه علمی که در آینده به ۴۰ برنامه ارتقا خواهد یافت، ۱۱۲ استاد از سراسر کشور در این طرح مشارکت داشته و ۵۳۶۹ موضوع رساله تدوین و برنامه‌ریزی شده است. همچنین قرار است در تمام واحد های بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی هم این طرح اجرا شود.

این طرح به همت دکتر طهرانچی از دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده، در مرکز تحقیقات استرتژیک از سوی دکتر ولایتی به بحث گذاشته شده و چندین هزار ساعت روی آن کار شده است. در این طرح چهل موضوع اصلی کشور تعیین و در قالب ۹ موضوع علمی، پنج هزار و سیصد الی پنج هزار و چهارصد برنامه پژوهشی ارائه شده که در قالب کتابچه‌ها و بر اساس نظام موضوعاتی همچون اعتیاد، محیط زیست، ایدز و غیره بررسی می‌شود. این موضوعات بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام اسناد عالی وزات علوم و در راستای هدفمند کردن پژوهش در نظام آموزش عالی کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 978266

وب گردی

وب گردی