تعاملات میان رشته ای در حوزه نانوتکنولوژی با هدف تجاری سازی محصولات گسترش می یابد

در حال حاضر پژوهشکده علم و فناوری نانو در دانشگاه های مختلف با هدف تقویت و تربیت نیروی انسانی با رویکرد تعامل میان رشته ای و همچنین تجاری سازی دستاوردهای فناوری و پژوهشی در راستای توسعه ارتباطات و تبادلات علمی با مراکز نانوتکنولوژی در سراسر کشور و همچنین مراکز بین المللی در این حوزه، ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال های اخیر، جمهوری اسلامی ایران توانسته در تولید علم نانو هم در داخل کشور و هم در بین تمامی کشورهای دنیا، پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد و در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی با کسب رتبه اول در کشور و رتبه بیستم در دنیا پیشتاز این عرصه بوده است. با این حال، هنوز هم راه زیادی تا رسیدن به اهداف کلان کشور در حوزه علم نانوتکنولوژی و محصولات حاصل از آن داریم و قطعا می توانیم با برنامه های مدون به نقطه عطف موردنظر دست یابیم.

در حال حاضر حدود 160 شرکت فعال در حوزه نانوتکنولوژی در کشور وجود دارد که این شرکت ها موفق به تولید محصولات متنوعی در زمینه دارویی، آرایشی و بهداشتی، نساجی، کشاورزی و حتی لوازم خانگی و خودرو شده اند و قطعا با حمایت مسئولین و نهادهای مربوطه می توانیم ایده ها و طرح های نانوتکنولوژی را به محصولات کاربردی برای استفاده روزمره عموم مردم با هزینه مناسب تبدیل کنیم.

در این خصوص دکتر راحله محمدپور عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه شریف در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: پژوهشکده علوم و فناوری نانو در سال 83 با رویکردی تجمیعی و همافزایی بر پایه همکاری میان رشته ای در دانشکده ها و رشته های مختلف فنی و مهندسی افتتاح شده است.

وی ادامه داد: در واقع این پژوهشکده با اهداف متعددی تاسیس شده است که اصلی‌ترین آن ها را می توان گسترش مرز‌های دانش در این حوزه، انجام طرح های پژوهشی و کاربردی، تقویت و تربیت نیروی انسانی با رویکرد تعامل میان رشته ای برای دانشجویان و استادان مختلف و در نهایت تجاری سازی دستاوردهای فناوری و پژوهشی و همچنین توسعه ارتباطات و تبادلات علمی با مراکز نانوتکنولوژی در سراسر کشور و همچنین مراکز بین المللی که در این حوزه وجود دارد، نام برد.

محمدپور افزود: اولویت پژوهشکده ما ساخت نانومواد و استفاده کردن از این مواد با کاربردهای مختلف است. حوزه های پژوهشی که در حال حاضر برای ما اهمیت دارد، بحث نانوپوشش ها است که شامل پوشش های ضدخش و پلیمرهای عبورناپذیر اکسیژن می شود. علاوه بر آن، پژوهش های گسترده ای در زمینه سلول های خورشیدی و انرژی های تجدیدپذیر و همچنین ذخیره سازی این انرژی ها در راستای تولید انواع حس گرهای کاربردی که بر مبنای علم نانو بوده است داشته ایم، همچنین در حوزه کاتالیزها و نانوفناوری های زیستی کشور نیز دستاوردهای متعدد و نوینی کسب کرده ایم.

وی تصریح کرد: در این راستا شرکت شریف سولار با همکاری اعضای پژوهشکده علوم و فناوری نانو دانشگاه شریف ایجاد شد تا بتوانیم طرح ها و ایده های خود را به دستاوردهای محصولی تبدیل کنیم. بسیاری از فعالیت هایی که در این زمینه انجام داده ایم فعالیت های زیرساختی و توسعه ای بوده است، برای مثال توانستیم تعداد آزمایشگاه های خود را از 2 به 6 عدد ارتقا دهیم و رویکرد کلی ما این است که به سمت توسعه ادوات و ابزارهای نانومتری پیش برویم.

محمدپور در ادامه گفت: در این راستا، تفاهم نامه ای توسط شورای مرکزی با همکاری حدود 50 استاد که از دانشکده های مختلف فنی و مهندسی دانشگاه شریف و حتی دانشگاه های دیگر حضور داشته اند منعقد شد تا این تعاملات را گسترش دهیم و تخصص و تجربیات همه افراد در این حوزه بهره مند شویم.

وی بیان کرد: چالش های متنوعی در زمینه علم نانوتکنولوژی وجود دارد و علی رغم حمایت هایی که در ابتدای کار انجام شد روند این حمایت ها به خوبی ادامه پیدا نکرد. در حال حاضر علم نانو با چالش های فراوانی چه در زمینه مادی و چه از لحاظ معنوی روبه رو شده است. مشکل دیگری که برای علوم و فناوری های نوین از جمله علم نانو وجود دارد، نیاز به حمایت برای تحقق اهداف طولانی مدت است؛ زیرا نمی توان با تحقیقات یک یا دو ساله به دستاورد و نتیجه مطلوبی دست پیدا کرد در واقع هر چه محصولات پرکاربردتر و خاص تر باشد نیازمند آزمایشات و تحقیقات پیچیده تر و دقیق تر و البته طولانی‌تری نیز خواهد بود.

محمدپور افزود: پژوهشکده علم و فناوری نانو با دانشجویان و استادان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد نیز تعاملاتی داشته است و با توجه به پیشرفت خوبی هم که دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه علم نانو داشته است قطعا تعاملات بیشتر و مدون تر می تواند برای هر دو طرف موثر و مفید واقع گردد.

وی در پایان تاکید کرد: اکثر افرادی که در زمینه علم نانو فارغ التحصیل شده اند در حال حاضر در قالب شرکت های دانش بنیان به فعالیت خود ادامه می دهند؛ اما معضلاتی که دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته نانو در خصوص اشتغال خود دارند بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همین موضوع یک ناامیدی جمعی بین این قشر دانشگاهی ایجاد کرده است. در کل می توان گفت علم نانوتکنولوژی در آینده‌ای نزدیک به یکی از 4 شاخه اصلی علوم همگرا تبدیل می شود که می تواند دستاوردهای مطلوبی در حوزه های مختلف پزشکی، دارویی و صنعتی برای کشور داشته باشد؛ اما در این زمینه قطعا نیازمند حمایت های مالی و معنوی نهادها و سازمان های مربوط خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 978523

وب گردی

وب گردی