یکتا بودن کد اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی، مهم ترین چالش واحدهاست

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تنها یک کد اقتصادی دارد و واحدهای دانشگاهی کد اقتصادی جداگانه ندارند؛ بنابراین هیچ یک از واحدها به تنهایی نمی‌توانند وارد مرحله انعقاد قرارداد با سازمان‌های مختلف شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی واحد یزد انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر نوید نصیری زاده معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی، مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، 3 شرکت دانش بنیان دارد که به تایید معاونت علمی ریاست جمهوری رسیده و 30 واحد فناور و 10 واحد هم در مرحله رشد مقدماتی هستند. یکی از دستاوردهای این شرکت‌ها در حوزه داروسازی است که محصولاتی را در این زمینه به تجاری سازی رساندند و 5 درصد از فروش محصولات خود را به دانشگاه اختصاص دادند؛ همچنین تولید سیستم آب رسانی هوشمند که دارای حسگر رطوبت و دماست یکی دیگر از محصولات این شرکت‌هاست. در واقع بزرگ‌ترین قرارداد آبرسانی هوشمند کشور را این شرکت متصل به دانشگاه آزاد یزد انجام داده که این قرارداد با فولاد آلیاژی ایران به امضا رسیده است.

وی افزود: یکی دیگر از شرکت‌‌های دانش بنیان ما اقدام به تولید داروهای گیاهی و داروهای مرتبط با زخم بستر، دیابت و سوختگی کرده و اخیرا در حال راه اندازی کلینیک زخم و سوختگی هستیم و در بیمارستان شاه آبادی یزد بیماران متعددی از طریق این داروها درمان شدند. همچنین بسته‌های آموزشی رباتیک داشتیم که 15 درصد درآمد حاصل از فروش آن متعلق به دانشگاه است که کتاب آموزشی مرتبط با آن هم 12 بار در سال گذشته تجدید چاپ شده همچنین پوشش‌های نانو‌یی مبتنی بر آلومینیوم که یک محصول دانش بنیان است را تولید کردیم که در زمینه بحث‌های نظامی و لوله‌های ساختمانی آب هم کاربرد بسیاری دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر، یک شرکت توانمند در تولید نرم افزارهای سنجش از راه دور و مکانی داریم که قراردادهای خوبی با شهرداری‌‌ها و اداره محیط زیست استان منعقد کرده و مهم‌ترین عملکرد آن سنجش آتش در جنگل است همچنین در واحد تفت دستاورد قابل توجهی در تولید مواد اولیه ساخت بتن صورت گرفته که در امر ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد.

نصیری زاده درباره کسب درآمدهای غیر شهریه‌‌‌ای و چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد تاکید کرد: یک پروژه‌ای در قالب مرکز تحقیقات نساجی و پلیمر داریم که در تولید پوشاک فعالیت دارد که در طی سال گذشته حدود 400 میلیون تومان برای دانشگاه درآمدزایی داشته است همچنین تولید عوامل بیولوژیک شکارگر که جایگزین سموم و دفع آفات هستند برای اولین بار در کشور صورت گرفته که بومی سازی هم شده است و حدود 200 میلیون تومان برای ما درآمدزایی داشته است. طرح دیگری در ارتباط با راه اندازی کشت علوفه به صورت هیدروپونیک است که مجهز به سیستم آب مغناطیسی است و مشابه این طرح با این کیفیت در کشور انجام نشده و در بهمن‌‌ماه سال جاری از این طرح رونمایی خواهد شد که استفاده از این طرح سبب کاهش حداکثری مصرف آب خواهد شد.

وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد استان یزد در مسابقات جهانی رباتیک دستاورهای قابل توجهی داشته تا جایی که در مسابقات بین المللی ژاپن در بخش ربات امدادگر رتبه اول جهانی را به دست آوردیم که آمریکا در این مسابقات سوم شده است.

نصیری زاده درباره چالش‌‌‌ها و مشکلات پیش رو در دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در به ثمر رساندن پروژه‌‌های پژوهشی یاد آور شد: عمده‌‌ترین مشکل ما در حال حاضر واحد بودن کد اقتصادی برای مجموعه دانشگاه آزاد است تا جایی که اگر یکی از واحدها از این کد استفاده کند این امکان از بقیه واحدهای دانشگاهی سلب می‌شود به این ترتیب زمانی که می‌خواهیم با سازمان‌‌های دولتی قرار‌دادی ببندیم به دلیل اینکه سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تنها یک کد اقتصادی دارد و واحدهای دانشگاهی کد اقتصادی ندارند آن واحد دانشگاهی اصلا نمی‌تواند وارد مرحله انعقاد قراردادها شود بنابراین در غیر این شرایط قراردادی که منعقد شود همراه با تخلف است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد تاکید کرد: اگر شرایطی ایجاد شود تا دانشگاه آزاد هم همچون دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌های دولتی از پرداخت مالیات معاف شود و به جای پرداخت مالیات هزینه بیشتری را به امر پژوهش اختصاص دهد قطعا روند توسعه امور پژوهشی سرعت چشمگیری یافته و منجر به توسعه پژوهش که کلید رفع چالش‌های کشور و توسعه یافتگی است خواهد شد. دانشگاه آزاد باید یک بازار داخلی در خود ایجاد کند و هریک از واحدهای دانشگاهی نیازهای خود را از طریق خرید محصولات دیگر واحدها رفع کند تا علاوه بر رونق اقتصادی در هریک از واحدهای دانشگاه آزاد، منجر به خود کفایی درون خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور شود.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در سال 1361 تأسیس و با 180 دانشجو در 4 رشته فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و همراهی و همکاری مسئولین نظام دارای 110 رشته و گرایش از مقطع کاردانی تا دکتری تخصصی است. واحد یزد در حال حاضر دارای دو دانشکده مصوب (دانشکده نساجی، دانشکده هنر-طراحی پارچه و لباس) و 5 دانشکده غیرمصوب پزشکی، شیمی، تحصیلات تکمیلی، فنی و مهندسی، علوم انسانی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 978344

وب گردی

وب گردی