شیمی سبز و طراحی نانوکاتالیزوری بر پایه‌ اوره

محققان دانشگاه بوعلی سینای همدان نانوکاتالیستی را سنتز کرده‌اند که می‌تواند در فرآیندهای شیمایی اسیدی کاتالیستی استفاده شود و سرعت و بازده فرآیند را به میزان قابل قبولی افزایش دهد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، برای انجام واکنش‌های شیمیایی در صنعت و سنتز ترکیبات دارویی و بیولوژیک، جهت کاهش مصرف انرژی، به کاتالیزور نیاز است. نانوکاتالیزورها، معمولاً ترکیب دسته‌ای از اتم‌ها، غالباً فلز، اکسیدهای فلزی یا ترکیبات آلی با اندازه‌ی ذرات قابل تغییر بین 1تا 50 نانومتر هستند که در زمینه‌های مختلف مانند نفت، شیمی، فرآوری غذا، انرژی هسته‌ای و بهبود محیط زیست قابل کاربردند. این نانوکاتالیزگرها نشان دهنده‌ مرز جدید بین کاتالیزگرهای همگن و ناهمگن هستند و از آن‌ها اغلب به عنوان سیستم‌های شبه همگن یا سیستم‌های ناهمگن قابل حل یاد می‌شود.

به گفته‌ی دکتر محمود زارعی، پژوهشگر پسادکترای شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا همدان، در این پروژه نانو کاتالیزور اسیدی بر پایه‌ی اوره طراحی و سنتز شده و کارایی آن در سنتز ترکیبات هتروسیکل با خواص بیولوژیک مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در خصوص ویژگی‌های مهم این نانوکاتالیست عنوان کرد: «قابلیت بازیابی و استفاده‌ مجدد، انجام واکنش بدون نیاز به حلال‌های سمی و همچنین بدون استفاده از کاتالیزورهای کمکی از مهم‌ترین قابلیت‌های کاتالیزور سنتز شده است. از دیگر نکات قابل توجه در این طرح رعایت اصول شیمی سبز در سنتز این نانوکاتالیست است.»

به گفته‌ این محقق، با توجه به ویژگی‌های کاتالیزور سنتزشده می‌توان این انتظار را داشت که درصورت کاربرد آن در فرایندهای صنعتی و یا داروسازی، افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی قابل دستیابی باشد. از طرفی، استفاده از مواد شیمیایی کم خطر در سنتز مواد و کاهش آلودگی‌های ناشی از مواد شیمیایی نیز منجر به این خواهد شد که محیط زیستی سالم داشته باشیم. هم چنین با توجه به گزینش‌پذیر بودن کاتالیزور مورد نظر، از تشکیل محصولات جانبی و ناخواسته جلوگیری می‌شود.

به گفته‌ی زارعی در این طرح از آزمون‌های مختلفی همچون تصویر برداری TEM، SEM، آزمون پایداری حرارتی TG، DTG، DTA و 1H and 13C NMR, FT-IR, Mass spectrum, Elemental Mapping استفاده شده‌است.

دکتر محمود زارعی- پژوهشگر پسادکترای دانشگاه بوعلی سینا همدان- دکتر محمدعلی زلفی گل، دکتر رویا کریمیان- اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان- حسن سپهرمنصوری و حامد معظمی- دانشجویان این دانشگاه- در انجام این تحقیقات همکاری داشته‌اند. نتایج این کار در مجله‌ New Journal of Chemistry با ضریب تأثیر 3/2 (جلد 42، سال 2018، صفحات 14308 تا 14317) منتشر شده‌است.

انتهای پیام/

کد خبر: 978500

وب گردی

وب گردی