کانال ویژه مالی اروپا با ایران بی‌فایده است

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای روز دوشنبه اقدام اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کانال ویژه مالی جهت تسهیل مبادلات مالی با ایران را کم‌اهمیت جلوه داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز «گوردون ساندلند»، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای روز دوشنبه اقدام اتحادیه اروپا برای ایجاد یک کانال ویژه مالی جهت تسهیل مبادلات مالی با ایران را کم‌اهمیت جلوه داد.

اتحادیه اروپا از چند ماه پیش اعلام کرده برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قصد دارد یک کانال ویژه پرداخت مالی ایجاد کند که امکان ادامه همکاری اقتصادی با ایران را فراهم می‌کند.

این کانال قرار بود پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌های آمریکا در روز ۱۳ آبان اجرایی شود اما امتناع کشورهای اروپایی از میزبانی ساختار جدید باعث شد که این اتفاق رخ ندهد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هفته گذشته گزارش داد بعد از امتناع لوکرامبوزگ و اتریش از پذیرش میزبانی کانال ویژه مبادلات مالی با ایران، فرانسه و آلمان برای میزبانی این ساختار پا پیش گذاشته‌اند.

ساندلند در مصاحبه‌ای با فرانس‌۲۴ درباره اقدام فرانسه و آلمان برای راه‌اندازی این کانال مالی گفت: «آنها می‌توانند هر کانال ویژه‌ای که می‌خواهند راه‌اندازی کنند. فایده‌ای ندارد. هر شرکتی می‌تواند با ایران تجارت کند؛ می‌توانند با آمریکا هم تجارت کنند. ولی نمی‌توانند با هر دوشان تجارت کنند.»

واشنگتن پیش از این به کشورها درباره میزبانی این ساختار هشدار داده است. این فشارها اخیراً باعث شد اتریش و لوکزامبورگ درخواست‌های اتحادیه اروپا برای میزبانی کانال ویژه را نادیده بگیرند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 978613

وب گردی

وب گردی