حمله رژیم سعودی به غیرنظامیان و اماکن غیر نظامی

در چهارمین سال تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن تعداد قربانیان جنگ به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده و بیش از ۲۲ میلیون نفر در این کشور در وضعیت قحطی، بیماری و کمبود کمک‌های دارویی و غذایی بسر می برند.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز به نقل از معاونت برون مرزی صداو سیما جنایت جنگی، جنایاتی است که ارتکاب آن‌ها در درگیری‌های مسلحانه موجب نقض فاحش حقوق بشردوستانه می ­شود. به موجب تعریف کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، تمامی کشورهای جهان، کمک رسانی به غیرنظامیان ، انسان های ناتوان و آسیب دیده را پذیرفته اند. بر اساس قوانین بین المللی ، غیر نظامیان ، افراد ناتوان از جنگ و کسانی که نقش مستقیمی در درگیری‌ها ندارند، از این حق برخوردارند که جان و تمامیت اخلاقی و جسمی آنان محفوظ بماند.

همچنین براساس حقوق بین الملل بشردوستانه، کشتن یا مجروح کردن دشمن تسلیم شده یا ناتوانِ از جنگ، ممنوع است. هر یک از طرفین درگیر در جنگ، باید بتوانند مجروحان و بیماران تحت اختیار خود را سازماندهی و تحت مراقبت قرار دهند. باید حق حیات، کرامت، حقوق فردی و باورهای اسرای نظامی و غیرنظامیان تحت سلطه دشمن رعایت و احکام قضایی و تضمین های اجرایی برای همه افراد لحاظ شود. طرفین درگیر از اختیار نامحدود در به کارگیری شیوه‌های جنگی که ماهیتاً تلفات غیرضروری یا رنج بیش از حد (رنج بیهوده) به جای می‌گذارند، برخوردار نیستند. براساس اصل تفکیک در حقوق بین الملل بشردوستانه ، طرفین مناقشه همواره باید میان افراد غیرنظامی و نظامی تمایز قایل شوند تا به اموال و افراد غیرنظامی آسیبی نرسد. سکنه غیرنظامی و افراد عادی نباید هدف حمله قرار گیرند. نقض هر یک از مواردی که ذکر شد، جنایت جنگی محسوب می شود. ذکر این دسته از جرایم در عرصۀ حقوق بین­ الملل، از طریق معاهدة 1907 لاهه مورد توافق شده است.

برای تعقیب بین المللی کیفری مرتکبان جنایت جنگی، در کنفرانس رم سال 1998میلادی، مذاکرات متعددی صورت گرفت که در نهایت، منجر به تصویب مادة هشت اساسنامۀ دیوان بین المللی کیفری شد.در این ماده مصادیق جنایت جنگی تعریف و بر صلاحیت دیوان جهت رسیدگی به این جنایت تاکید شده است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز قطعنامۀ 2444 تحت عنوان احترام به حقوق انسانی در مخاصمات مسلحانه را صادر کرده است. در قطعنامه 2444 به حمایت هرچه بیشتر از غیرنظامیان، نیروهای نظامی و زندانیان و نیز منع استفاده از روش­ ها و ابزارهای جنگی خاص تاکید شده است. و اما یمن، آری دوستان جنایات جنگی سعودی و هم پیمانانش در یمن به قدری شدید می باشد که برغم جانبداری شورای امینت از عربستان سعودی که تحت تاثیر دلارهای نفتی ریاض صورت می گیرد، برخی از مقامات سازمان ملل به جنایت جنگی ائتلاف سعودی در یمن اذعان کرده اند. ادوارد کاریگان از وکلای بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر معتقد است: عربستان سعودی با خیال آسوده و بدون بیم از هرگونه بازخواستی از سوی سازمان ملل با چراغ سبز دولتهای غربی در یمن مرتکب جنایت علیه انسانیت و جنایت جنگی می‌شود و به کشتار مردم بیگناه یمن بویژه کودکان ادامه می دهد.

سازمان دیده ­بان حقوق بشر طی گزارشی که در الیوم چاپ شده بود تاکید کرد که ائتلاف متجاوز سعودی در یمن مرتکب جنایت جنگی شده است. در این گزارش آمده بود که «دیده ­بان حقوق بشر هیچ نشانه­ ای از اهداف نظامی در یمن نیافته است و جنگنده­ های ائتلاف, هیچ تفاوتی میان اهداف نظامی و غیرنظامی قائل نیستند . همچنین روزنامه گاردین در شماره روز 16 سپتامبر 2016م، در گزارشی بر اساس یافته‏ های گروه تحقیق خود نوشت که از هر سه حمله عربستان سعودی، یک حمله به مناطق غیرنظامی یمن شامل مدارس، بیمارستان‏ها، بازارها،مساجد و زیرساخت‏ های اقتصادی انجام می‏ شود رژیم سعودی با هدف به قحطی کشاندن مردم یمن،از ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای مردم یمن جلوگیری می کند که «عفو بین‌الملل» با انتشار گزارشی این اقدام عربستان سعودی را، مصداق «جنایت جنگی» نامیده است. جیمی مک‌ گولدریک مسئول هماهنگ‌ کننده سازمان ملل در یمن، با صدور بیانیه ‌ای در چهارم ژانویه سال 2018میلادی اعلام کرد: حملات هوایی ائتلاف عربستان سعودی موجب کشته شدن شمار کثیری از غیرنظامیان شده است. تنها نتیجه این جنگِ عبث، تخریب یمن و رنج بی‌اندازه مردم آن بوده است.

