نانوفناوری، کلید حل چالش های قرن بیست و یکم

برگزیده جایزه مصطفی(ص) در نشست استپ 2018 در دانشگاه سلطان قابوس گفت: نانوفناوری می تواند راه حل‌های مختلفی را پیش روی ما بگذارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،پروفسور جکینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی(ص)‌ 2015، در نشست استپ 2018 در دانشگاه سلطان قابوس با بیان اینکه زمانیکه هیچ ابزاری نمی­توانست در تشخیص بیماری­ ها کمک کند، نانوپزشکی توانست داروهای نانوی بهتری را مهندسی کند گفت: غشاهای نانومتخلخل م ی­توانند در دسترسی به آب پاکیزه، علاوه ­بر استفاده از نانوکاتالیست­ ها در تسویه گازهای گلخانه ­ای و نانوکامپوزیت­ ها در تولید انرژی خورشیدی به صرفه، کمک کند.

وی با تاکید بر اهمیت نانوفناروی در تشخیص سرطان گفت: چالش کنونی، مشکل در روش و هزینه مربوط به تشخیص و پیش­ بینی سرطان است. بیوپسی مایع برای ردیابی و ارزیابی درمان سرطان با فناوری نانو شکلی متفاوت خواهد گرفت.

این دانشمند در سخنرانی خود بیان داشت: نانوفناوری در مدیریت آب از لحاظ اقتصادی کارآمد است. چالشی که بسیاری از ملت­ ها با آن روبرو هستند، آب است. نانو فناوری می­ تواند کمک کند تا هزینه دسترسی به آب در مقایسه با هزینه نمک ­زدایی آب دریا از طریق اسمز معکوس کاهش یابد.

وی ادامه داد: باتری بخش دیگری در حوزه نانوفناوری است که دانشمندان در حال کاوش آن هستند. الکترودها در باتری لیتیم-یون قابلیت ­های محدودی دارند. می­ توان از نانو صفحات برای حل مشکلات مربوط به کمبود انرژی، کاتالیزگر نوری، سنسورها و کاتالیزور بهره برد.

برگزیده جایزه مصطفی(ص)‌ 2015 بیان داشت: این فناوری می­ تواند از تغییرات حجمی همراه با چرخه الکترود جلوگیری کند. انواع مختلفی از نانوصفحات اکسید دوتایی، نانوصفحات اکسید آهن و آند باتری لیتیم یونی ترکیب شده­اند. همچنین فرمالدهید رادپلی­ ملامینه­ مزوپر (فرمالدهید به عنوان یک پایه واحد ساختمانی طیف وسیعی از مواد شیمیائی به چند دلیل توجه منحصر به فردی را ایجاب می‌کند) را تولید کرده­ایم که دیگر نیازی به فرآیند گرمایشی برای جذب گاز دی ­اکسیدکربن ندارد و به سادگی در دمای اتاق قابل استفاده است.

پروفسور جکینگ در کنار 80 دانشمند دیگر از جهان اسلام در چهارمین دوره نشست استپ 2018 در مسقط عمان حضور دارند. این رویداد با همکاری بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص)‌ و دانشگاه سلطان قابوس با این هدف برگزار شد تا شبکه ­ای برای دانشمندان سراسر جهان اسلام در راستای تبادل دانش در سه حوزه آب، انرژی و سلامت ایجاد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 978577

وب گردی

وب گردی