وزارتخانه ها در توسعه امور پژوهشی، میان دانشگاه آزاد و دولتی تبعیض قائل می شوند

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: بسیاری از وزارتخانه‌ها همکاری مناسبی با دانشگاه آزاد برای اخذ مجوزهای لازم در امور پژوهشی ندارند اما این امر برای دانشگاه‌های دولتی متفاوت است و وزارت علوم اولویت خود را به دانشگاه‌‌های دولتی اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهشی واحد همدان انجام دادیم که شرح آن در زیر آمده است:

دکتر مهرداد چراغی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای پژوهشی این واحد دانشگاهی، مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: در حال حاضر، 3 مرکز رشد و یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید محصولات شیمی در دانشگاه آزاد استان همدان داریم که مهم‌ترین محصول آن نانو پودر مس بوده که در امور نظامی کاربرد بیشتری دارد و قابلیت عرضه در بازار دارد که در حال حاضر، صرفا وارداتی است و با تولید و تجاری سازی این محصول عملا نیازی به واردات نداریم همچنین 25 هسته و واحد فناور در استان همدان داریم که در عرصه‌های مختلف پزشکی، انرژی، محیط زیست و مسائل صنعتی فعالیت دارند.

چراغی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین محصولات ما که در مرحله تجاری سازی قرار دارد و به مرحله تولید انبوه خواهد رسید واکسن پاپیلومای دهانه رحم است که درحال حاضر، انحصاری کشور آمریکاست و در یکی از هسته‌های فناور واحد همدان تولید شده است که در مراحل نهایی اخذ مجوز و عرضه به بازار قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود این محصول درآمدی سالیانه بالغ بر 2 میلیارد تومان را برای واحد همدان به همراه داشته باشد.

وی درباره چگونگی چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد اسلامی همدان و کسب درآمدهای غیرشهریه‌‌ای گفت: متاسفانه ارتباط بین دانشگاه و صنعت ضعیف است تا جایی که نه تنها دانشگاه آزاد بلکه دانشگاه‌های دولتی هم توانایی ایجاد یک تعامل مناسب با صنعت را ندارند اما با وجود تمام موانع موجود در این عرصه ورود کردیم و با سازمان‌‌ها و ارگان‌های مختلف قراردادهای مختلفی منعقد کردیم که برای ما درآمدزایی داشته است و چیزی حدود 12 پروژه همکاری با ارگان‌های مختلف داریم که مبلغ قرارداد سالیانه حاصل از این ارتباط دانشگاه با صنعت بیش از 500 میلیون تومان است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان یاد آور شد: در بحث انرژی و محیط زیست قراردادهایی را منعقد و سازه‌هایی را طراحی کردیم و برای بعضی از دستگاه‌هایی که متولیان این امر بودند مثل سازمان مسکن و شهرسازی و اداره محیط زیست، شرکت توزیع نیروی برق استان، تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه منعقد کردیم تا مسائل و مشکلات مربوط به این ارگان‌ها را در دانشگاه و با استفاده از بدنه هیات علمی و استادان مربوط بررسی و رفع نماییم همچنین با سازمان حفاظت محیط زیست استان همدان در ارتباط با بررسی مشکلات آب‌های زیرزمینی قراردادهایی داشتیم اما با وجود تمام درآمدهای غیرشهریه‌ای هنوز هم درآمدهای شهریه‌ای عمده منایع مالی ما را تشکیل می‌دهد.

چراغی درباره مشکلات و چالش‌های امور پژوهشی در دانشگاه آزاد تاکید کرد: محدودیت واحدهای دانشگاهی به دلیل نداشتن کد اقتصادی جداگانه برای هریک از واحدهای دانشگاهی یکی از چالش‌های عمده در ساماندهی امور پژوهشی دانشگاه آزاد است تا جایی که وقتی با بسیاری از سازمان‌ها قراردادی منعقد می‌‌شود در قبال آن قرارداد به جای پرداخت پول، اوراق سهام پرداخت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که باید در بورس به فروش برسد و تبدیل به پول شود و بعد از آن به دلیل نداشتن کد اقتصادی جداگانه هریک از واحدها، درآمد حاصل از قرارداد به حساب سازمان مرکزی واریز می‌شود که منجر به بروکراسی اداری و ایجاد مشکلات عمده‌ای برای دریافت و وصول مبالغ مورد نظر می‌شود که رسیدگی به این امر نیازمند توجه مسئولان دانشگاه آزاد است.

وی یاد آور شد: متاسفانه، بسیاری از وزارتخانه‌ها همکاری مناسبی با دانشگاه آزاد برای اخذ مجوزهای لازم در جهت تولید و تجاری‌سازی محصولات مختلف امور پژوهشی در این دانشگاه ندارند تا جایی که مدت زمان زیادی طول می‌‌‌کشد که مجوزهای لازم را از وزارتخانه‌‌‌‌های مختلف از جمله وزارت علوم دریافت کنند درصورتی که این امر برای دانشگاه‌های دولتی متفاوت است و از وزارت علوم تا بقیه وزارتخانه‌‌‌ها تبعیض فاحشی میان دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه‌‌ها و مراکز آموزش عالی قائل هستند و اولویت خود را به دانشگاه‌‌های دولتی اختصاص دادند.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان پنج سال پس از پیشنهاد هاشمی رفسنجانی ریاست جمهوری اسلامی وقت یعنی ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۶۶ فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشگاه در آغاز با رشته‌های معارف اسلامی، زبان انگلیسی و ریاضیات در مقطع کارشناسی پیوسته و حسابداری، دینی عربی، ادبیات فارسی، آموزش ابتدایی و علوم تجربی در مقطع کاردانی آموزش معلمان و با ۶۴۲ نفر دانشجو و ۶ نفر کارمند و با تلاش‌ها و پیگیری‌های دکتر علی اکبر فامیل روحانی (اولین رئیس دانشگاه) شروع به کار نمود.

این دانشگاه ۲۴۷ نفر عضو هیئت‌علمی، ۳۱۷ نفر کارمند، ۱۰۴ رشته دارد و با حدود ۳۶ هزار نفر فارغ‌التحصیل با داشتن چهار دانشکده (علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، هنر ومعماری) و همچنین ۵ مرکز آموزشی تحت پوشش در شهرستان‌های استان همدان، خریداری بالغ بر ۵۲ هکتار فضای آموزشی جهت تأسیس واحد علوم تحقیقات در ردیف بزرگترین واحدهای دانشگاهی و از لحاظ درجه‌بندی به عنوان (واحد بسیار بزرگ نوع الف) قرار گرفته‌است.

انتهای پیام/

کد خبر: 978555

وب گردی

وب گردی