دغدغه اصلی کارمندان دولت/ مدرک بالاتر حقوق بیشتر!

یکی از دغدغه های اصلی کارمندان دولت گرفتن مدرک برای افزایش حقوق است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از اصلی ترین دغدغه اصلی کارمندان دولت گرفتن مدرک دانشگاهی است. با دریافت مدارک دانشگاهی کارمندان دولت نسبت به آن حقوقشان افزایش خواهد یافت. به خاطر همین موضوع خیلی از کارمندان به سراغ دانشگاه هایی می روند تا بتوانند به راحتی از آن فارغ التحصیل شوند.

با توجه به مدرک گرایی که در ایران به وجود آمده سطح مهارت آموزی هم کاهش بسیاری داشته و همین امر موجب شده تا بسیاری از فارغ التحصیلان با بیکاری دست و پنجه نرم کنند.

مدرک گرایی به حدی بالا رفته که دیگر کارمندان به داشتن مهارت توجه ویژه ای ندارند و تنها به اخذ مدرک فکر می کنند.

البته در حال حاضر نه تنها کارمندان بلکه فارغ التحصیلان هم مهارت بالایی ندارند و به همین علت نمی توانند شغل مناسبی برای خود دست و پا کنند.

نکته جالب اینجا است که در جامعه ما خیلی از افراد براساس مدرکی که دارند شغل متفاوتی دارند و همین موضوع به چالشی بزرگ تبدیل شده است.

به عنوان مثال یک کارمند با مدرک دیپلم که 10 سال تجربه کاری داشته باشد، میزان حقوقش از کارمندی که مدرک لیسانس داشته و تازه کار هم بوده، کم تر است. تمام این چالش ها باعث می شود تا کارمندان تنها دغدغه دریافت مدرک داشته باشند و کمتر کسی به دنبال کسب مهارت می روند.

کارمندان برای دریافت مدرک در دانشگاه هایی ثبت نام می کنند که به هیچ وجه مهارتی به آنها آموزش نمی دهد و همین امر سبب اصلی فرصت سوزی و انتخاب اشتباه شغل است.

باید دید وزارت علوم در راستای مهارت آموزی برنامه ای برای کاهش مدرک گرایی در ایران دارد یا خیر!

هدف دانشگاه آزاد برای ارتقاء مهارت

یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی که دکتر محمد مهدی طهرانچی تاکید بسیاری روی آن دارد تحقق شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» است.

کتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در هیأت رئیسه واحد تهران مرکزی اظهار داشت: آموزش کلاسیک به صورت منظم در کلاس انجام می شود اما در آموزش محیطی، محیط باید یک محیط آموزش دهنده باشد. دانشگاه صرفاً انتقال دهنده مفاهیم به دانشجویان نیست، بلکه دانشگاه یک محیط آموزشی و یاد دهنده است.

وی افزود: اگر بعد از فراغت از تحصیل در رفتار دانش آموختگان تمایزی نباشد، بیانگر آن است که مسئولان و اساتید خنثی عمل کردند. محیط باید یاد دهنده و القاء کننده یک هویت باشد.

دکتر طهرانچی با تاکید بر تبیین برنامه ریزی در دانشگاه تصریح کرد: در دانشگاه که یک محیط یادگیری و اجتماعی است، باید برای آموزش، مهارت و تخصص دانشجویان برنامه داشته باشیم.

لیسانس مکانیک اما بدون مهارت

م.ا دارای مدرک لیسانس مکانیک در سال 93 فارغ التحصیل شد و درحال حاضر بدون شغل است. او در خصوص نداشتن مهارت به ایسکانیوز گفت: لیسانس خود را که دریافت کردم وارد بازار کار شدم و زمانی که برای انجام مصاحبه به چند دفتر مراجعه کردم، متوجه شدم هیچ مهارتی ندارم.

