5 گروه از افراد دارای معلولیت از لحاظ سلامت آسیب پذیرترند

هدف از برگزاری روز جهانی معلولان، که از سال ۱۹۹۲ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، افزایش سطح آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و همچنین جشن گرفتن دستاوردها و مشارکت های آن ها در مجامع عمومی و بین المللی است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، روز جهانی معلولین هر سال در تاریخ 3 دسامبر (12 آذر)سال 1992 تاکنون که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، گرامی داشته می‌شود.

«توانمندسازی، مشارکت و برابری » شعار امسال روز جهانی معلولان است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، شعار امسال بر توانمندسازی افراد معلول برای توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار به عنوان بخشی از دستورکار 2030 برای توسعه پایدار تمرکز دارد.

اطلاعات سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که حدود 15% از جمعیت جهان با برخی از اشکال ناتوانی زندگی می کنند. اگر چه میزان افراد معلول به طور عمده به دلیل پیری جمعیت و شرایط سلامت افراد رو به افزایش است، اما از دسترسی کمتری به امکانات نسبت به دیگر افراد برخوردارند.

شرایط بهداشت ثانویه، ابتلا به چند بیمار، شرایط سنی، اختلالات روانی و فکری که نتیجه استرس و افسردگی است و انجام رفتارهای پرخطر مانند کشیدن سیگار، رژیم غذایی نامناسب و عدم فعالیت فیزیکی از مواردی است که معلولان را در معرض آسیب پذیری شدید می گذارد.

دانشمندان همواره در راستای بهبود زندگی معلولان، در راه ارتقا و پیشرفت تکنولوژی قدم بر می دارند. به عنوان مثال ساعت هوشمند بریل (Dot) در جهان در مقایسه با دیگر ابزارهای الکترونیکی خط بریل کاربرد بیشتری داشته و هزینه به مراتب کمتری برای افراد نابینا به همراه دارد. این وسیله به نابینایان کمک می کند در هر زمانی به پیام ها، توییت ها و حتی کتاب ها دسترسی داشته باشد.

تبلت UNIتبلتی ساخته محققان آمریکایی است که می تواند به جای ناشنوایان حرف بزند. تبلت uni به وسیله تیم motionsavvy تولید شده و با استفاده از فناوری های جدید امکان ارتباط میان فرد ناشنوا و شنوا را برقرار می کند و این ارتباط با استفاده از زیر ساخت سخت افزاری و نرم افزاری میان ناشنوایان و اطرافیان شان برقرار می شود.

عصای هوشمند، محصول شرکت فرانسوی، از طریق GPS و WIFI به اینترنت متصل می‌شود؛ دارای سنسورهای مختلفی است که فرد نابینا می‌تواند مسیر درست را توسط آنها تشخیص دهد. سنسورها موانع را شناسایی می‌کنند و عصا به محض نزدیک شدن به مانع، بوق می‌زند و اگر مانع بزرگ باشد، با بوق و لرزش کوچکی به فرد نابینا هشدار می‌دهد.

تکنولوژی سمعک های خورشیدی با نور خورشید کار می کند که عمر باتری های آن دو تا سه سال است. با توجه به این که باتری سمعک‌های معمولی چیزی حدود ۷ تا نهایتاً ۱۰ روز شارژ نگه می‌دارنداما باید گفت سمعک‌های خورشیدی جدید قیمت و هزینه‌های نگهداری بسیار پایین‌تری خواهند داشت.

فناوری ,Gaspard تشک متصل به ویلچر است، که به افراد کمک می کند مدت زمان کمتری را بر ویلچر بگذرانند، وضعیت مناسبی در هنگام نشستن داشته باشند، از درد کمر بکاهد و تحرک را بیشتر کند. معلولان باید فرصت یابند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای منافع خود، بلکه برای غنی سازی جامعه به کار گیرند. به این منظور، باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت های فرهنگی تضمین شود. از شمار این اقدامات، می توان تهیه وسایل کمک ارتباطی برای ناشنوایان، منابع و مطالب علمی به خط بریل یا نوارهای صوتی برای اشخاصی که دچار اختلالات بینایی در سطح مختلف هستند و خواندنی هایی که از لحاظ کمی و کیفی باتوان و استعداد افراد کم توان ذهنی مناسب باشد را نام برد.

انتهای پیام/

کد خبر: 978570

وب گردی

وب گردی