پروژه‌‌‌‌‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به کمک صنعت می آید

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب گفت: طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به کمیته راهبری و استفاده از افراد نخبه صنعتی و دانشگاهی که در آن حضور دارند می تواند پروژه‌‌‌‌‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری را در راستای کمک به صنعت به کاربرد.

دکتر جواد علمائی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در گفت‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره راه اندازی سامانه پایش در دانشگاه آزاد و دستاوردهای حاصل از آن گفت: سامانه پایش نه تنها برای دانشگاه آزاد بلکه در سطح کشور می‌‌تواند گره‌‌‌‌گشای بسیاری از مشکلات بوده و کمکی برای حل مسائل موجود در کشور باشد. در واحد تهران جنوب بسیاری از مشکلات کشور را در حوزه‌‌های مختلف تعیین کردیم همچنین با 22 تفاهم‌نامه‌‌ای که با صنعت و حوزه‌های مختلف منعقد شد با چالش‌های صنعت در حوزه انرژی و مواد شروع کردیم که بر همین مبنا چالش‌ها را درآوردیم و براساس آن موضوع پایان نامه‌ها بر حول توانمندی موجود در این واحد دانشگاهی قرار گرفت تا به این طریق بتوانیم به ارائه راهکار و حل مشکلات کشور بپردازیم، بنابراین اگر پایان‌نامه‌‌ها بر مبنای اهداف تعیین شده قرار گرفته و جمع بندی شود دستاوردی برای حل مسائل موجود در کشور خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر یک کمیته راهبردی داریم که متشکل از صنعت و دانشگاه است و در اثر جمع بندی این موارد به صورتی در می‌‌آید که برای صنعت و دانشگاه راهگشا خواهد شد یعنی پایان‌نامه‌‌ها از حالت دانشگاهی خارج شده و به صورت صنعتی در می‌آید به این ترتیب صنعت از نتایج این پژوهش استفاده می‌کند و قطعا موضوعات پایان‌نامه که بر مبنای حل چالش‌های کشور قرار گرفته منجر به حل مسائل کشور خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در ادامه خاطر نشان کرد: اگر دانشجو در کنار انجام پایان‌‌نامه مهارت آموزی داشته باشد جذب صنعت خواهد شد و به این ترتیب در اثر ساماندهی پایان‌نامه‌ها علاوه بر اشتغال زایی در دانشگاه آزاد مشکلات کشور هم حل خواهد شد.

علمائی درباره بودجه‌‌‌های پژوهشی موجود در دانشگاه آزاد تاکید کرد: طرح‌‌های پژوهشی درون دانشگاهی که منتهی به ارائه چند مقاله شود قطعا اثرات مفیدی نخواهد داشت و نیازی به بودجه چندانی ندارد اما اینکه مثل کشورهای پیشرفته بتوانیم در اثر ارتباط با صنعت هزینه‌های پژوهشی را تامین کنیم دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد است. بودجه پژوهشی در ایران بسیار کمتر از رنکینگ جهانی است اما در کنار این بودجه باید به دنبال کسب درآمدهای بیرون دانشگاه باشیم که سازمان‌‌های مختلف با دانشگاه‌‌ها دارند. به عنوان مثال، وزارت نفت یک بودجه پژوهشی تصویب می‌کند تا دانشگاهیان بیایند مشکلات صنعت نفت را بررسی کرده و بعد با وزارت نفت قرار داد پژوهشی منعقد کنند که از محل آن بودجه استفاده کنند.

وی یاد آورشد: به دلیل ارتباط ضعیف دانشگاه با صنعت شرایط به صورتی است که حتی این مقدار بودجه کم پژوهشی را هم دانشگاه‌‌های ما نمی‌توانند جذب کنند چون به معنای واقعی توانایی حل مشکلات موجود را ندارند. در واقع به دلیل ناکار آمدی پروژه‌‌های دانشگاهی در بخش صنعت رغبتی برای واگذاری این پروژه‌‌ها به دانشگاه وجود ندارد و دانشگاهیان هم هم طراز خود را در صنعت پیدا نمی کنند و این حلقه مفقوده بین استادان دانشگاه و صنعت باعث شده تا همین بودجه کم پژوهشی را هم نتوانند جذب کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب خاطر نشان کرد: مهم‌‌ترین مشکل ما ناشی از وارداتی بودن صنعت و دانشگاه است که صنعت هر جایی به مشکل برمی‌خورد از طریق ارتباط با خارج از کشور مشکل خود را رفع می‌کند و دانشگاهیان ما هم یاد نگرفتند که چطور از صنعت سوژه بگیرند در شرایطی که در کل دنیا بسیاری از دانشگاهیان بخشی از درآمد خود را از طریق پایان نامه‌های پژوهشی سازمان‌ها و وزارتخانه دریافت می‌‌کنند در حالی که در ایران چون بخشی از حقوق خود را از دولت می‌گیرند به صورت جدی وارد این امر نمی‌شوند، از طرفی صنعتی های ما در طرازی نیستند که بتوانند تعامل کنند به این ترتیب طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به کمیته راهبری و استفاده از افراد نخبه صنعتی و دانشگاهی و هیات علمی که در آن حضور دارند می تواند پروژه‌‌‌‌‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری را به حالت صنعتی درآورده و این مدلی است که در دنیا اجرا شده و در یک دوره 5 ساله این ارتباط به طور کامل برقرار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978312

وب گردی

وب گردی