کانال ویژه اروپا با ایران مسائل واقعی را حل نمی‌کند

یک نویسنده و پژوهشگر آمریکایی در مصاحبه‌ای اختصاصی گفت کانال ویژه مالی اروپا با ایران مسائل واقعی را حل نمی‌کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، یک کارشناس آمریکایی در مصاحبه‌ای اختصاصی تصریح کرد کانال ویژه مالی اروپا با ایران هیچ‌یک از مشکلات واقعی مربوط به توافق هسته‌ای برجام را حل نخواهد کرد.

«مارشا فریمن»، نویسنده صدها مقاله درباره برنامه فضایی آمریکا است که در مجله‌های علمی مختلف به چاپ رسیده‌اند. او در جلسات استماع کنگره در موضوعات علوم، انرژی، فضا و بودجه حمل و نقل شرکت کرده است.

وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفت: «من فکر می‌کنم ممکن است این کانال ویژه موجودیت پیدا کند، ولی هیچ‌کدام از مسائل واقعی را حل نمی‌کنند. از جانب اروپایی‌ها ملاحظات سیاسی و عملی وجود دارد. از جنبه عملی، اتحادیه اروپا با 14 میلیون بشکه واردات نفت در روز بزرگترین واردکننده نفت است و قصد ندارد تعداد کشورهایی که می‌تواند از آن نفت بخرد را کم کند.»

وی اضافه کرد: «از جنبه سیاسی، اتحادیه اروپا به حمایت از توافق هسته‌ای علی‌رغم خروج آمریکا از آن ادامه داده و مخالف تحریم‌ها است. تنها چند روز بعد از اینکه آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکبار دیگر تأیید کرد که ایران به مفاد توافق پایبند بوده است.»

فریمن در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا واشنگتن می‌تواند به تعهدش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عمل کند گفت: «علاوه بر موضع اتحادیه اروپا در خصوص تحریم‌ها، چین و روسیه هم آشکار کرده‌اند که واردات نفت از ایران را قطع نخواهند کرد.»

وی اضافه کرد: «علاوه بر این، روسیه پیشنهاد کرده به فروش نفت ایران کمک خواهد کرد، بنابراین به صفر رساندن فروش نفت ایران مورد تردید است. ناامنی زیادی در زمینه انرژی به دلیل سیاست‌های تحریمی آمریکا ایجاد شده است.»

نویسنده آمریکایی در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کند ایران بعد از خروج یکجانبه آمریکا از برجام از مزایای کامل توافق هسته‌ای برخوردار خواهد شد گفت: «برخورداری از منافع کامل مگر در صورت تغییر سیاست آمریکا امکان‌پذیر نیست.»

او اضافه کرد: «مسیری که ایران می‌تواند سیاست‌های مخرب را دور بزند این خواهد بود که همراه با چین و ده‌ها کشور دیگر در آسیا، آسیای مرکزی، خاورمیانه تا اروپای شرقی و اروپای غربی به ساخت زیرساخت‌های انرژی و حمل و نقل در مسیری که زمانی جاده ابریشم بود رو بیاورد.»

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 978366

وب گردی

وب گردی