وی افزود: قصد داشتم ادامه تحصیل بدهم اما وقتی مهارتی ندارم فکر نمی کنم دریافت مدارک بالاتر سرانجامی داشته باشد. درحال حاضر با خودرو کار می کنم و درآمدم از این طریق تامین می شود.

100هزار دانشجو دکتری بیکار هستند/ عدم مهارت آموزی

دکتر امیر محمودحریرچی جامعه شناس در این خصوص به ایسکانیوز گفت: مدرک گرایی شدیدا در ایران افزایش داشته است، تعداد فارغ التحصیلان در کشور بسیار زیاد است؛ یعنی از 80 میلیون جمعیت ایران 22 میلیون زیر 18 سال هستند و 20 میلیون نیز مدرک دانشگاهی دارند.

وی افزود: این موضوع خیلی برای ما بد است؛ زیرا مهارت و آموزشی به این نفرات نداده ایم،‌این افراد تنها مدرک دانشگاهی دارند و از طرفی شغلی برای این فارغ التحصیلان وجود ندارد. به نظرم کودکان ما یا کودکان کار هستند یا کارنامه و برنامه ای برای آن ها نداریم.

حریرچی ادامه داد: 100 هزار دانشجوی دکتری که پی اچ دی دارند در ایران بیکار هستند و 17 هزار پزشک حتی به نظام پزشکی هم مراجعه نکرده اند و به کارهای آزاد روی آورده اند تا درآمد بیشتری داشته باشند. آمار اتحادیه بنگاه داران کشور نشان می دهد که بالای 1700 پزشک داریم که در بنگاه معاملات ملکی باز کرده اند.

محمدی: یکی از دلایل مدرک گرایی حقوق کارمندان است

داوود محمدی نایب رییس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره کسب مدرک دانشگاهی صرفا برای افزایش حقوق، بی توجهی به آموزش و مدرک‌گرایی، اظهار داشت: این مسئله بسیار گسترده و دارای ابعاد مختلفی است. در اتفاقی که رخ داده، نمی توان تنها یک عامل را مؤثر دانست. عوامل مختلفی در این امر اثرگذار بوده اند. افزایش حقوق و ایجاد یک موقعیت اجتماعی بهتر باعث شده افراد به سمت مدرک‌گرایی تمایل پیدا کنند.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب، شرایط برعکس بود. شاهد بودیم توانمندی ها، کارایی و شخصیت اجتماعی افراد بیشتر ملاک قرار می گرفت، تا مدرک تحصیلی. در آن زمان به این مسائل بیشتر توجه می شد اما اتفاقات دیگری در جامعه رخ داد و کم کم مدرک، اصل شد. حتی در انتصابات، فردی که دارای مدرک بالاتری بود، امتیاز بیشتری می گرفت.

ارزش هایی که قبلا در نظر گرفته می شد، کمتر مورد توجه قرار گرفت. البته باید این موضوع را از ابعاد مختلف با ریشه های اجتماعی بررسی شود تا ببینیم چرا به این سمت و سو رفتیم. این که فرد دارای معلومات، توانمندی و صلاحیت بیشتری از نظر تجربی و علمی باشد، امری درست و پسندیده است. شما وظیفه ای را به فردی واگذار می کنید و او باید توان انجام وظیفه را داشته باشد.

صفری: کارنان دولت مدرک گرایی را رواج داده اند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: یکی از دلایل عمده ای که کشور را با معضل بیکاری رو به رو کرده است این بوده که برخی کارکنان دولت به سمت گرفتن مدرک رفتند تا حقوقشان بیشتر شود. به نظرم این روزنه ای شد تا مدرک گرایی در ایران رواج پیدا کند و بعد از آن هم خیلی ها بدون نیاز در سن های بالاتر در دانشگاه ها ثبت نام کردند تا مدرک بگیرند و از امتیاز بالاتری برخوردار شوند.

وی افزود: خوشبختانه با شناسایی این معضل بزرگ رفته رفته مدرک گرایی در آینده کاهش زیادی خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 978433

وب گردی

وب گردی