در چهارمین سال تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن تعداد قربانیان جنگ به بیش از ۱۰ هزار نفر رسیده و بیش از ۲۲ میلیون نفر در این کشور در وضعیت قحطی، بیماری و کمبود کمک‌های دارویی و غذایی بسر می برند. مقامات وزارت بهداشت یمن اعلام کرده اند که تاکنون بیش از 600 هزار غیرنظامی کشته شده‌اند. حمله ائتلاف عربی به یمن به سرکردگی عربستان سعودی موجب انهدام ساختار زیربنایی این کشور، آوارگی میلیون ها نفر و شیوع بیماری­ های واگیردار و قحطی در این کشور شده است.

نیمی از بیمارستان­ ها و درمانگاه­ های یمن بسته شده و سایر بیمارستان­ ها و درمانگاه­ ها نیز از کمبود شدید تجهیزات و داروهای لازم رنج می ­برند، شمار مبتلایان به وبا به حدی است که بیمارستان­ ها و درمانگاه ­های باقی مانده مملو از بیماران است. مقامات یمنی حملات رژیم سعودی به بیمارستان و زیرساخت های بهداشتی یمن را موید ارتکاب جنایت جنگی عربستان سعودی می دانند. «عبدالحکیم الکحلانی» سخنگوی وزارت بهداشت عمومی و جمعیت یمن بمباران روزانه مناطق مختلف این کشور در کنار محاصره زمینی و دریایی و هوایی را علت گسترش بیماری وبا و فروپاشی نظام بهداشتی در یمن دانست و بر محاکمه و مجازات عاملان این جنایت جنگی تاکید کرد.سخنگوی وزارت بهداشت عمومی و جمعیت یمن گفت ۴۱۴ ساختمان و مرکز بهداشتی در نتیجه حملات متجاوزان سعودی در یمن ویران شده است

جنایت جنگی عربستان سعودی در یمن ابعاد گسترده ای از حملات عمدی به غیر نظامیان تا هدف قرار دادن مراکز و اماکن غیر نظامی را شامل می شود . حمله به اماکن تاریخی، موزه­ ها و سایر آثار فرهنگی در یمن نیز از مصادیق جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن است. اداره کل موزه ها و آثار باستانی یمن اعلام کرده است حملات عربستان سعودی به آن کشور موجب تخریب بیش از دو هزار اثر تاریخی و ده ها موزه یمن شده است. بخش اعظم سد تاریخی و سه هزار ساله «مأرب» و همچنین مسجد «امام عبدالرزاق بن همام» که در سال 211 هجری در استان صنعا ساخته شده بود، در بمباران سعودی‌ها تخریب شده اند.همچنین بازار شهر صعده که تاریخ آن به قرن سوم هجری باز‌می‌گردد در حملات سعودی‌ها تخریب شده است. مهند السیانی سرپرست اداره موزه ها و بناهای تاریخی یمن می گوید: این اداره فهرست مراکز تاریخی و فرهنگی این کشور را برای عربستان سعودی فرستاده است، اما با این وجود ریاض به حملات به این مراکز ادامه می دهد.

در زمینه بکارگیری تسلیحات، حقوق بین ­الملل بشردوستانه، استفاده از سلاح­ های شیمیایی، بیولوژیک، منبسط شونده، گلوله ­های انفجاری و تمامی سلاح هایی که بدن انسان ها را به صورت قطعات ریز غیرقابل مشاهده مجروح می­ کند، ممنوع نموده است و طرف مرتکب را مشمول مسئولیت­ های بین المللی ناشی از جرایم جنگی قرار داده است. در یمن به اذعان سازمان بین ­المللی دیده ­بان حقوق بشر، ائتلاف سعودی از بمب­ های خوشه ­ای استفاده نموده است.

سران و فرماندهان نظامی عربستان سعودی در تجاوز نظامی به یمن، علاوه بر دستور (آمریت) استفاده از سلاحهای غیرمجاز مانند بمب های خوشه ای و فسفری، به بمباران مناطق غیر نظامی ، مراکز مذهبی ، تاریخی، آموزشی ، بیمارستان ، مدارس ، مساجد و بازارها دست زده اند . در واقع بررسی مصادیق جنایاتی که با آمریت سران و فرماندهان سعودی در یمن بوقوع پیوسته ، نشاندهنده ارتکاب شدید جنایت جنگی است. رژیم سعودی با اتکاء به حمایت قدرت های غربی هیچ حد و مرزی در ارتکاب جنایات جنگی در یمن نمی شناسد.

کد خبر: 978453

وب گردی

وب گردی