10 تیم برای تجاری‌سازی ایده‌های خود مورد حمایت قرار گرفتند

با معرفی برگزیدگان، مسابقه تحلیل داده ‏های نسل جدید توالی‌یابی 10 تیم راه یافته به مرحله‌ نهایی برای تجاری‌سازی و توسعه‌ کسب و کار خود مورد حمایت قرار گرفتند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از میان 10 تیم راه یافته به مرحله‌ نهایی (مرحله‌ی سوم) مسابقه‌ تحلیل داده‏‌های نسل جدید توالی‌یابی (NGS)، سه تیم برگزیده مشخص شدند و جوایز آن‌ها با حضور دکتر قادری‌فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر رضایی، معاون امور زیستی مرکز همکاری ‏های تحول و پیشرفت، دکتر وطن‏ پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر دهنوی، رئیس گروه تولید و تجاری‌سازی ستاد توسعه زیست‏ فناوری، دکتر نجاری، رئیس کارگروه رایانش زیستی ستاد توسعه زیست‏ فناوری، و دکتر سلطانی، رئیس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا، اهدا شد. این رقابت از اردیبهشت ماه سال جاری از سوی مرکز راهبردی فناوری‌های همگرا و با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری به‌منظور شناسایی و تقویت شرکت ‏ها، پژوهشگران، اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه ‏ها و پژوهشگاه ‏های فعال در این حوزه آغاز شد. در مرحله‌ی اول و دوم این رقابت که توسط آی‌چلنج (iChallenge) برگزار شد، 45 شرکت‌کننده با هم رقابت داشتند که در نهایت 10 تیم به مرحله‌ی سوم رسیدند. در پایان این مرحله که در تاریخ 7 آذر 97 در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، نمایندگان برخی از سرمایه ‏گذاران، شتاب‏دهنده‌‏ها و صندوق ‏های خطرپذیر نیز حضور داشتند.

تیم‌های پالیندروم، نوید سیمرغ و ژن خوب به ترتیب اول تا سوم شده‌اند. این تیم‌ها به ترتیب، 70، 50 و 30 میلیون ریال جایزه نقدی دریافت کرده و تیم‌های چهارم تا دهم نیز برای مدت یک سال سرور مجازی در اختیار خواهند داشت. علاوه‏ بر این به همه‌ تیم‌‏ها لوح تقدیر اهدا شد. همچنین 10 تیم‏ راه یافته به مرحله‌ی سوم این مسابقه در صورت تمایل به ادامه‌ی فعالیت، برای توسعه‌ی خدمات تحلیل داده و راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این زمینه، از حمایت‌های دیگری نظیر تجاری‌سازی (حمایت از نگارش متن اختراع داخلی، مشاوره تکمیل کسب‌وکار، حمایت از ثبت اختراع خارجی، حمایت از حضور در دوره‌های آموزشی، ارائه مشاوره مدیریت، ارائه تسهیلات برای توسعه نمونه اولیه)، طراحی و پشتیبانی وب سایت و اقلام تبلیغاتی، حمایت از استقرار شرکت یا تیم در مراکز رشد، ارائه‌ تسهیلات از مجرای صندوق‌های فعال در حوزه‌ی شرکت‌های نوپا، حمایت از فرآیند اخذ مجوزهای لازم و حمایت از تحقیقات بازار نیز بهره‌مند خواهند شد.

در پایان این رویداد، دکتر وطن‌پور ضمن تأکید بر حمایت از ایده‌های نو و راه‌اندازی کسب‌وکار مبتنی بر ایده گفت: «فاز بعدی کار ما باید حمایت از شرکت‌های ژنتیک باشد، این حوزه بسیار پیچیده بوده و از نظر اجتماعی، اقتصادی و امنیتی اهمیت زیادی دارد؛ اما ما به عنوان حامی شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به جنبه‌ اقتصادی این حوزه توجه داریم تا بتوانیم در این حوزه اشتغال‌زایی کنیم و نوآوران بتوانند شرکت‌های خود را راه‌اندازی کنند. تا همین حالا هم شاهد هستیم که در دانشگاه‌ها اتفاقات خوبی افتاده است.»

دکتر دهنوی درباره‌ی اهمیت توسعه‌ی حوزه‌ توالی‏ یابی گفت: «توالی‌یابی تنها محدود به پزشکی نخواهد بود و به گونه‌ای توسعه پیدا خواهد کرد که روی زمینه‌هایی نظیر جامعه شناسی تأثیرگذار خواهد بود. در ایران تا یک سال قبل بیشتر تمرکز بر بخش سخت‌افزار این حوزه بوده و بیشتر در حوزه‌ی واردات تجهیزات فعالیت انجام می‌شد؛ اما اکنون تلاش داریم روی کسب و کارهای مربوط به توالی‌یابی تمرکز کنیم. در واقع ما باید منابع داخلی را به سوی حمایت از این کسب ‏وکارها سوق دهیم. از این رو قوانین و آیین‌نامه‌هایی برای حمایت از این حوزه در حال تدوین است. البته هنوز محدودیت‌های زیادی در حوزه‌ کسب و کار توالی‌سنجی وجود دارد که این محدودیت‌ها به شرایط کشور ما مربوط می‌شود. این موانع باید کاهش یابد تا شاهد رشد کسب و کار در این حوزه باشیم.»

توالی‌یابی DNA ماحصل همگرایی زیست‌فناوری و فناوری ‌نانو است که در آن با عبور DNA از میان نانوحفره، امکان شناسایی جفت‌بازهای DNA فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 978652

وب گردی

وب گردی