افزایش ۲۰ درصد یارانه مراکز نگهداری معلولان و سالمندان +عکس

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ضمن تأکید بر جبران هزینه‌های وسایل کمک توانبخشی معلولان و سالمندان، گفت: در سال آینده یارانه مراکز نگهداری معلولان و سالمندان ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، حسین نحوی نژاد در نشست خبری به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت برگزار شد، گفت: طی سال‌های گذشته در دولت تدبیر و امید اقدامات مطلوبی در حوزه ارائه خدمات به معلولان صورت گرفته است که در واقع در دولت‌های قبلی به این موارد توجه کمتری می‌شد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال می‌توان به ورود افراد پشت نوبتی به چرخه حمایتی سازمان بهزیستی اشاره کرد که طی 15 الی 20 سال هزار نفر به جمعیت تحت پوشش سازمان افزوده شد و براساس آمار در سال 96 مستمری مددجویان به سه الی سه و نیم برابر افزایش پیدا کرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال 86 تا 87 نسبت به سال 84 بودجه سازمان بهزیستی رشد 300 الی 400 درصدی را داشت اما نتوانستیم به اندازه کافی افراد پشت نوبت را تحت پوشش قرار بدهیم.

نحوی نژاد بیان کرد: علی رغم همه اقدامات انجام شده و با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورم می‌طلبد که شرایط بهتری از معلولان شود که در این مسیر نیز سازمان در دستور کار خود قرار دهد.

وی گفت: در سال 97، 500 هزار نفر به جمع مددجویان اضافه شده است که سهم معلولان 370 هزار نفر بوده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور به راه اندازی خانه‌های کوچک ویژه معلولان اشاره کرد و گفت: ما باید حق زندگی مستقل را به معلولان بدهیم و نباید آنها را ایزوله کنیم و برهمین اساس سازمان بهزیستی با مشارکت خیرین طرح خانه‌های کوچک معلولان را در دستور کار خود قرار داده است و برهمین اساس از خیرین که بنا داشتند مرکز سالمندان یا شیرخوارگاه بسازند دعوت به عمل آورد تا به جای ساخت مرکز سالمندان یا شیرخوارگاه مشارکتی در خصوص ساخت این خانه‌ها داشته باشند.

نحوی نژاد افزود: با حمایت خیرین در سال 94 تا به امروز 50 خانه کوچک ویژه معلولان در 19 استان ساخته شده است که بیش از 550 نفر از معلولان در این خانه‌ها مستقر شده اند.

وی همچنین به افزایش 20 درصدی یارانه مراکز نگهداری معلولان و سالمندان اشاره کرد و گفت: با تمهیدات دولت در سال 98 این طرح عملیاتی خواهد شد ضمن اینکه بنا داریم در ماه‌های پایانی سال 97 نیز تمهیداتی را برای جبران هزینه مراکز نگهداری معلولان و سالمندان داشته باشیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه نشست خبری به فرصت‌های ایجاد شده در حوزه اشتغال معلولان اشاره کرد و گفت: در همین زمینه اقدامات موثری برای راه اندازی کارگاه‌های ویژه معلولان انجام شده است و در واقع اثرات این کارگاه‌ها به مراتب از وام‌های اشتغال معلولان بیشتر بوده است.

نحوی نژاد به افراد پشت نوبت سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 600 هزار معلول پشت نوبتی داریم که تلاش می‌شود در مراحل مختلف و البته با حمایت دولت و تأمین اعتبارات مورد نیاز این افراد به چرخه حمایتی اضافه شوند.

وی در ادامه به تأمین وسایل کمک توانبخشی معلولان اشاره کرد و گفت: به تازگی گروهی از محققان و متخصصین داخلی توانسته‌اند سمعک را تولید کنند که به زودی روانه بازار خواهد شد و به نظر می‌رسد با این تولیدات پشت نوبتی‌ها نیز کاهش پیدا کند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کل کشور در خصوص قیمت سمعک، گفت: این وسایل قیمت مختلفی را دارند و از 400 هزار تومان شروع و تا 20 میلیون تومان هم می‌رسد که قطعا سمعکهای تولید داخل با 30 درصد ارزان‌تر در بازار ارائه خواهد شد.

نحوی نژاد به طرح CDR اشاره کرد و گفت: این طرح در روستاهای محروم در حال انجام است و تا به امروز 340 هزار نفر از افراد در مناطق روستایی و صعب العبور تحت پوشش قرار گرفته اند.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 978310

وب گردی

وب گردی