اکثر دولتمردان افغانستان، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد کابل بوده اند/ سردرگمی در مسائل پژوهشی، چالش واحدهای بین المللی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان گفت: بسیاری از بزرگان در افغانستان دانشجوی دانشگاه آزاد بوده و هستند. برای مثال رئیس قوه قضاییه افغانستان، دادستان کل افغانستان و بسیاری از وزیران، وکلا، استاندارها و شهرداران دانشجوی دانشگاه آزاد هستند.

علی صادقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد طرح پایش گفت: واحدهای برون مرزی شرایط خاص خودشان را دارند؛ یعنی از یک طرف قوانین دانشگاه آزاد بر آنها حاکم است که باید رعایت شوند و از یک طرف وزارت تحصیلات یا همان وزارت علوم کشور افغانستان قوانین و مقرراتی دارد که قاعدتا هر واحدی که در افغانستان فعالیت کند باید آنها را در دستور کار قرار دهد. ما هم به زودی طرح پایش را انجام خواهیم داد.

وی افزود: تمام این موضوعات قوانینی است که همه دانشگاه‌ها در افغانستان به اجبار باید رعایت کنند البته این قوانین هم خیلی شبیه به قوانین وزارت علوم ایران است. کشور افغانستان سالها از کشور ایران عقب است، حداقل در آموزش و پژوهش به جرئت می توانم بگویم افغانستان 20 سال عقب است.

صادقی ادامه داد: عمده قدرت دانشگاه‌های افغانستان وابسته به استادانی‌ست که از ایران فارغ التحصیل شدند و بین دانشگاه‌های ایران و دانشگاه های افغانستان به واسطه همین افراد ارتباط ایجاد شده است. حضور ما در افغانستان تاثیرات زیادی داشته و در 5،6 سالی که دانشگاه آزاد مشغول فعالیت در افغانستان است آن رنگ و بوی دانشگاه های ایرانی به واسطه دانشگاه آزاد در آنجا شکل گرفته است. البته دانشگاه های دیگری هم مشغول فعالیت هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان گفت: یکی از مشکلات عمده‌ای که ما با آن در افغانستان مواجه هستیم فعالیت های پژوهش است. می‌دانیم که روند آموزش بسیار مشخص و سرفصل‌هایی مشخص دارد و چه مسیری را باید در بحث آموزش طی کنیم. در بحث پژوهش ما هم دچار سردرگمی هستیم؛ یعنی روند یکپارچه ای آنجا وجود ندارد حتی در انتخاب موضوع هم استادان و دانشجویان دچار سردرگمی می‌شوند.

وی اظهار داشت: بحث الهام بخشی جزو اهداف دانشگاه آزاد در واحد های برون مرزی است که دکتر طهرانچی این هدف را مشخص کرده و در رابطه با آن هم تاکید زیادی دارد تا دانشگاه آزاد بتواند الهام‌بخش کشور افغانستان باشد این یعنی دانشجویان در افغانستان بتوانند یک الگوی مناسب داشته باشند.

صادقی عنوان کرد: ما در افغانستان دانشگاه خارجی زیادی نداریم؛ یعنی اجازه فعالیت به آنها نمی دهند و تنها چند کشور محدود در افغانستان فعالیت می کنند که یکی از آنها کشور آمریکا یک دانشگاه از مصر و سه دانشگاه از ایران است.

وی در مورد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان گفت: بسیاری از بزرگان در افغانستان دانشجوی دانشگاه آزاد بوده و هستند به عنوان مثال رئیس قوه قضاییه افغانستان، دادستان کل افغانستان و بسیاری از وزیران، وکلا، استاندارها و شهرداران دانشجوی دانشگاه آزاد هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان تصریح کرد: دانشگاه آزاد این پتانسیل را در این سال ها ایجاد کرده که ارتباط با دانشگاه و بدنه دولت برقرار باشد. پژوهش هم می تواند راهگشای ما در الهام‌بخش کردن باشد. افغانستانی ها در بعضی از زمینه ها از ما عقب و دنبال الگوبرداری هستند و ما باید این الگو را به آنها بدهیم.

صادقی با اشاره به مشخص شدن مسیر دانشجویان در طرح پایش تاکید کرد: بحث پایش معضلات و مشکلات ایران را مشخص کرده و آنها را دسته بندی کرده است. باید طرح را در قالب عناوین پژوهش در اختیار دانشجویان قرار دهیم تا راه و مسیر مشخص باشد ما به این نتیجه رسیدیم که حتی دانشجویان افغانستانی هم می‌توانند از همین طرح استفاده کنند.

وی در مورد تاسیس مدارس سما عنوان کرد: به زودی در کابل مدارس سما تاسیس خواهد شد و دانش آموزان برای تحصیلات ثبت نام خواهند کرد. به احتمال زیاد از فروردین 98 مدارس سما رسما فعالیت‌شان را آغاز کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان ادامه داد: درحال حاضر 840 دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد افغانستان مشغول تحصیل هستند و ما در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو داریم.

صادقی اظهار داشت: در آینده و با پشت سرگذاشتن سه برنامه اصلی در نظر داریم تا در مرحله سوم وسعت دانشگاه آزاد اسلامی را در افغانستان افزایش دهیم. در شهر‌های دیگر هم واحد جدید تاسیس کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 978530

وب گردی

وب گردی