حمیدیه: 18 مرکز برای پیوند سلول بنیادی در کشور راه اندازی شده است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، از راه‌اندازی 18 مرکز برای پیوند سلول در کشور خبر داد و گفت: برنامه‌های ما در جهت هدایت محققان به سمت بازار است و از این رو از مسئولان و سرمایه‌گذاران درخواست داریم از فرآیندهای این حوزه حمایت کنند.

به‌ گزارش ‌خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امیر علی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، در مراسم اختتامیه سومین جشنواره و کنگره بین‌المللی علوم و سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، حوزه سلول‌های بنیادی را انقلاب چهارم توصیف کرد و افزود: این علم با اصلاح ساختار سلولی اقدام به درمان بیماری‌ها می‌کند، به این معنا که به جای درمان‌های تسکینی درمان‌های قطعی برای بیماری‌ها ارائه می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که در گذشته داروسازی در خدمت علم پزشکی بوده است، خاطر نشان کرد: ولی امروزه محققان با دست ورزی‌های داخل سلولی و هسته آن به این سمت حرکت می‌کنند که درمان‌های قطعی برای بیماری‌ها ارائه دهند.

حمیدیه با اشاره به سابقه تاریخچه پزشکی، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران در میان کشورهای شرق و غرب در حوزه پزشکی سرآمد بوده است، به گونه‌ای که ایده پیوند زدن و انجام اصلاح در موجودات در سابقه تاریخی کشور مشاهده می‌شود.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی، راه‌اندازی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی در سه نقطه کشور را از دیگر اقدامات ترویجی این ستاد عنوان کرد و گفت‌: علاوه بر این در حال‌ حاضر بیش از 100 شرکت فناور در این حوزه راه‌اندازی شده است که از این تعداد دانش‌بنیانی 80 شرکت احراز شده است.

حمیدیه در ادامه با اشاره به این که در حال‌ حاضر چهار محصول در حوزه سلولی دارای تاییدیه هستند، ادامه‌ داد: علاوه بر این در دانشگاه خوارزمی در البرز شهر سلولی راه‌اندازی شده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با اشاره به راه‌اندازی چهار مرکز جامع سلولی و پزشکی بازساختی و 18 مرکز پیوند سلول در کشور، گفت: از مسئولان درخواست دارم که همکاری‌های لازم را برای صدور مجوز داشته باشند، چرا که وقتی می‌خواهیم از کوه تولید بالا برویم، باید مواظب باشیم که جا نمانیم.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی با تاکید بر این که ایران در حوزه علوم سلول هم‌پای دنیا حرکت کرده است، گفت‌: ولی وقتی می‌خواهیم از کوه تولید بالا برویم، باید مواظب باشیم که از دنیا جا نمانیم.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی در ادامه‌ با اشاره به این‌که از 40 سال گذشته ایران سعی کرده است که در حوزه‌های پزشکی رشد چشمگیری داشته باشد، خاطرنشان کرد: بر این اساس ستاد توسعه سلول‌های بنیادی بر اساس سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ذیل معاونت علمی ایجاد شد و وظیفه آن هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف است.

وی با تاکید بر این که این ستاد سعی کرده است تا به منظور رشد علوم سلول‌های بنیادی اقدام به ترویج این علم، حمایت از آموزش و پژوهش، تجاری‌سازی و ارائه خدمات بالینی کند، ادامه‌ داد: بر این اساس تاکنون چهار مرکز جامع سلولی و بازساختی در کشور راه‌اندازی شده است.

به گفته دبیر ستاد سلول‌های بنیادی سه مرکز جامع سلول درمانی و پزشکی بازساختی در شیراز، تبریز و تهران فعال است، به گونه‌ای که 10 شرکت دانش‌بنیان از مراکز جامع سلولی راه‌اندازی شده است.

وی ایجاد مزرعه حیوانات آزمایشگاهی در کرمان را از دیگر اقدامات این ستاد عنوان کرد و در این باره یادآور شد: در حال‌ حاضر ایران در حوزه سلول‌های بنیادی رتبه 14 جهان را کسب کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 978288

وب گردی

وب گردی