سالیانه  90 هزار نفر از خدمت سربازی معاف می شوند

جانشین سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: سالیانه 90 هزار نفر در بخش های پزشکی، کفالت و موارد خاص از انجام خدمت سربازی معاف می شوند.

به گزارش ایسکانیوز، سردار ابراهیم کریمی در پاسخ به اینکه آیا شرایط معافیت با توجه به بروز بیماری های نوپدید جسمی و روانی تغییر کرده است؟ افزود: شرایط معافیت هیچ گونه تغییری نکرده است و در قانون فعلی همه این موارد پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: در قانون معافیت، بیماری ها دسته بندی شده است، چنانچه بیماری باشد که در قانون ذکر نشده باشد در زمره سایر بیماری هایی قرار می گیرد که در قانون به عنوان سایر آمده است.
سردار کریمی در توضیح این مطلب افزود: یکی از مواد قانونی در بحث معافیت، سایر بیماری هایی است که به مرور زمان شناخته می شوند که در این شرایط متخصصان جلسه ای می گذارند، شرایط و موضوعات بیماری را استخراج می کنند و براساس آن فرد را معاف کرده یا به انجام خدمت سربازی دعوت می کنند.
وی گفت: بر این اساس معافیت هیچ فردی به دلیل اینکه بیماریش در قانون ذکر نشده باشد، به تاخیر نمی افتد بلکه بر اساس روال ذکر شده بیماری فرد مورد رسیدگی قرار می گیرد و در صورت لزوم معاف می شود.
جانشین نظام وظیفه عمومی نانجا گفت: معافیت ها در سه بخش پزشکی، کفالت و موارد خاص انجام می شود، موارد خاص نیز شامل مواردی است که معافیت مربوط به ماده 44 یا پزشکی نمی گنجد.
سردار کریمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده ای از جوانان برای نرفتن به سربازی دست به کارهایی می زنند که به آسیب هایی به جسم خودشان منجر می شود، آیا چنین اقداماتی در کمیسیون پزشکی قابل تشخیص است؟ گفت: شرایط فعلی مثل گذشته نیست که برخی اقدامات جوانان تشخیص داده نشود که فلان بیماری یا عارضه به خودی خود در فرد وجود داشته یا خودش باعث به وجود آمدن آن عارضه شده است، به عنوان مثال مثل گذشته فقط چاق بودن افراد دلیلی بر معافیت وی از سربازی نمی شود.
وی اضافه کرد: یک زمانی در قانون معافیت چاقی یا لاغری مفرط افراد به معافیت آنها منجر می شد اما اکنون باید چاقی یا لاغری مفرط افراد به دلیل بیماری باشد در غیر این صورت فرد معاف نمی شود.
سردار کریمی تصریح کرد: البته اکنون معافیت از سربازی شامل حال همه افرادی که دچار چاقی یا لاغری مفرط به دلیل بیماری هستند نیز نمی شود، برخی معافیت دائم و برخی معافیت از رزم می گیرند.
وی ادامه داد: اگر فردی کاری انجام دهد که نمره چشمش بالاتر برود با تجهیزات پزشکی می توان تشخیص داد که عامل افزایش نمره چشم، خودش بوده یا از ابتدا دچار این عارضه بوده است.
وی در توصیه به جوانان گفت: از آن جایی که ممکن است برخی اقدامات خطراتی برای جوانان در پی داشته باشد که مجبور شوند تا پایان عمر این عارضه را با خود به یدک بکشند، توصیه می کنیم چنین اقداماتی انجام ندهند زیرا خدمت سربازی آن قدر سخت نیست که بخواهند برای خودشان مشکلاتی ایجاد کنند. اگر برخی واقعا بیمار هستند، بیایند و روال عادی کار را انجام دهند. فرد بیمار را به سربازی نمی بریم بر اساس قانون افراد سالم باید به سربازی بروند.
سردار کریمی در مورد معافیت آن دسته از افرادی که دچار بیماریهای روحی و روانی هستند، گفت: بر اساس قانون هر فردی که به سن 18 سالگی تمام برسد باید خود را برای انجام دوره خدمت سربازی معرفی کند، در ابتدا یک پزشک غربالگری یا معاینه اولیه از افراد را انجام می دهد در صورتی که خود فرد هیچ ادعا و خود اظهاری از بیماری پنهان نداشته باشد، این فرد به سربازی می رود. در این مرحله وظیفه پزشک این است که با فرد مصاحبه، بیماری غیر مشهود را از او سوال کند.
وی ادامه داد: البته همه بیماری ها به صورت بالینی تشخیص داده نمی شود، بخشی از بیماری اعصاب و روان برخی از افراد تشخیص داده می شود اما برخی تشخیص داده نمی شود به عنوان مثال فردی که دچار بیماری دو شخصیتی است، ممکن است پزشک در معرض شخصیت خوب او قرار گرفته باشد، اما زمانی که خودش می گوید سرطان یا بیماری روانی دارد یا بیماری که قابل دیدن از طریق ظاهر نیست، وی برای معاینات تخصصی تر به بیمارستان های تخصصی نیروهای مسلح معرفی می شود و در صورتی که بیماری روانی داشته باشد تحت نظر مشاوره و روانپزشکان قرار می گیرد.
سردار کریمی اضافه کرد: نوع بیماری و میزان بیماری فرد نیز در کمیسیون یا شورای پزشکی سازمان نظام وظیفه نیز بر اساس قانون تطبیق و بررسی می شود که در صورت لازم فرد معافیت دائم یا موقت می گیرد و اگر در حدی باشد که می تواند دوران سربازی را سپری کند، معاف از رزم می شود.
وی در پاسخ به این سوال که تکلیف فردی که بیماری ش در حین خدمت سربازی آشکار می شود، چیست؟ گفت: در صورتی که در حین خدمت بیماری فرد تشخیص داده شود یا بیماری فرد در قبل از سربازی حاد نبوده اما بعد از سربازی حاد می شود، در صورتی که ضرورت داشته باشد از سربازی معاف شود، مراحل پزشکی و تشخصی را طی می کند و در نهایت معاف می شود. برخی نیز سالم هستند اما در دوران خدمت سربازی دچار مجروحیت می شوند که لازم است از سربازی معاف شوند که همه این اقدامات در بازه زمانی خودش انجام می شود.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 978666

وب گردی

وب گردی