ارزش‌گذاری محصولات بازاری پارک جنگلی سراوان انجام شد

ارزش گذاری محصولات بازاری و غیر بازاری پارک جنگلی سراوان در استان گیلان عنوان پژوهشی است که توسط محققان دانشگاه گیلان و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ارزش های بازاری جنگل ها عموما ملموس تر از ارزش های غیر بازاری آن مثل تفریح و تفرج، هوای پاک، مناظر طبیعی هستند. بنابراین اکثر محاسبات اقتصادی صورت گرفته بر روی محصولات چوبی جنگل ها انجام گرفته است. در این خصوص پژوهشی با عنوان " ارزش گذاری محصولات بازاری و غیر بازاری پارک جنگلی سراوان در استان گیلان" توسط محققان دانشگاه گیلان و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.

هدف از این تحقیق، برآورد ارزش محصولات بازاری و غیر بازاری (تفرجگاهی) پارک چنگلی سراوان است. برای براورد ارزش تفرجی پارک جنگلی سراوان از روش هزینه سفر منطقه ای (TCM) و روش ارزش گذاری مشروط (CVM) استفاده می شود. این روش بر مبنای استفاده از نقشه، دیدگاه و خصوصیات اقتصادی- اجتماعی بازدیدکنندگان از تفرجگاه و نیز افزایش هزینه و مسافت دسترسی به منطقه است. برای ارزش گذاری محصولات چوبی پارک جنگلی ابتدا مقدار رویش حجمی گونه های جنگلی موجود در منطقه با استفاده از روش آماربرداری تصادفی محاسبه شد. در مرحله بعدی ارزش بازاری چوب گونه های مختلف تعیین شد.

ارزش گذاری محصولات غیر بازاری پارک جنگلی سراوان، ارزش گذاری محصولات بازاری پارک جنگلی سراوان و مقایسه ارزش محصولات بازاری و غیر بازاری در خصوص تعیین تقاضای مردم از دیدگاه های اجتماعی و اقتصادی از اهداف این پژوهش است.

بر اساس این گزارش، کشور ما همچون کشورهای دیگر ضرورت را در این دیده است که همگام با خط مشی های از پیش تعیین شده اقتصادی کشورهای دیگر در راه توسعه اقتصادی گام بردارد. لازمه تداوم پیشرفت و توسعه اقتصادی ایجاد یک جامعه سازنده و سالم است و این درصورتی امکان پذیر است که هماهنگی لازم بین برنامه های اقتصادی و رفاهی جامعه برقرار باشد. به همین جهت اجرای طرح های زیست محیطی، توسعه ی فضای سبز، ایجاد تفرجگاه ها و مراکز تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت در تمام نقاطی که تمدن شهری و صنعتی را پذیرا شده اند نمی تواند منفک از این برنامه ها باشد.

تاکنون مطالعه ای در کشور ما در ارتباط با ارزش گذاری اقتصادی تفریح و تفرج و محصولات بازاری در پارک های جنگلی و جنگل ها بطور یکجا برای یک منطقه انجام نشده است و تحقیقات انجام گرفته بصورت جداگانه برای مناطق مختلف است. نتایج این تحقیق می تواند اهمیت ارزش محصولات بازاری و غیر بازاری پارک جنگلی را مشخص کند و به مدیران امر در تصمیم گیری ها وبرنامه ریزی ها کمک کند.

سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور که سیاست های کلان در مورد مدیریت پارک های جنگلی کشور را اتخاذ می کند می تواند از نتایج این تحقیق استفاده کند. از طرفی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی که وظیفه پژوهش در زمینه پارک ها و فضای سبز را بر عهده دارند می توانند از نتایج این تحقیق استفاده کند و پژوهش های کاربردی در جهت حل مشکلات مدیریتی پارک های جنگلی کشور انجام بدهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978424

وب گردی

وب گردی