دومین کنفرانس کمیته آموزش عالی با محوریت حکمرانی و سیاستگذاری

دومین کنفرانس کمیته آموزش عالی کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی 13 و 14 بهمن ماه 1397 در سالن همایش¬های بین¬المللی صدا و سیما برگزار می¬گردد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، صالح رشید‌حاجی‌خواجه‌لو، از برگزاری دومین کنفرانس کمیته آموزش عالی کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی با محوریت سیاستگذاری باز خبر داد و اظهار کرد: این کنفرانس با همکاری، مشارکت و حضور شخصیت‌های علمی و مسئولان مراجع و نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی کشور در ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این کنفرانس را بسترسازی و ایجاد فضای گفتگو و تعامل بین صاحب‌نظران، پژوهشگران، مسئولان نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی کشور پیرامون مسائل کلیدی سیاستی آن، پیوند دانش حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی با مسائل و مشکلات نظام آموزش عالی کشور، تحلیل نظام حکمرانی و سیاستگذاری (خرد و کلان) آموزش عالی ایران، مطرح شدن جدیدترین تجارب و دستاوردهای بومی و بین‌المللی حکمرانی و سیاستگذاری در آموزش عالی ایران و جهان از طریق برگزاری پنل‌های مسئله‌محور و سخنرانی‌های تخصصی عنوان کرد.

دبیر کمیته علمی آموزش عالی دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی درباره ضرورت برگزاری این کنفرانس تصریح کرد: یکی از پیش‌نیازهای سیاستگذاری در هر حوزه از جمله حوزه پیچیده‌ای مثل آموزش عالی که با رسالت‌ها، مأموریت‌ها، کارکردها و ذی‌نفعان مختلف و متعدد درگیر است، فهم و شناخت مسائل آن و دستور کارگذاری مناسب با آن مسائل است. اما متأسفانه این پیش‌نیاز در نظام آموزش عالی ایران چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و ارتباط و تعامل چندانی بین پژوهشگران و سیاست‌پژوهان و مسئولان سیاستگذاری این حوزه وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر ارتباط و تعاملی هم دیده می‌شود، این تعاملات موردی و فردی بوده و به عنوان یک رویه نظام‌مند و نهادینه‌شده کمتر مشاهده می‌شود. متأسفانه نبود این تعامل و همفکری و اخذ سیاست‌ها و تصمیمات کارشناسی‌نشده و عجولانه، تبعات منفی بسیاری را متوجه عملکرد، کیفیت و آینده نظام آموزش عالی کشور نموده است. لذا این کنفرانس می‌تواند به عنوان یکی از بسترهای شکل‌گیری این تعامل و همفکری در این حوزه عمل کند.


رشید‌حاجی‌خواجه‌لو در پاسخ به اینکه این کنفرانس نسبت به سایر کنفرانس‌های مشابه چه رویکرد متفاوت و متمایزی دارد، گفت: در این کنفرانس، سیاست‌ها و مسائل آموزش عالی کشور نظیر آمایش، ساماندهی و مأموریت‌گرایی در آموزش عالی، اقتصاد آموزش عالی، نظام ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیأت علمی، مدیریت و تضمین کیفیت آموزش عالی، نظام جامع آمار و اطلاعات و دسترسی به آن، جذب هیأت علمی، سنجش و پذیرش دانشجو و نظایر آن‌ها، از جنبه حکمرانی و سیاستگذاری آن مورد بحث قرار می‌‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: گفتمان‌سازی، دستورکارگذاری و پیگیری مسائل کلیدی و راهکارهای سیاستی مطرح‌شده در آن از مراجع و نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی کشور از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت عتف، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها، از رویکردهای اصلی برگزاری این کنفرانس است.

رشید‌حاجی‌خواجه‌لو در ادامه توضیح داد: مسائل کلیدی و راهکارهای سیاستی که در اولین کنفرانس مطرح شده است، استخراج یافته و در جلسات مختلف کمیته علمی آموزش عالی کنفرانس با مسئولین نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری، دانشگاهی، مراکز پژوهشی و سیاست‌پژوهی، انجمن‌های علمی – حرفه‌ای آموزش عالی کشور در حال بررسی، دستورکارگذاری و پیگیری است‌.

انتهای پیام/

کد خبر: 978360

وب گردی

وب گردی